vad händer om man monterar kn filter på vakumförgasare?

Du får justera luft/bränsle-blandningen genom att hålla benen närmare/längre ifrån filtertrattarna :)

Om du menar separata luftfilter så GÖR DET INTE. Vakuumfuggarna är beroende av luftburken som är ansluten till deras insug för att få korrekt funktion av vakumm trotteln. Hela systmet från insugsventil i toppen, till luftintaget på luftbukren är avstämd och byter du ut till separata filter sabbar du den egenskapen. På min gamla GPZ900r så gjorde Motorrad, har jag för mig, ett test och den motorn tappade 29hk!!! vid ca 6500-7000rpm efter montering av separata filter. Jag är iofs lite osäker på hur mycket arbete som lades ner på mappning men resultatet var iaf. DONT DO IT! ! !

/J

VR-8, det bör väl vara som vilket annat ingrepp? Efter en regelrätt justering så lirar det?

Men de där öppna filterna i allmänhet är ju mest skit, med tanke på att de sitter på ett betydlgit varmare ställe och dessutom är reningsgraden sisådär...

VR-8, det bör väl vara som vilket annat ingrepp? Efter en regelrätt justering så lirar det?

Men de där öppna filterna i allmänhet är ju mest skit, med tanke på att de sitter på ett betydlgit varmare ställe och dessutom är reningsgraden sisådär...

Som sagt, jag är ingen expert på detta med vakummfuggar men jag kommer ihåg denna artikel som jag sträckläste flera gånger. Undra varför egentligen, jag körde ju med Mikuni RS40.........:va

/J

Nä det är just de här jag funderar över ,går det att bestycka rätt dem o sedan justera med klockor?
Jag letar rs förknasare o har tyvär inte råd o köpa nya.
Tacksam för svar!

köp ett KN insatsfilter istället till burken.

du får lite bättre flöde, men har kvar allt som förgasarna tycker om med

Hojen är ombyggd till enkelstötdämpare så jag har inte plats för boxen.:banana

Jag letar för fullt.har tyvär inte lust o lägga ut 10000 för nya bara.

Det funkar, men som VR-8 säger så kan man få väldigt varierande resultat. Med ordentlig justering i bänk eller dylikt så kan du nog få det att funka riktigt bra men det kommer aldrig att funka lika bra som med boxen.

Bäst är att göra som VR-8 föreslog och köpa nya förgasare utan vakuumstyrning, typ Mikuni RS36 eller Keihin CR33/35/37. Då får du dessutom mer effekt och bättre gasrespons.

Jag körde i sommar med separata filter på min GSX och det fungerade hyggligt efter lite justering med bestyckning, men det fungerar inte lika bra som en brygga med flatslides eller rundtrottel utan vakuumstyrning.

Är det intressant så är GSXR1100 förgasarbryggan jag har haft på min GSX till salu. Passar rakt av och ger en avsevärd skillnad i gasrespons. Kräver som sagt lite finjustering för att fungera bra med öppna filter.

Skicka ett PM om det kan vara något. :)

Last edited:
Har för mig att rätt fugge även sitter på gsxr750-85? brukar ju vara populärt till byggen.
Ta reda på vilka fjuckar du kan få dit med lite modifikation, (man brukar ju få ändra lite avstånd och dylikt) och leta runt på e-bay. Kommer ge brättre resultat
Finns de ens nån som fått en vakumfjucke att funka helt 100?
När jag skulle bygga café så frågade jag runt överallt och kom väl fram till att man kan få det att funka men inte mycket mer än så .

Om du till trotts ska använda dig av vakumfjuckar har jag fått tips på att billiga filter är bäst, då de ger mest motstånd. Är för bra flöde i riktiga filter för att få till det.

Har för mig att rätt fugge även sitter på gsxr750-85? brukar ju vara populärt till byggen.
Ta reda på vilka fjuckar du kan få dit med lite modifikation, (man brukar ju få ändra lite avstånd och dylikt) och leta runt på e-bay. Kommer ge brättre resultat
Finns de ens nån som fått en vakumfjucke att funka helt 100?
När jag skulle bygga café så frågade jag runt överallt och kom väl fram till att man kan få det att funka men inte mycket mer än så .

Om du till trotts ska använda dig av vakumfjuckar har jag fått tips på att billiga filter är bäst, då de ger mest motstånd. Är för bra flöde i riktiga filter för att få till det.

GSX-R 750 85-87 hade 29 mm flat slide. De funkar på en 1100 men man tappar en del toppeffekt. De funkar faktiskt mycket bättre på en 1100 än vad folk tror, mellanregistret blir riktigt bra.

Jag har kört med separata filter på 36 mm vakuumförgasare på min 1127 i många år och det går att få motorn att gå riktigt bra, men det är mycket jobb innan man får den att gå bra över hela registret. Jag håller med de tidigare inläggen, RS36:or gör det mycket enklare.

Jo att rs förgasare funkar det vet jag,är bara nyfiken varför många säger att det inte funkar med öppna filter på vakumförgasare.Är så skadad att jag bara måste veta innan jag går vidare.
Kollat på ebay där det finns både rs 36,38,40 för runt 5000.+frakt o tull moms.
Men tror det slutar med att motospeed får en beställning med mina specifikationer så är det bara bullt on.
Tycker det är mkt pengar bara.9000 kr rs,1000 kr handtag,1500 kr filter.....o så är hojen värd 15-20000....:va

Jo att rs förgasare funkar det vet jag,är bara nyfiken varför många säger att det inte funkar med öppna filter på vakumförgasare.

Det svaret jag fick när jag ställde frågan var typ att luftboxens volym var avstämd för att ge korrekt undertryck till alla fuggar gemensamt (inte individuellt alltså).
En annan poäng var att det skulle bli mer turbulens med individuella filter och det skullepåverka insugandet negativt.

Köp inte via Motospeed om du inte har jäkla gott om pengar. Ett exempel är Mikuni TMR gasarna. Ligger kring 18500kr hos motospeed, från USA får du dom för kring 11000kr. Du får nästan två förgasarbryggor till priset av en.

Det är inte mer komplicerat att köpa på eBay / från USA än att handla hos en svensk återförsäljare. Finns ju också att köpa från Tyskland eller England. Då spar du också några tusenlappar.

Min hoj är värd 14500kr i inköp men jag har lagt ner nära 20000kr på den nu. Inte kommer jag få tillbaka dom pengarna i slutändan. Man betalar inte mer för en hoj än vad motorn är värd, och tills jag tagit i tu med min som gått 9600mil så får jag inte ut mer än kanske hälften jag lagt. Man kan inte tänka på allt som en investering som gör att man kommer gå på plus hela tiden. Tänk istället på hur mycket trevligare den kommer vara att köra den tiden du kommer att äga den. :)

Jo att rs förgasare funkar det vet jag,är bara nyfiken varför många säger att det inte funkar med öppna filter på vakumförgasare.Är så skadad att jag bara måste veta innan jag går vidare.
Kollat på ebay där det finns både rs 36,38,40 för runt 5000.+frakt o tull moms.
Men tror det slutar med att motospeed får en beställning med mina specifikationer så är det bara bullt on.
Tycker det är mkt pengar bara.9000 kr rs,1000 kr handtag,1500 kr filter.....o så är hojen värd 15-20000....:va

Låter som ett sunt beslut, tänk på att du kan ta med dig RS fuggarna till nästa hoj om du skulle vilja och då blir ju inte "kostnaden" så stor på lite längre sikt. Köpa dyra modell bundna tillbehör är det bästa du kan göra om du vill kasta pengar i sjön, vid en ev försäljning så betalar ingen för det utan vill ha allt "inkluderat" i priset.

/J

Jag har nu beställt billiga highflow filter av konisk modell och får låna vakum klockor av den lokale mc moped handlaren,som även har mikunis munstycks sortiment på hyllan.Jag ger det ett försök.

Men ni har så rätt med rs förgasarna.ok det är dyrt,men den kommer gå bäst med dem och ljudet dom ger ifrån sig är svårslaget,man får väll tänka på att man bara lever en gång o ta sig råd o köpa dem helt enkelt.
Tusen tack för alla tips!:fattartil

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...