Vad händer?

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Vad händer om polisen stoppar mig med full effekt när den ska va strypt till 25kw enligt pappret?

Anta att de har en bänk så de kan testa hojen.

Jag har tungt mckort.

Varför fundersam när du har tungt kort ???
Om dom nu skulle bry sig kan du väll åka på en regbesiktning antar jag.
Det finns flera trådar om detta...

Thure skrev:
Vad händer om polisen stoppar mig med full effekt när den ska va strypt till 25kw enligt pappret?

Jag har tungt mckort.

det är större risk att sätta ett fiskben i halsen och dö, så du behöver nog inte bekymra dig ;)

å de har då fan ingen bänk med sig... å de testar den inte heller... bara att ta det lungt... men du har ju tungtkort å då är det hur lungt som hälst

porec skrev:
å de har då fan ingen bänk med sig... å de testar den inte heller... bara att ta det lungt... men du har ju tungtkort å då är det hur lungt som hälst

såklart dom kan testa den! finns ju en hel del andra trådar om detta(typ en i veckan)

här har du vad som kan hända, och dom får beslagta fordonet om det riktas misstanke

1234 skrev:
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.
Första, andra och tredje styckena äger motsvarande tillämpning på förare av traktor, motorredskap eller spårvagn och på den som anställer eller brukar sådan förare eller eljest tillåter någon att föra traktor, motorredskap eller spårvagn. Lag (1999:880).

Thure skrev:

Jag har tungt mckort.

Du kommer bli inlåst för alltid.

Mr Helmut skrev:
såklart dom kan testa den! finns ju en hel del andra trådar om detta(typ en i veckan)

Ja det är ju jävligt svårt att upptäcka oxå. Det är bara att dra på rullen så märker man det direkt.

Men det skulle förvåna mig om dom skulle bry sig om du har behörighet att köra med full effekt. Däremot kan det ju gå åt helvete om du crashar och ditt f-bolag känner för att kolla upp det.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.
Första, andra och tredje styckena äger motsvarande tillämpning på förare av traktor, motorredskap eller spårvagn och på den som anställer eller brukar sådan förare eller eljest tillåter någon att föra traktor, motorredskap eller spårvagn. Lag (1999:880).

Funkar inte i det här fallat då han har tungt kort. Du kan åka på en om bes. Plus att f-bolaget kan minska din ersättning om den inte är rätt försäkrad.

björn

Mr Helmut skrev:

här har du vad som kan hända, och dom får beslagta fordonet om det riktas misstanke
hur jävla stor tjans är det att de beslagtar de... då måste man vara bra dum i huvet å tjafsa med dem när de stoppar än... när de stoppade mig... så kollade de upp hojen.. frågade vem som var ägare och sa att en sån går väldigt fort... å jag menade på att den inte var så snabb.. sen så fick jag bara skriva på böter å åka igen... jag menar pratar man bara snällt med dom så kommer de aldrig att ta in den...

Edit: Plus att han hade ju tungt... så om de fattar mistanke så skulle jag tänka mig att de ber honom åtgärda detta.. å låter honom åka igen.. (men det är bara min tanke/åsikt om vad jag tror skulle hända i värsta fall, men visst är man uppkäftig och ska tjafsa med dom.. då kan vad som hälst hända) och angående den paragrafen så har det varit så mycket skitsnack och tålkningar... var ju en snubbe som sa att han körde en retta avsaknande av körkort helt och fick bara lite böter och fick köra vidare.. han menade på att det stog i paragrafen...

Last edited:
björn.e skrev:
Funkar inte i det här fallat då han har tungt kort. Du kan åka på en om bes. Plus att f-bolaget kan minska din ersättning om den inte är rätt försäkrad.

björn

sorry missade läsa det

porec skrev:
hur jävla stor tjans är det att de beslagtar de... då måste man vara bra dum i huvet å tjafsa med dem när de stoppar än... när de stoppade mig... så kollade de upp hojen.. frågade vem som var ägare och sa att en sån går väldigt fort... å jag menade på att den inte var så snabb.. sen så fick jag bara skriva på böter å åka igen... jag menar pratar man bara snällt med dom så kommer de aldrig att ta in den...

borde ju märka skilnad men men, undra hur den där hamrén skulle gjort:gnissla

sov gott

yonsson skrev:
Ja det är ju jävligt svårt att upptäcka oxå. Det är bara att dra på rullen så märker man det direkt.

Men det skulle förvåna mig om dom skulle bry sig om du har behörighet att köra med full effekt. Däremot kan det ju gå åt helvete om du crashar och ditt f-bolag känner för att kolla upp det.

missade att han hade behörighet

dock köra helförsäkrat och utan behörighet tror jag är lönlöst

Mr Helmut skrev:
borde ju märka skilnad men men, undra hur den där hamrén skulle gjort:gnissla
de provade ju inte den eller nått... de sket i vilket.. men hamren hade nog spankat mig.. hahaha

Thure skrev:

Jag har tungt mckort.

De två tunga förhållandena både moralisk och även rättsligt som jag förstått det är 1. behörighet, 2. försäkring.

Du har ju behörigheten, ser du till att försäkringen gäller hojen verkliga effekt så bråkar inte dem heller OM det nu skulle hända något..

I det fallet är det de facto bara n siffra på ett papper.. Visst kan det om du har otur bli tjafs i rätten, men troligtvis inget du inte kan snacka dig ur med lite dagsböter i värsta fall!

Regbesiktning

600kr eller va de kostar med en regbesiktning är ju inte mycket att bråka om.

tack för infon iaf :banana

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...