Vad händer om man inte smörjer kedjan?

Bel-Ray's Kedjesmörjning är fett bra.
Kanske i den lite högre prisklassen, men sitter kvar bättre än något annat jag testat hittils.

Finns säkert i närmsta crossaffär. Blåsvart burk :)

E22 skrev:
2155599 Glömde att säga att den luktar rätt så Porrigt... :tummenupp

Skojar du! Har precis lagt på ett nytt lager, kan sitta å lukta på det hur länge som helst! :D

Jag övergick från kedjeolja till kedjewax för nån vecka sen, jag tycker vaxet funkar jäkligt bra! Och att det inte kletar något alls är ju en stor fördel, fälgen har aldrig varit så ren efter 25 mil som idag när jag skulle tvätta.

Det jobbiga att övergå från olja till vax var att man fick tvätta bort det mesta av oljan för hand...*puh. Tog väl nån timma med en borste först med avfettning sen med citrondiskmedel (citronsyran gör underverk!)

Så om vax tycker jag :tummenupp

"Lånade"hem en flaska Wurth kedjespray från jobbet idag,ska se hur det funkar.
Annars är Castrols kedjevax jeffla bra :D :D :D

När man har O-ringskedja som varje sporthoj har idag så smörjer kedjevaxet 'bara' drev och rullarnas utsidor. O-ringarna håller kvar det fett som fanns inuti kedjan från början och det påverkar man inte med kedjesprayen.
Däremot en kedja av enklare typ utan O-ringar kan vara slut på några hundra mil om man t ex kört några mil i hällregn som tvättat ur kedjan på allt fett.
"ytterligare en truism levererad"

Ska man smörja en ny kedja efter några mil eller efter typ 50 mil (utan regn)

tyckte jag så en bild någonstans som symboliserade "kleta ingen smörja på kedjan" kan ha sett fel dock.

jag har provat att inte smörja en sliten kedja, kedjan blev snabbt för lång och hoppade av när jag la ner hojen i en kurva, den låste hjulet och jag fick en fin sladd :rolleyes:

biltema var billig :va typ en 1/3 av priset, har en kedja att testa på så det är väl bara att köra

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...