Vad händer om...

ZerQ

hmm jaha
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
Yamaha XJ900
Jag har mellanklass kortet nu och skall i år få det uppdaterat till tungt. Problemet är att jag körde upp den 7 juni och skall besikta mitt hoj i mitten på maj.

Vad kan hända om jag skulle bli tagen av blårockarna, jag antar att det är olovligkörning men så nära uppdateringen kan man kanske förvänta sig lite juste tankegångar ifrån dom? :va

/Johnny

Ptja, har du otur och träffar på en riktigt dryg snut så kan du nog få problem. Men i annat fall tror jag att dom kan ha lite överseende med det. En varning max. Men som sagt, det är ju olovlig körning vilket suger. Har du prövotiden kvar? Tror inte du blir av med körkortet utan får endast en varning första gången.

Nopp ingen prövotid, har tagit olika körkort sedan -89 så det finns inget.

Ja det skulle ju suga om jag blev av med det, kruxet är ju att jag måste strula så om jag inte kan köra in den till bilprovningen. *suck'

Hur kan du ha mellankort föressten?!... :va

hehe, tja är man dum i huvudet så får kroppen lida eller var var det igen...:huvet

Hade igentligen inte tänkt tagit större en 125cc kort först för jag bodde så att det hade varit perfekt med den, men ändrade mig och tog iaf mellankort så att man kunde eventuellt låna en lite större hoj ibland.

Till saken att efter tredje körlektionen så ångrade jag mig men då var det för sent. Så man fick vackert längta efter det tunga...

Men lite gott av ondo är ju att jag fick lite träning på en mindre cykel först, kanske en bättre mc förare av det :va

/ZerQ

Skall du inte köra innan Juni ändå så låt den stå obesiktigad. Du får ju köra den till besiktningen då i vilket fall, och då utan att riskera att åka dit på olovlig körning.

Skall du inte köra innan Juni ändå så låt den stå obesiktigad. Du får ju köra den till besiktningen då i vilket fall, och då utan att riskera att åka dit på olovlig körning.

Hur kan det komma sig då? Om jag åker på den så borde det ju räknas som att det blir olovandes ändå även om den är avställd.

/ZerQ

Hur kan det komma sig då? Om jag åker på den så borde det ju räknas som att det blir olovandes ändå även om den är avställd.

/ZerQ

Du får köra ett avställt fordon närmaste vägen till besiktning,verkstad.
Och provköra i samband med reparation.

Påställd och trafikförsäkrad måste den vara för att framföras. För att framföras måste den även vara besiktigad, men där finns undantaget att den får köras till bilprovningen kortaste vägen. Till auktoriserad verkstad skall nog också gå för sig tror jag...

Var någon tråd om det här för ett tag sedan. Kolla där så jag inte ljuger för dig. Eller allra helst, ring och fråga bilprovningen.

Hörde snack om att det skulle ändras... vettefasen hur man gör i så fall. Man får väl börja köra mot besiktningen och så vända när man inser att det reparerade inte fungerar... :rolleyes:

Last edited:
hehe, tja är man dum i huvudet så får kroppen lida eller var var det igen...:huvet

Hade igentligen inte tänkt tagit större en 125cc kort först för jag bodde så att det hade varit perfekt med den, men ändrade mig och tog iaf mellankort så att man kunde eventuellt låna en lite större hoj ibland.

Till saken att efter tredje körlektionen så ångrade jag mig men då var det för sent. Så man fick vackert längta efter det tunga...

Men lite gott av ondo är ju att jag fick lite träning på en mindre cykel först, kanske en bättre mc förare av det :va

/ZerQ

hmm... trodde inte ens man kunde ta annat än tungt körkort när man e över 20 men okey... :va

Hur funkar prövo tiden? ja tog B kort 1999 & A 2004, har ja prövotid på A kortet fortfarande?

Hur funkar prövo tiden? ja tog B kort 1999 & A 2004, har ja prövotid på A kortet fortfarande?

Nepp, prövotiden har du bara en gång och då på kortet som helhet. Ingen ny prövotid för nya behörigheter, på hela kortet eller på de nya behörigheterna.

Du får köra ett avställt fordon närmaste vägen till besiktning,verkstad.

Man får endast köra till bilprovningen samt till verkstad, från verkstad får man bara köra till bilprovningen. Man får alltså inte köra hem fordonet från verkstad.

Provkörning i samband med reparation är borttaget.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back