Vad händer vid 12k RPM?

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
Min gixxer -98 mår inte riktigt bra...

Om man ligger på låg växel typ 1:an 2:an 3:an och vrider rejält på rullen så är det som om varvstoppet går i redan vid 11 - 12 000 RPM dvs motorn slår av. Det är inga problem att köra vidare och den funkar precis som den ska, förutom när man hissar på i de övre regionerna på lägre växlar.

Fråga: vad tror ni är fel? är det kopplingen som behöver bytas? något fel på sprutet? kuggar kedjan över (tror inte jag) eller något annat?

Hoppas ni kan hjälpa...

Tändboxen har väl en funktion i att just förhindra övervarv......

Varför plåga en motor så, :va , växellådan som ett tips, det finns fler växlar om man vill åka fort.

Varvstoppet ändras nog inte. Vet inte hur mkt en sån där varvar men det låter som om den skulle misstända eller inte får tillräkligt med bensin.

Varvstoppet ändras nog inte. Vet inte hur mkt en sån där varvar men det låter som om den skulle misstända eller inte får tillräkligt med bensin.

Har för mig att gixxrarna har lägre varvstopp på 1-3 växel...hjälpes bort med G-pack ,Tremod eller dylikt.
Men har den gått bra innan, då är det dags för service.

Är det dags att kolla bränsle tillförsel...10 år gammal hoj, bränslefilter i tankranen ?? bränslefilter från pumpen., rengöring av spridare, Nytt luftfilter , samt nya stift.... Just gamla stift kan balla ur på högvarv.

Bara som lite tips.

Har för mig att gixxrarna har lägre varvstopp på 1-3 växel...hjälpes bort med G-pack ,Tremod eller dylikt.
Men har den gått bra innan, då är det dags för service.

Är det dags att kolla bränsle tillförsel...10 år gammal hoj, bränslefilter i tankranen ?? bränslefilter från pumpen., rengöring av spridare, Nytt luftfilter , samt nya stift.... Just gamla stift kan balla ur på högvarv.

Bara som lite tips.

Är det inte förgasare på -98:orna?

Min kawa var så oxå sen bytade jag stift och den varvar som fan igen.

Tack för alla svar.
För att klargöra lite så har gixxer 98:an sprut. Jag bytte till nya stift i våras, nytt luftfilter i höstas.

Skulle en ventil som inte har tillräckligt med spelutrymme kunna åstadkomma detta konstiga fenomen tro?

Bränslefilter låter ju faktiskt rätt enkelt och smart att byta :tummenupp

Hur rengör man spridarna?

Nej, inte vad jag vet. Var sitter den kontakten :va

På undersidan av kopplingshandtaget på vänster clipon :)

Den som gör att du måste ha kopplingen indragen för att kunna starta hojen. Det finns de som tycker att detta är irriterande och försöker modda för att slippa detta. Gör man det inte rätt, om jag förstått det rätt, går hojen i någon "safety map". Den ska begränsa varvtalet bl.a.

På undersidan av kopplingshandtaget på vänster clipon :)

Den som gör att du måste ha kopplingen indragen för att kunna starta hojen. Det finns de som tycker att detta är irriterande och försöker modda för att slippa detta. Gör man det inte rätt, om jag förstått det rätt, går hojen i någon "safety map". Den ska begränsa varvtalet bl.a.

Jag ska kolla, men tror inte det är något konstigt, men man vet ju aldrig kanske har gått i sömnen och fått för sig att trimma :tungan

:felämne varför ser det ut som om du e offline (inget grönt under din avatar)? :backontop

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D