Vad håller Honda på med??

TS skriver:
Nya CB650F ser ut som en tatuerad thai-moppe.
Kan ju bero på att Thailand har 70 miljoner invånare. Och en sådan här moppe är vad man önskar sig.
Och Sverige har 10 miljoner invånare.
Och vanligaste hojen på vägarna är en glidare.
Av döma av vad jag ser ute på vägarna.
 
Känns oschysst att yxa eldbladet redan innan den lanserats, och siffror talar ju absolut inte hela historien, även om barhängsskryt alltid hållit värde hos sporthojsklientellet. Men klart står ju att för det priset måste den vara riktigt jävulskt bra. Det kommer inte att räcka att vara en bra rundad allsidare mer, åtminstone SP2'an måste sikta på att vara _bäst_ i mitt tycke, en japps för nästan 300 lök bara måste sopa mattan om man skall kunna ta den seriöst. :näsblod

Problemet är att av all den info som läckt ut så verkar det vara mer eller mindre samma fireblade som kom 2008. Lite småjusteringar i motor och ram. Det som är verkligt nytt är elektroniken som nu är på samma nivå som de ledande cyklarna haft i några år. Att sedan stoppa på lite aftermarketprylar från hyllan och kalla det exklusiv specialmodell imponerar inte på mig. SP2 känns som något en marknadsföringsmupp har hittat på. Om det verkligen hade varit en homologiseringsmodell hade man gjort fler och annorlunda modifikationer för att få fördelar i SBK reglementet.
 
Hur är det ens tekniskt möjligt att ur en 16v radfyra på 1140cc med insprutning endast plocka ut 90 hk?! Går vevaxel trögt eller tänder motorn strax innan nedre dödpunkt? Ska bensinen spädas ut eller vadå?
145.000:- har de tänkt att man ska betala.
Jo men tack för kaffet!
Du tror väl inte att Honda inte klarar att plocka ut mer effekt?
Handlar ju BARA om försäkringsklass, inget annat.
 
Problemet är att av all den info som läckt ut så verkar det vara mer eller mindre samma fireblade som kom 2008. Lite småjusteringar i motor och ram. Det som är verkligt nytt är elektroniken som nu är på samma nivå som de ledande cyklarna haft i några år. Att sedan stoppa på lite aftermarketprylar från hyllan och kalla det exklusiv specialmodell imponerar inte på mig. SP2 känns som något en marknadsföringsmupp har hittat på. Om det verkligen hade varit en homologiseringsmodell hade man gjort fler och annorlunda modifikationer för att få fördelar i SBK reglementet.
Håller med om SP2, men inte om vanliga Firebladen. Den är ju mycket lättare och omgjord.
 
Honda är för trötta gubbar med feta plånböcker :hihi
 
Du tror väl inte att Honda inte klarar att plocka ut mer effekt?
Handlar ju BARA om försäkringsklass, inget annat.

Märkligt att inte konkurrenterna tänker så:
BMW RnineT 110 hk, ca 120.000:-
Yamaha XJR 98hk, 114.900:-
Triumph 1200 Thruxton 96hk, 141.000:- , då med Öhlins!

I den här kategorin av hojar går inget försäkringsbolag efter några klasser, det är förlegat. Hojarna vänder sig till en mogen publik och bolagen klassar dem därefter. Har inget med motorernas effekt att göra.

Klart att Honda kan leverera mer effekt, frågan är ju ändå varför de inte gör det. Herregud en Suzuki Swift GTI från 1985 med samma kubikantal har 12 hästar mer!

Hellre en eldig KTM eller Ducati, som förvisso ofta står mer på verkstan än en Honda! Men går de sönder kan man laga dem, de är sen fortsatt eldiga. En Honda är däremot alltid sur! Och numera oförsvarbart dyra!
 
Håller med om SP2, men inte om vanliga Firebladen. Den är ju mycket lättare och omgjord.

Vad har man ändrat på av substans?

Vad jag kan se är det bara småjusteringar som gjorts på grundcykeln. Sedan har man klistrat dit en massa ny elektronik och gjutit nya kåpor.
 
Märkligt att inte konkurrenterna tänker så:
BMW RnineT 110 hk, ca 120.000:-
Yamaha XJR 98hk, 114.900:-
Triumph 1200 Thruxton 96hk, 141.000:- , då med Öhlins!

I den här kategorin av hojar går inget försäkringsbolag efter några klasser, det är förlegat. Hojarna vänder sig till en mogen publik och bolagen klassar dem därefter. Har inget med motorernas effekt att göra.

Klart att Honda kan leverera mer effekt, frågan är ju ändå varför de inte gör det. Herregud en Suzuki Swift GTI från 1985 med samma kubikantal har 12 hästar mer!

Hellre en eldig KTM eller Ducati, som förvisso ofta står mer på verkstan än en Honda! Men går de sönder kan man laga dem, de är sen fortsatt eldiga. En Honda är däremot alltid sur! Och numera oförsvarbart dyra!
Försäkring...hojen ska ju säljas globalt.
Då kan man inte bara utgå från svenska reglet.
 
Du tror väl inte att Honda inte klarar att plocka ut mer effekt?
Handlar ju BARA om försäkringsklass, inget annat.

Tror du Honda i Kungsbacka har fria tyglar vad gällande vilka hojar som får importeras hit ?

Vi har tidigare haft maxgräns på 100 hk, kanske är vi på väg dit igen sett till antalet hojar oavsett kubikstorlek med relativt svaga motorer som står nya i butikerna idag.
 
Så pass?
Jag hade ju hoppats att den skulle vara i det närmaste mx lätt. :(

Nu blev jag förresten besviken på priset också, 70 lök har de letat upp sig på blocket för, och då får man ju en demo teneré med 0km på för samma pengar. :/
 
Ingen aning men kan gissa att Honda styr upp det hela hårt som många ÅF gör med sina handlare - vet du eller?

Mycket smygs in på oss idag för att vi inte ska knyta näven i fickan allt för ofta.

Jag tänkte åt hållet att någon kanske bestämt att majoriteten av framtida mc ska vara motorsvaga.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top