vad händer om man monterar kn filter på vakumförgasare?

Jag har KN-filter på min gsx1100r motor och har bara bestyckat upp förgasarna och har inga problems, den är rapp i responset och det är väl där man kan tappa mest pga av för lite undertryck. Prova först sen vet du men du får kanske labba lite med nålarna.

På min fick de ta bort lite vaccumslangar, större munstycken och andra nålar för att få det bra med KN i befintlig luftburk och ett sportsystem.

Men nu går den som satan

Om du menar separata luftfilter så GÖR DET INTE. Vakuumfuggarna är beroende av luftburken som är ansluten till deras insug för att få korrekt funktion av vakumm trotteln. Hela systmet från insugsventil i toppen, till luftintaget på luftbukren är avstämd och byter du ut till separata filter sabbar du den egenskapen. På min gamla GPZ900r så gjorde Motorrad, har jag för mig, ett test och den motorn tappade 29hk!!! vid ca 6500-7000rpm efter montering av separata filter. Jag är iofs lite osäker på hur mycket arbete som lades ner på mappning men resultatet var iaf. DONT DO IT! ! !

/J

Engelska GPZ-ägare har också provat detta till förbannelse, till slut så var det någon som kom på hur man får till det. Om jag kommer ihåg rätt så sitter det inpressade luftmunstycken i den typ av Keihin förgasare som Kawasaki använde som måste borras upp alt. strypas för att få rätt luftflöde i gasaren. Är tydligen väldigt viktigt att det blir exakt rätt storlek på dom munstyckena och otroligt lätt att bryta av borren vid borrning.

Jo med Kehin förgasarna som jag har på andra motorn när jag kör med trattar fick jag gå upp i luftmunstycken

Vad är det exakta problemet med att byta till "för bra" filter på vakumförgasare? Är det att vakumtrotteln slutar öppna fullt?
Det måste ju i så fall gå att modifiera bort?

Vad är det exakta problemet med att byta till "för bra" filter på vakumförgasare? Är det att vakumtrotteln slutar öppna fullt?

Det går nog om man en R&D department i garaget.
Inte bara bestyckningen påverkas utan även storleken på det vacum som ska lyfta trottlarna.
Dvs storleken på de hål som går till ovansidan på membranet måste kalibreras in.
Kostsamt om man inte har bromsbänk och förgasartillverkningsmaskin.

På flatslides (i alla fall Mikuni RS) skramlar och rasslar själva throtteln och ger ifrån sig ett speciellt ljud, tänk Ducce-torrkoppling fast inte lika märkbart.

Det är stor skillnad på att ha trattar med öppna filter på och att ha en luftburk.. Ingen som har hört "weberbröööl"? Förgasare med trattar har ett mycket tydligare insugljud.

Jag körde trimmad puch dakota 3000 och det som dominerade den upplevelsen var insugljudet. Nån mer måste väl ha liknande upplevelser?

Vår volvo 360 skrotbilsrejser med omsvetsat orginalinsug och dubbla pierburg 45:or snarkar gott när man kliver på gasen.

Det är stor skillnad på att ha trattar med öppna filter på och att ha en luftburk.. Ingen som har hört "weberbröööl"? Förgasare med trattar har ett mycket tydligare insugljud.QUOTE]

Jo, det är sant. Flatslides låter en hel del med K&N filter på men desto mer med trattar. :)

Det har tidigare diskuterats att det måste vara balans/avstämt mellan insug och vakumet som får trotteln att röra sig. Detta tycker jag verkar logiskt.

Jag tänker mig att man får borra upp kanalen eller ta bort munstycket som luft ovanför trotteln sugs genom (för att skapa vakumet). Är denna kanal för liten blir det för lite vakum och är den för stor blir det för stort vakum. I denna kanal kan man montera in en justerskruv med nålspets, likt bränsle/luftskruv för tomgång. Då kan man justera skruven, och därmed motståndet för att skapa vakum och anpassa till den genomströmningen luftfiltret har. Öppnar man upp luftfiltret med högre genomströmning behöver kanalen vara större, man skruvar då ut skruven något.

Nackdelen är väl att man får ytterligare en parameter att laborera med vid bänkning.

Löste problemet med ett par rs 36 or.
Kommer inte prova mina vakum äckel med kn filter.
vore iofs kul o labborera lite.

Skulle man kunna tillverka ett litet "plenum" till vacumfuggarna av ett 3" rör och trycka på ett koniskt filter i bägge ändarna?

För att utjämna pulserna tänkte jag då?

Last edited:
Skulle man kunna tillverka ett litet "plenum" till vacumfuggarna av ett 3" rör och trycka på ett koniskt filter i bägge ändarna?

För att utjämna pulserna tänkte jag då?

Teoretiskt - ja.

Praktiskt - nej.

Det blir dels för liten volym, dels vill du inte ha en massa 90-graders riktningsändringar på luftströmmen. (tar ner flödet kraftigt)

Det har tidigare diskuterats att det måste vara balans/avstämt mellan insug och vakumet som får trotteln att röra sig. Detta tycker jag verkar logiskt.

Jag tänker mig att man får borra upp kanalen eller ta bort munstycket som luft ovanför trotteln sugs genom (för att skapa vakumet). Är denna kanal för liten blir det för lite vakum och är den för stor blir det för stort vakum. I denna kanal kan man montera in en justerskruv med nålspets, likt bränsle/luftskruv för tomgång. Då kan man justera skruven, och därmed motståndet för att skapa vakum och anpassa till den genomströmningen luftfiltret har. Öppnar man upp luftfiltret med högre genomströmning behöver kanalen vara större, man skruvar då ut skruven något.

Nackdelen är väl att man får ytterligare en parameter att laborera med vid bänkning.

Nej.

Det blir varken MER eller MINDRE vakuum ovan trotteln beroende på hjur stort hålet är.

DÄREMOT tar det olika lång TID innan det vakuum som råder i förgasarhalsen har utjämnats ovan trotteln.

Ett känt knep för att göra CV-fuggar lite rappare ÄR just att borra upp nämnda hål.
Lite.

Det är stor skillnad på att ha trattar med öppna filter på och att ha en luftburk.. Ingen som har hört "weberbröööl"? Förgasare med trattar har ett mycket tydligare insugljud.QUOTE]

Jo, det är sant. Flatslides låter en hel del med K&N filter på men desto mer med trattar. :)

Ren porr!

Men mest låter själva trottelklappret! Som på mina FCR 39:or
Låter som kastanjetter på tomgång! :)
(eller torrkoppling om man nu vill....)

Last edited:
Teoretiskt - ja.

Praktiskt - nej.

Det blir dels för liten volym, dels vill du inte ha en massa 90-graders riktningsändringar på luftströmmen. (tar ner flödet kraftigt)

Ett 4" rör då?
Någonstans vid tillräckligt stor volym slutar det ju att störa flödet märkbart?

JAG VILL HA KOMISKA FILTERRRR!

Ett 4" rör då?
Någonstans vid tillräckligt stor volym slutar det ju att störa flödet märkbart?

JAG VILL HA KOMISKA FILTERRRR!

4" då börjar det likna nåt! :)

Glöm inte att varje hål in mot en förgasare ska ha en kant med en radie för bästa flöde.
Skillnaden på en vass 90-gradare och en korrekt radie ligger i storleksordningen 10-15% i flöde.

Nej.

Det blir varken MER eller MINDRE vakuum ovan trotteln beroende på hjur stort hålet är.

DÄREMOT tar det olika lång TID innan det vakuum som råder i förgasarhalsen har utjämnats ovan trotteln.

Ett känt knep för att göra CV-fuggar lite rappare ÄR just att borra upp nämnda hål.
Lite.
Så att sätta en justerskruv i nämnda kanaler skulle inte vara en lösningen på problemet när man tar bort luftburken och ersätter med filter med högre flöde?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT