vad hade du valt!? ny R6 eller ny R1

Jag valde mellan GSXR 1000 eller GSXR 600. Det blev en 600 för det är mer intressant att lära sig köra den än en 1000. Jag växlar mellan supermoto och supersport och det är riktigt intressant kan jag lova! Helt olika körstil.

/HW
 
Ozzian skrev:
2171552 R6an är kul, frän, snygg och så men...... Det är ingen R1a, jag tror du valde rätt :tummenupp

Ponte skrev:
2171554 Skulle definitivt välja R6'an själv, men jag tror ändå du blir nöjd med Rettan! :)

Låter på er 2 som att han redan gjort sitt val :va?
 
Spoox skrev:
2171544 Det blir ingen banåkning alls med den (jag väljer) men lite buskörning blir de nog, men i och med att det är min första egna hoj så blir de nog hyffsat lungt.. en hel del långturer kommer det att bli med.

Försäkringen är den samma på båda... :D
12900 hel/hel :tummenupp (man ska utnyttja kontakter)

Jag hade lätt tagit R6:an. Har haft både R1 och R6 och både har för och nackdelar. R6:an känns mindre och är lättare att pressa hårt. (jag är liten och svag) R1:an har gott vrid och man behöver inte dra skiten till varvstoppet för att det ska skjuta på.

R6:an är däremot inte lika kul att skjutsa på då känns den lite för slö!!

Men sporthoj skall köra fort och solo :tummenupp
Vilket val du än gör får du en grym hoj :yoparty
 
Spoox skrev:
2171444 hade aldrig trott att de skulle bli såhär svårt att välja hoj...
vad hade du valt? Ny Yamaha R1 -05 eller Ny Yamaha R6 -06 !???
priset är exakt de samma... (och färg är valfritt)..

suck.. beslutångest och de ska tas idag :rolleyes:

:7peta
Ätr väl intge svårt val ett dugg. Köper du en 600 så kommer det inte dröja länge innan du tröttnar på att köra 600. Och köper du r1an så slipper du ju "växla ihjäl dig" Tänk att du måste nästan ha i trean innan 100km/h med en r6a. med en r1a har du inte fått i tvåan då.
Fast köp en cbr 1000rr så får du en snygg hoj oxå=)
 
Pinky skrev:
2171582 Låter på er 2 som att han redan gjort sitt val :va?

Troligen för att de fick för sig att det var "Interceptor" som startade tråden efter hans inlägg.

Jag hade iaf valt R1, mos är gott :yoparty
 
Ja, jag är ju partiskt då... Men å andra sidan är ju allt subjektivt!

Gillar du att yla på varvstoppet och växla upp/ned? Köp R6:an! :tummenupp

Gillar du mer vrid och ett sjuhelsikes drag redan vid 7-8000? Köp den inte! :)

Själv gillar jag att ha lite ork i rovan, kunna skjutsa bekymmerslöst om jag vill det samt att slippa dräggla efter alla 1000cc... Så jag gick rakt på R1:an från min gamla Ducce!

Har dock styrt både det ena o det andra, bl.a. R6:or, och jag är mycket nöjd med mitt val - Rettan passar mig bättre!

Upp till dig - som alla säger "provkör för bövelen och få en egen uppfattning"! :yoparty
 
Briljanto skrev:
2171715 fyfan... världens största I-landproblem
sluta gnälla över sånna saker...
I-landsproblem helt klart. Men gnälla det tycker jag han inte gör. Han frågar om råd. Dock är det nog få av oss som svarat som kan ge något annat än tips om vilken vi ser som den grymmaste då få av oss kört båda två.
 
Helst av allt hade jag velat ha en R1 med R6:ans utseende för nya R6:an är ju så in i helvete snygg.... Men tyvärr, det är ju omöjligt men det hade ändå blivit en R1:a..
 
Pinky skrev:
2171582 Låter på er 2 som att han redan gjort sitt val :va?
Men det har han väl, vem skulle inte välja R1an???
Skämt å sido, "wesslan" har helt rätt :tummenupp jag ögnade snabbt och tog "Interceptors" inlägg för "spooks".

Lycka till med valet dock :)

Edit: Tänkte jag skulle tillföra lite mer än bara "Så här är det":

Förra året körde jag R1 -99, jag fick provköra en -05 R6 och blev helt jäkla såld på den, så lättsvängd och ändå så pass mycket drag, ja det var inget snack, en R6 var min nästa hoj, det bara var så.

På min gamla -99 igen och jäklar vad jag uppskattade den "gamla skorven" ändå, R6an hade absolut inget bottenvrid, fördelarna med R6an vann inte alls längre.

Jag tänkte, en R6 med R1motor, det vore mumma det.
På hösten -05 bytte jag -99an mot en -05 R1... Utan att ens provkört den innan.

Plötsligt så körde jag den där R6an med R1motor, då var jag extremt nöjd med mitt val och det är därför jag tycker som jag tycker.
Kan tilläggas att jag väger ~60kg så storleken på hoj spelar ju en viss roll.
Jag kör mest på gatan, så R6an går helt enkelt bort.
 
Last edited:
__julle__ skrev:
2171644Tänk att du måste nästan ha i trean innan 100km/h med en r6a. med en r1a har du inte fått i tvåan då.
Fast köp en cbr 1000rr så får du en snygg hoj oxå=)


:va Nu gör ju en R6 drygt 110 på ettan och en R1 drygt 150 men gillar man inte att en hoj varvar så ska man kanske ha en glidare istället :7peta

*edit* ang hojvalet så är det ju som baken.. en 600 får du växla mer med om du vill kräma ur den det går ju att köra på sexan från 50 så det är ju inte så att du måste ligga på härrejösses höga varv för att den ska rulla framåt men vill du ha det riktiga draget så kommer det efter ca 11k och på en 1000cc får du ju samma drag tidigare helt klart!
 
Last edited:
uppdatering

Hehe, det finns många åsikter och förslag/råd, jag tackar för allihop och det är dem som har gjort att jag kunat konstatera att det är en R1 jag ska ha. frågan är nu bara vilken årsmodell / beg/ ny som är mest ekonomiskt att köpa om man ändå avser att sälja hojen om inom 2 år kanske (men det vet man ju aldrig)
fast en ny hoj är ju en ny :D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top