Vad hade du gjort? Rätt eller fel?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
För många år sedan så vet jag en bensinmack som hade några "irländska resande asfaltläggare" som tjuvtankade. När dom ringde polisen och även sa att dom visste var dom bodde med alla sina husvagnar men fick som svar från polisen att dom inte hade någon patrull att skicka ut.
Han som hade macken var ganska het och inte backade och svarade till polisen "det är ok jag ringer några kompisar så fixar vi det själva"
Det gick väldigt fort att få dit flera patrull bilar
För j@vligt rent ut sagt.
Direkt skadligt för ett demokratiskt samhälle att ordningsmakten inte ställer upp för sina medborgare.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ovanligt korkat att köra som en vettvilling runt andra människor och riskera livet på oskyldiga, den biten går inte att försvara. Även om "själv är bäste dräng" så är det tyvärr bättre att släppa det till polisen i det läget, även om det troligtvis inte resulterar i något... Bättre än att riskera livet på oskyldiga iallafall.

Att tjuven miste livet tycker jag inte är tråkigt över huvud taget. Sen finns det folk som blir helt förfärade över att man kan värdera sina ägodelar över människoliv, men å andra sidan kan man ju också resonera som så att det snarare är tjuvpacket som värderar andras ägodelar över sina egna liv när de tar risker på det här sättet... Ingen mening att gråta över det kräket, föräldrar som blir ledsna när deras kriminella yngel går och dör kanske borde fundera över hur många som blivit ledsna genom åren för att de misslyckades med att uppfostra skitstöveln...

Jävla tur att ingen oskyldig förbipasserande blandades in i skiten bara.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad skulle vi har för samhälle om alla tolkade lagen efter eget tycke och smak och dagsform?
Just i fallet Sverige så börjar jag luta åt att det kanske faktiskt hade blivit mer lag och ordning. Men det säger väl förvisso mer om hur jävla laglöst det här landet blivit, och hur tafatta konsekvenserna blir för de få grovt kriminella som faktiskt åker fast... Hade det funnits en högst påtaglig risk med att sno någons prylar så kanske tjuvjävlarna hade tänkt efter före en extra gång, hade de behövt oroa sig för ägarens hämnd kanske det hade avskräckt i vissa fall. Men tro fan att folk väljer att bli kriminella när de vet att den stackars jävel som kommer på dig och gör något åt saken troligtvis får värre konsekvenser än du som begick det ursprungliga brottet, och även om du skulle få ett straff (för vem vet, du kanske har tur och får ett saftigt skadestånd istället! Win-win!) så blir det obefintligt.

Sverige är sjukt. Lite vigilanter är kanske rätt medicin, eller åtminstone en värktablett.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad hände med eget ansvar? Vill man rejsa så riskerar man att skada sig. Fortsätter man rejsa trots att man riskerar sitt eget liv så har jag lite svårt och se varför motståndaren ska straffas.

Det gäller även den svenska motorcyklisten som körde ihjäl sig jagad av polisen, polisen ska inte ta ansvar för att någon kör över sin förmåga. Och det gäller även när polisen körde ihjäl sig för att hon körde över sin förmåga när hon jagade en bil som försökte fly. Det är inte den flyende som ska behöva ta ansvar för att poliskvinnan körde över sin förmåga.

Däremot borde Vectra-föraren straffas för vårdslöshet i trafik eftersom han även riskerar livet på många oskyldiga trafikanter.

Och man ser även ett flertal incidenter under jakten där han faktiskt kör på MC-tjuvarna utan att det vare sig kraschar eller ger upp, där är jag mer kluven över vad man eg kan rättfärdiga. Däremot själva dödskraschen bromsar han ju och det ser nästan mer ut som att han faktiskt inte hinner bromsa och därför kör på tjuvarna. Alltså skulle jag tolka det som en olyckshändelse ifall det inte var för att det finns bildbevis på att han kör på dom redan tidigare.

Men återigen, it takes two to tango, tjuvarna kunde ha gett upp.

Och jag kan ju inte låta bli att tänka tillbaka på när polisbilen körde på mig med moped då jag var jagad av dem. Troligen i ett försök att stöta omkull mig men dom knuffade inte tillräckligt hårt så jag kom undan. Det är nog inte så jäkla lätt balansgång att knuffa lagom hårt när man använder bilen som tillhygge.
Nu prickade dom bakom mitt ben men hur skulle det slutat ifall dom kört på benet och/eller kanske lite hårdare?
Jag tror ändå inte särskilt många klandrar den polisen som jagade en fjunig tonåring på trimmad moped. Varför ska man inte få jaga och försöka få stopp på den som stulit ens fordon?

Skulle jag få en MC stulen så skulle jag nog gärna sticka ut på en annan MC och söka, skulle det bli jakt så skulle jag knappast tveka att gör en T-bone i någon lämplig kurva. Hur ska jag annars lyckas få stopp på tjuven?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Rätt eller Fel....
Det enda som var fel här var att det fanns vittnen och bevis ?

I stora delar av världen hugger man fingrar och händer av tjuvar eller stoppar dom i ett bildäck med bakbundna armar och tänder på. Med "modernisering" av våran kultur och nedmontering av polisen så blir det kanske framtiden här också.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Just i fallet Sverige så börjar jag luta åt att det kanske faktiskt hade blivit mer lag och ordning. Men det säger väl förvisso mer om hur jävla laglöst det här landet blivit, och hur tafatta konsekvenserna blir för de få grovt kriminella som faktiskt åker fast... Hade det funnits en högst påtaglig risk med att sno någons prylar så kanske tjuvjävlarna hade tänkt efter före en extra gång, hade de behövt oroa sig för ägarens hämnd kanske det hade avskräckt i vissa fall. Men tro fan att folk väljer att bli kriminella när de vet att den stackars jävel som kommer på dig och gör något åt saken troligtvis får värre konsekvenser än du som begick det ursprungliga brottet, och även om du skulle få ett straff (för vem vet, du kanske har tur och får ett saftigt skadestånd istället! Win-win!) så blir det obefintligt.

Sverige är sjukt. Lite vigilanter är kanske rätt medicin, eller åtminstone en värktablett.
Ja kan en snubbe få 800.000 kr för att han påstods vara för ung när han satt i häkte för ett par grova våldtäkter så säger det mer om systemet än personen som begått brottet. Att han sen ändå bevisats vara i korrekt ålder för påföljd och förvar gör ingen skillnad. När de ringde och ville ha pengarna åter så var de tydligen slut...

Skit i pengarna säger jag. Arkebusera kräket med howitz så är skulden betald.

Vad folk måste förstå är att detta är vad som kommer att komma framöver i vårt samhälle. Folk som tar lagen i egna händer för att samhället sviker gång på gång. Har själv ringt 112 vid tillfälle och kom inte fram på 5 min. Fick sen vänta 17 min på kontakt med polisen. Om det varit en pågående skolskjutning eller mordförsök? Va fan då då? Ska jag försöka med dialog? Kanske erbjuda en kopp kaffe och bulle hos lokala cafét medans vi väntar?

Jag har faktiskt inga sympatier med killen eller hans familj. Tråkigt men tror jag bryr mig om sånt som faktiskt är värt min energi.

Säger som Norrington i Pirates of the Caribbean.

"I rather see her at the bottom of the ocean than in the hands of a pirate"

Med andra ord så hade jag skickat min hoj rent åt helvete med bilfronten om jag vetat att "piraten" följt med på sista resan än att se den försvinna bort och bli skrot under en idiots överseende.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ditt exempel låter inte som vållande till annans död. Självförsvar är lagligt och om situation krävde att du puttade angriparen just där och då för att freda dig så är inget brott begånget.

Att köra rattfull och av misstag kör på någon så denne avlider så är det tal om vållande till annans död.

Vem har sagt att det var han som började?

Men ok, blir du angripen först så kan du ju åberopa nödvärnsrätten. Åklagaren måste då bevisa att du hade ett uppsåt att skada, inte bara försvara dig själv på ett sätt som kan vara försvarbart givet omständigheterna. Om det däremot anses att ditt agerande är oaktsamt/oförsiktigt, dvs du borde ha insett riskerna med att putta ut någon i gatan ja då är det vållande till annans död alt grov misshandel eller en kombo (finns flertalet domar kring detta)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
12-åriga Adriana som åkte till McDonald's mitt i natten och blev skjuten, där pratas det om mord. Hon blev skjuten av misstag. Av en eller två skyttar som var likgiltiga inför de oskyldiga som befann sig på platsen.
Undrar varför det var mord. Det var inte planerat. Är det ens dråp, oplanerat i hastigt mod som fyllebråk i lägenhet där någon tar fram en kniv och hugger ihjäl en kompis eller sambo.
En jaktolycka där någon träffas av ett vådaskott och avlider är väl vållande till annans död snarare än mord eller dråp?

I Adriana-fallet är det förmodligen likgiltighetsprincipen som gör brottet grövre.

Har inte hundra koll på Adrianafallet men om hon var på fel plats vid fel tillfälle och träffas av en förlupen kula ja då är det inte mord. Om de däremot sköt henne för att hon var ett vittne är det annat läge.

För att mord eller dråp (mord men med förmildrande omständigheter) ska vara aktuellt måste en åklagare bevisa ett tydligt uppsåt att döda. Om det inte går att fastställa så är det vållande till annans död -och en betydligt lägre straffskala. Ditt exempel med en jaktolycka ligger vållande till annans död nära till hands.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tror att jag skulle bli förbannad om nån försökte stjäla saker av mig, men jag föredrar att inte riskera folks liv och hälsa för döda tings skull.
Man kan ta guldhandlare i Husby som exempel. Han som sköt efter dem ut på torget på 90-talet tycker jag gjorde fel, men han som stängde in en rånare mellan två säkerhetsdörrar gjorde helt rätt. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/guldsmeden-haisam-i-husby-det-ar-vilda-vastern
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Just i fallet Sverige så börjar jag luta åt att det kanske faktiskt hade blivit mer lag och ordning. Men det säger väl förvisso mer om hur jävla laglöst det här landet blivit, och hur tafatta konsekvenserna blir för de få grovt kriminella som faktiskt åker fast... Hade det funnits en högst påtaglig risk med att sno någons prylar så kanske tjuvjävlarna hade tänkt efter före en extra gång, hade de behövt oroa sig för ägarens hämnd kanske det hade avskräckt i vissa fall. Men tro fan att folk väljer att bli kriminella när de vet att den stackars jävel som kommer på dig och gör något åt saken troligtvis får värre konsekvenser än du som begick det ursprungliga brottet, och även om du skulle få ett straff (för vem vet, du kanske har tur och får ett saftigt skadestånd istället! Win-win!) så blir det obefintligt.

Sverige är sjukt. Lite vigilanter är kanske rätt medicin, eller åtminstone en värktablett.
Mjo alltså...jag är väldigt kluven. En del av mig förstår om folk ruttnar på stölder och våld och statens oförmåga att skydda medborgarna. Så ser det ut i ett gäng u-länder som få här skulle vilja sätta sin fot i. Ingen jävel litar på polis, militär, giriga politiker eller "civila" myndigheter infekterade av korruption. Då får man till slut den rättsordning man förtjänar: lynchmobbar, medborgargarden, gatans lag mm.

Men så är det en annan del av mig som tycker att en sån glidning mot någon form av medeltida rättsordning är helt förkastlig och att ge upp. Att vi tror att saker blir bättre om enskilda medborgare kan agera både domare och bödel för att man blir förbannad eller har en dålig dag. För vem ska avgöra vad som är ok eller inte ok -och vad påföljden ska bli? Ska vi ersätta lagar med "sunt förnuft" -som många tydligen tyckte att killen som rammade hojen visade. Borde vi inte vara mkt bättre än så, 2022 i Sverige, ett av världens rikaste länder? Just asking...

Jag håller fullständigt med om att Sverige idag, med nuvarande regering, har helt tappat greppet om rättsäkerheten. Det är för valhänt och för mkt fokus på gärningmän än offer. Så har det varit länge, det är inte en enda regerings fel men nu är läget som det är. Den organiserade brottsligheten biter sig fast, staten luras på miljardbelopp i olika typer av bidragsbedrägerier (den typen av tjuvar gör MIG mer förbannad än en snubbe som snor en hoj...). Fängelser och häkten är fulla, ärendehögarna växer hos åklagare och domstolar och polisutbildningarnas platser gapar tomma. Så hur löser vi det? Genom att börja hugga händerna eller tända eld på tjuvar som snor en hoj, en moppe eller en oxfile?

Eller ska vi se till att få en ny regering som släpper sargen och återställer rättsordning och rättssäkerhet och tar sitt viktigate uppdrag på allvar: att säkra medborgarnas trygghet och säkerhet?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har inte hundra koll på Adrianafallet men om hon var på fel plats vid fel tillfälle och träffas av en förlupen kula ja då är det inte mord. Om de däremot sköt henne för att hon var ett vittne är det annat läge.

För att mord eller dråp (mord men med förmildrande omständigheter) ska vara aktuellt måste en åklagare bevisa ett tydligt uppsåt att döda. Om det inte går att fastställa så är det vållande till annans död -och en betydligt lägre straffskala. Ditt exempel med en jaktolycka ligger vållande till annans död nära till hands.

Försöker man mörda en person men dödar en annan av misstag istället så tycker jag nog ändå att man ska dömas till mord. Nu vet jag inte om så var fallet men den som tar med pistol, sedan drar den och skjuter på en offentlig plats kan väl gott räknas som en mördare med automatik.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Försöker man mörda en person men dödar en annan av misstag istället så tycker jag nog ändå att man ska dömas till mord. Nu vet jag inte om så var fallet men den som tar med pistol, sedan drar den och skjuter på en offentlig plats kan väl gott räknas som en mördare med automatik.

Jag håller med dig men så säger inte lagen. Iaf inte för tillfället.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är inte solklart att det var självförsvar i det exemplet. I andra exempel kan det handla om att någon använt mer våld än nöden kräver. Vållande till annans död men med en förmildrande omständighet.

12-åriga Adriana som åkte till McDonald's mitt i natten och blev skjuten, där pratas det om mord. Hon blev skjuten av misstag. Av en eller två skyttar som var likgiltiga inför de oskyldiga som befann sig på platsen.
Undrar varför det var mord. Det var inte planerat. Är det ens dråp, oplanerat i hastigt mod som fyllebråk i lägenhet där någon tar fram en kniv och hugger ihjäl en kompis eller sambo.
En jaktolycka där någon träffas av ett vådaskott och avlider är väl vållande till annans död snarare än mord eller dråp?

I Adriana-fallet är det förmodligen likgiltighetsprincipen som gör brottet grövre.
Jag tror att likgiltigheten säkerligen spelar in i bedömningen. Men anledningen till att man rubricerar det som mord är säkerligen att om du tagit med dig olagliga vapen i bilen, åkt till platsen och skjutit mot en folkmassa så är det i någon mån planerat och därmed blir rubriceringen mord. Hade det varit så att skyttarna kommit till platsen, blivit muckade med och plötsligt hittat vapen liggande på marken och använt dom så hade det varit dråp. Men det scenariot lär inte inträffa någonsin.
Generellt så brukar skjutningar alltid rubriceras som mord eftersom det kräver att du förutsett att du kanske behöver vapnet och tagit med dig det hemifrån.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För några år sen så jagade en polis en moppeyngling på en gångväg med dödlig utgång. Polisen blev frikänd (har jag för mig).
Det är inte riktigt jämförbart att ta en polis i tjänst och jämföra med en privatperson.

För en privatperson gäller att man har rätt att försvara sitt liv, hälsa och egendom med dom medel som krävs under förutsättning att våldet inte är uppenbarligt oförsvarligt.

I fallet med polisen så har dom rätt att använda den mängd våld som krävs för att genomföra sitt ingripande. Det betyder att en polis i stort sett får använda obegränsad mängd våld så länge som situationen gör att det krävs för att kunna genomföra ingripandet.
Enkelt uttryckt så om någon slänger ett godispapper på marken och polisen ser det så skall dom bötfällla för nedskräpning. Om personen vägrar identifiera sig och gör motstånd så har dom rätt att brotta ner honom med så mycket våld som krävs, sätta på denne handfängsel, knöla in denne i baksätet på en polisbil och sätta personen i förvar tills man kunnat fastställa identiteten. En åtgärd som är totalt oproportionerlig i förhållande till brottet men som faktiskt krävdes för att kunna genomföra ingripandet.

Dvs om en polis jagar en yngling på moped för att stoppa denne och ynglingen på ett eller annat sätt kör åt helsike så att den dör så kommer polisen att utredas för tjänstefel och utredas för vållande till annans död eller liknande. Detta eftersom man inte vill att polisen ska använda onödigt våld eller att folk ska dö vid ingripanden i onödan.
Men under förutsättning att det under utredningen visar sig att den åtgärd som polisen vidtagit inte är onödig för att fullgöra uppdraget så kommer denne att frikännas.

Faktum är att dom flesta inte har någon som helst aning om hur stor mängd våld polisen i Sverige i praktiken faktiskt har rätt att använda enligt lagen.
Sverige är ett av mycket få länder i världen där polisen faktiskt enligt lagen har rätt att skjuta mot flyende om man anser att det är nödvändigt att stoppa denne. Det får man inte i nästan något annat land i världen.
Nu är det förvisso så att det är extremt sällan det tillämpas. Det har mig veterligen inte hänt på ett mycket stort antal år.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag tror att likgiltigheten säkerligen spelar in i bedömningen. Men anledningen till att man rubricerar det som mord är säkerligen att om du tagit med dig olagliga vapen i bilen, åkt till platsen och skjutit mot en folkmassa så är det i någon mån planerat och därmed blir rubriceringen mord. Hade det varit så att skyttarna kommit till platsen, blivit muckade med och plötsligt hittat vapen liggande på marken och använt dom så hade det varit dråp. Men det scenariot lär inte inträffa någonsin.
Generellt så brukar skjutningar alltid rubriceras som mord eftersom det kräver att du förutsett att du kanske behöver vapnet och tagit med dig det hemifrån.
Det kan det göra, liksom tidigare domar (som 17-årigen som fälldes för mord på polisen i Biskopsgården, han var ju tidigare dömd för mordförsök som 15 åring. Det var ju inte till hans fördel....)

Vad jag förstår var detta en drive by: en bil öppnade mot en gäng vid macken och Adriana råkade vara på platsen? Och kulorna matchar ett ännu inte hittat vapen som använts i en musikvideo vilket gör att 3 män nu åtalats för grovt vapenbrott? Och ytterligare fem är häktade för mord och mordförsök?

Klart dom ska dömas till mord men jag tror inte det blir helt enkelt för åklagaren att bevisa att det fanns ett uppsåt att döda Adriana. Tror iofs det finns något som heter likgiltighetsuppsåt, dvs att skytten/skyttarna måste ha insett vad som skulle kunna hända om man åkte ned till macken och började skjuta men struntade i det.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hojtjyvar? Sådan har man jagat, fi fan!

Som moppekille var det "Bosse Gamen" som var king-pin på Zundappstölder i väst.
Han höll till i Flatås/Högsbo och hade en grym snurr på sin verksamhet.
Detta var tidigt sjuttital, fram till typ -74 eller så när hans äldre bror åkte in för något riktig grovt.
Änyway - Gamen var uppe på industriell skala och nosade. Han hade folk som snodde mopparna åt honom runt kring hela stan. Han plockade av trimgrejer och eventuella tillbehör som balla styren och annat och sålde vidare - inte sällan till samma stackare som redan förlorat sin hoj. Enstaka motorer behöll han någon dag, utackorderad hos någon medhjälpare, men bara om han hade färdig beställning. Resten slängdes omgående.
Göteborg vid den här tiden var våldsamt expansivt, havsvikar som Hinsholmskilen och Önneredsbukten fylldes igen med rivningsmassor under dagtid så det var en baggis att få även stora partier gods att försvinna spårlöst samma natt som moppen försvann.
Gamen höll på stort till typ 18-års ålder men lade av tvärt när brorsan (Eddie...?) åkte in.
Bosse Gamen hade driv och blev en respekterad (nåja) affärsman. Våra vägar korsades igen när jag var 25 och han typ 33-34. Vi kom att tala om gamla dagar, och plötligt spritter han till och låser upp en låda i hyllan bakom sig.
Han drar ut en cigarrlåda, öppnar och visar mig: den är knôkfyll med typskyltar från Dappar.
Uppskattningsvis 40-50 stycken. Jag ser flera ytterligare cigarrboxar inne i dunklet.
Han säger inget, bara ler, och stoppar in lådan igen. Vad fan säger man?

Han är pensionär med god marginal nu, ser jag när jag slår upp honom på Hitta, och jag är övertygad att han har lådorna kvar.

1976 fick min årskull ta MC-kort, och det gjorde vi! I min grundskoleklass var vi 3 stycken som körde 125a, och just 10% känns som en representativ siffra 125-yngel på den tiden. Alla körde MC. Alltså alla som var något att räkna med - vi 10% som låg före i kurvan. :fakta

Enter MC-stöder. Klasskamraten Dick fick sin jäkligt snabba KS 125a stulen från skolan - dåvarande Levgrenska, sedan länge ett annex till nuvarande Hvitfeldska. Vi hörde den startas, vi såg den rulla iväg, vi var ute på skolgården innan tvåtaktsröken skingrats - och vi var ikapp redan efter krönet vid Guldheden.
Men att få stopp på dem... Jag drog spårvagnsspåren utanför Sahlgrenska för att försöka komma fram framför, men det stod vagn inne på hållplatsen och mötande vagn på gång in.
Jag upp själva hållplatsen och börja brôta bland av- och påstigande passagerare.
...med olika krämpor dom antingen varit hos läkaren med, eller skulle dit med.
Inte något av mina finare ögonblick.

Väl ute på Dag Hammarskjölds led var vi hopplöst akterseglade Honda XL och SL samt Suzuki TS - inget hade något att sätta emot en KS 125 med lite trim. Dom var två på Zundappen, men försvann ändå. Utan hjälmar.
Men, vi visste vilka det var! Kryckan och Gållan.
Två ökända hojtjyvar, 10 år äldre än oss och fast i det frätande Göteborgsgiftet.
Göteborg slog sig länge för bröstet och var stolta över att heroinet inte fått fäste hos oss.
Va bra då. Att amfetaminet regerade big time låtsades de styrande inte om.

Kryckan ochh Gållan var totala karikatyrer av dåtidens pundare. Jag kommer för evigt minnas bilden av dessa två luffare när dom vinglat sig igenom metkroken nedanför Annedalskyrkan efter typ tre instyrningar i samma kurva och passageraren sittandes stel som en pinne, lutande sig bakåt och hållande sig krampaktigt med raka armar och fingrarna inflätade i pakethållaren: barhuvade med stripigt, fett hår, ärmlösa afghanpälsar med polotröjor under, Wranglerjeans med tjafs och boots med lila foder och neddragen dragkedja.

Dom här lirarna var knappast några arvtagare till Bosse Gamen. Dom använde hojarna dom snodde till lite väskryckningar i omkringliggande stadsdelar, och kanske några butiksrån. Fanns det något värdefullt på hojen så slet dom av det och sedan ställdes hojen så traktens alla småungar fick tillgång till resterna att busa runt på så länge den gick. Det var så man byggde lojalitet på den tiden...

Lokala kunskapare visste i vart fall att den ene bodde i något av husen närmast torget. Ingen av de lokala ville dock vara med i vårt mikrouppbåd om 4 pers på 3 motorcyklar. Dom hade växt upp med dessa smågangsters omkring sig och var uttalat rädda för dem. Dels här och nu, men även rädda för repressalier om det blev känt att dom hade hjälpt till på något vis.

Nå, vi fyra 16-åringar stövlade runt i varje portuppgång kring torget, ringde på varje klocka och frågade efter Kryckan och Gållan. Precis så. "Bor Kryckan eller Gålllan här? Vet tant var dom bor? Men hälsa dom att vi vill ha tillbaka kompisens motorcykel som dom tog idag."

Det låter inte klokt idag, och det var inte klokt då heller.
Men det funkade! "Hela havet stormar" var en framgångsrik taktik.
Vi hade precis gett upp och tog oss en tröstkorv på dåtidens korva borta mot Marconigatan - nör vi hörde det typiska lätet från Dicks KS. Vi kastade korvarna i papperskorgen igen och skulle börja jaga, när dom kommer glidande fram till oss utan ljus på en gångbana.

"Vi fattar att ni vill ha tillbaka denna. Fan vad gôtt den går. Vad är gjort med den?"
Ett sådant antiklimax. Dick stod och snackade GS-trim med två överåriga moppeknarkartjyvar.
Cykeln var plundrad på allt som var typiskt för den nya modellen: blinkers, baklampa, elreglagen på styret.
Men, den var tillbaks och den gick att köra! Vi sade tack och vill bjuda på korv, men dom "hade någonstans dom behövde vara".

Ett mycket bisarrt möte.

På vägen hem blev vi stoppade av Polisen! Vi körde i klunga för att inte avsaknaden av bakljus skulle märkas, men dom prejade in oss med Valianten vid Påvelundsskolan och började ställa tusen frågor.
Dick halade fram stöldanmälan, och vi var fortfarande kvar i femte vaktdistriktet så det hela var enkelt uppklarat.
"Å fan, är det ni som rännt runt och skrämt upp tanterna och farbröderna kring torget?
Ni har ställt till med fler påringningar i kväll än vad tjyvarna själva gör på en hel månad!
Bra jobbat! Grattis till hojen!"

Och jag har fortsatt jaga tjyvar så fort jag fått chansen:




Människoliv vs motorcykel?

Svaret borde vara enkelt. Men, jag är en sådan som utvecklar ett personligt band till mina hojar.
Jag älskar dem! Det är därför jag aldrig lyckas sälja någon, och ångrar mig direkt och evigt om jag ändå gör det.
För mig är en stöld av en motorcykel samma sak som en häststöld i 1800-talets USA.
Hängning är en lämplig påföljd tycker jag.
Nej, jag kan inte rättfärdiga det och jag vet att jag har fel.
Men ändå.

Skall andra, oskyldiga utsättas för fara för att jag gillar mina hojar?
Självklart inte. Men det har hänt. Och tyvärr måste jag säga att det kan hända igen.
Äldre behöver inte betyda visare. Jag vill helt enkelt ha mina grejer i fred.
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Först och främst - Tack, för en utomordentligt, såväl roande som sedelärande, berättelse såhär på kvällskvisten, notrightrider!

Och nej, inte heller jag känner det minsta samvetskval om parasiterna plötsligt gick och skadade sig allvarligt, fick en hand avhuggen, kanske ådrog sig ett oskönt tandlöst leende, eller fick linka på ett ben resten av sina eländiga, bortkastade liv. Jo, det är förstås inget fel i proportionell bestraffning, men hur väger man blodsugarnas avsaknad av empati till något annat än dem själva, mot de som drabbas? Nej, man gör ju inte det. Det finns ju föffan försäkringar! Och, oj - plötsligt blir så brottslingen offret. Nej, jag har ingen respekt för tjyyyyvar! Respekt bygger på ömsesidighet, något man förtjänar, inget man får som presentkort på socialkontoret....

Hang 'em high! Rawhide!
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag håller med dig men så säger inte lagen. Iaf inte för tillfället.
Det gör den visst. Likgiltighetsuppsåt är inget nytt.
Det kan det göra, liksom tidigare domar (som 17-årigen som fälldes för mord på polisen i Biskopsgården, han var ju tidigare dömd för mordförsök som 15 åring. Det var ju inte till hans fördel....)

Vad jag förstår var detta en drive by: en bil öppnade mot en gäng vid macken och Adriana råkade vara på platsen? Och kulorna matchar ett ännu inte hittat vapen som använts i en musikvideo vilket gör att 3 män nu åtalats för grovt vapenbrott? Och ytterligare fem är häktade för mord och mordförsök?

Klart dom ska dömas till mord men jag tror inte det blir helt enkelt för åklagaren att bevisa att det fanns ett uppsåt att döda Adriana. Tror iofs det finns något som heter likgiltighetsuppsåt, dvs att skytten/skyttarna måste ha insett vad som skulle kunna hända om man åkte ned till macken och började skjuta men struntade i det.
Igen, likgiltighetsuppsåt. Det finns självklart andra uppsåt än direkt uppsåt och har funnits i lagen under lång tid. https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsåt

Att bevisa likgiltighetsuppsåt när man avfyrar vapen på allmän plats är enkelt för en åklagare.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
dom prejade in oss med Valianten vid Påvelundsskolan
OT:
Vilken historia! Jag har faktiskt åkt polis-Valiant. I baksätet, under utryckning. Den sladdade gott med bakvagnen på spårvagnsspåren i korsningen Bangatan-Stigbergsliden. Inget anti-sladdsystem 1976! :) *)

*) Gjorde en veckas pryo hos polisen på Tredje Långgatan som 15-åring.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top