Vad händer om man inte smörjer kedjan?

Jörgen Karlsson skrev:
2155677 Det har blivit min favvo också. Tycker att den sitter kvar fint och har lång livslängd.
/J
visst är det den som blir som en vit nedrans gegga???

E22 skrev:
2155680 visst är det den som blir som en vit nedrans gegga???
Vitt vax, ja. Det är dock rätt lättflytande när man sprayar på det.
jag har ju trådekrade hjul med polerade alu-banor så jag gillar den mest för att jag inte behöver spraya så ofta och för att det inte skitar ner hjulet så mycket. Jag brukar lägga på ca var 100:e mil, det är först då min rullar börjar bli metallblanka (om jag inte kört i regn). Lägger då alltid på efter att jag kört. Sprayar alltid på "insidan" av kedjan, så att centrifugalkraften slungar vaxet igenom kedjan istället för att slunga av det. Efter att jag sprayat tar jag dock en trasa i handen, greppar runt kedjan, snurrar hjulet, så att jag får bort det vax som ligger utanpå kedjan, sedan tar jag ned hojen från lyften. Därefter får vaxet stelna tills det är dags att plocka ut hojen igen. Då brukar man få ha sitt fina bakhjul rätt rent tycker jag.
Mvh
J

duckie skrev:
2155739 Jag köper kedjespray på Biltema jag...
Jag har faktiskt inte testat den, sitter den kvar bra, över eller under "medelnivån" så att säga?
/Jörgen

Flyer skrev:
2155592 Upprepar ett tips (snott från ngn här på sporthoj?) för att undvika att spreja klet över hela bakhjulet:

Tag en plastlåda med lock (t ex glasslåda). Klipp bort två bitar av kanten på motstående sidor av lådan - precis lagom stora för kedjan att löpa genom.
Gör ett litet hål för kedjesprayens rör.

Upp med bakhjulet, sätt lådan över kedjan, kläm dit locket, snurra hjulet och spraya. Ta-daa! Inget klet som letar sig till fel ställen!

Lycka till!

...fan - smart, tack för det tipset.!!! :tummenupp

Funderade på smörjmedel.
Gott om cash = Kedjespray (typ Shell)
Mindre gott om cash eller bara smart?! = Lithium fett (har för mig att det heter/stavas så)

Ducati for life skrev:
2155772 ...fan - smart, tack för det tipset.!!! :tummenupp

Funderade på smörjmedel.
Gott om cash = Kedjespray (typ Shell)
Mindre gott om cash eller bara smart?! = Lithium fett (har för mig att det heter/stavas så)

jag har köpt typ shells nu och tycker de var skit

100kr för en jätte liten flaska bättre och billigare att åka och köpa tex motul hos mc handlare

kör med Castrol Chain Sprayor, har inte testat nåt annat så jag kan inte jämföra tyvärr...

E22 skrev:
2155680 visst är det den som blir som en vit nedrans gegga???

Nja, mer gulgrön... o inte alls så kladdig faktiskt.

Kör den iof mest på crossen o där känns det som det kvittar om man kladdar utav bara fan :tomten

Smirre skrev:
2155816 Nja, mer gulgrön... o inte alls så kladdig faktiskt.

Kör den iof mest på crossen o där känns det som det kvittar om man kladdar utav bara fan :tomten

Mmmm, min var vit i börgan sen övergick den till det gröna hållet.så det är samma vi snackar om.njaaaa smaken är ju som baken, men jag gillade den inte. nästan samma som motul är den också..fick fan ta av skiten med vinkelslipen när kedjan skulle ses över..vinkelslip....jaaa nästan i alla fall :D

Kan kedjan gå av om man inte smörjer......???

duckie skrev:
2155468 Jag kom på att jag inte smort min kedja på ett tag, och varje gång jag ska ut och åka så glömmer jag det IGEN.
Men, vad kan hända om den är osmord? Sliter det på dreven eller kan den gå av eller nåt?
Är det farligt rent säkerhetsmässigt?
Kan det bli dyrt? Om nåt annat går sönder pga detta...

Och eh...hur ofta ska man smörja den..=?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=119819

duckie skrev:
2155739 Jag köper kedjespray på Biltema jag...

Jag med, och den är i alla fall minst lika bra som en spray från Repsol jag hade innan. Biltema-burken innebär dubbla mängden till halva priset, och om den dessutom är lika bra är det ju inte så mycket snack. :)

E22 skrev:
2155841 på själva frågon om vad som händer när man inte smörger kedjan är ju att det sliter ofanligt mycket i onödan, ååå när en kedja är för slite då kan den gå av...Åååå går den av så händer följande..http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=119819

Jag har lite svårt att se hur en kedja skulle kunna gå av för att den är sliten. Möjligen att ett vanligt clipslås inte håller hur länge som helst, men en ändlös kedja går väl inte av i första taget, även om den skulle vara galet rostig...? Nu frågar jag alltså, jag påstår inte att du har fel. :) Det är bara det att oftsast hör man talas om kedjor som går av pga. clipslås som lossnar, och i stort sett aldrig att kedjan går av vid en länk som är nitad.

EDIT: Nu såg jag att fallet i tråden du länkar till inte verkar bero på något clipslås, så jag antar att du har rätt i att kedjan kan gå av om man inte tar hand om den. :)

Last edited:
PacMan skrev:
2155852 Jag med, och den är i alla fall minst lika bra som en spray från Repsol jag hade innan. Biltema-burken innebär dubbla mängden till halva priset, och om den dessutom är lika bra är det ju inte så mycket snack. :)
Tack!
Då sk jag testa den!
/J

Jag kör med Golden Spectro kedjespray (55-044 på Duells), den stänker ner en del visserligen men det gör inte mig något. Smörjförmågan verkar det absolut inte vara något fel på, och den kryper in bra där den behövs. Har köpt en burk biltemasmörja bara för att se vad det är, och den smörjer nog rätt hyfsat där den kommer åt men däremot är jag rätt säker på att den är sämre på att krypa in i kedjan. Jag kommer inte använda den till att smörja kedjan med, den kommer väl användas till något annat där de egenskaperna passar bättre...

Det värsta som kan hända är väl att kedjan går av, slår sönder benet/ryggen på dig, slår sönder motorn mm, trasslar in sig och låser bakhjulet, får dig att vurpa så att du och hojen åker in i något hårt och otrevligt.

i värsta fall dör du... :död för att du inte köpte en burk kedjespray. :7peta (läs: Weisses S100!)

tänk på det ikväll innan du somnar så tror jag du finner energi att pallra dig ner och smörja kedjan.

mycket nöje!
//droopfy

Jag köpte nyligen ett depåstöd som jag har mycket nytta av när jag ska kolla eller smörja kedjan, och även när jag meckar med annat som är lättare med hojen upprätt. 600 väl investerade pengar. :)

Zilversurfer skrev:
2155555 Ingen bra idé. Torkar ut o/x - ringarna. Ska du tvätta kedjan, så använd diesel eller fotogen.
Precis som jag misstänkte då, tyckte det verkade för bra och enkelt för o vara sant. :)

Tjena!

Jag kör på biltemas kedjeolja, tycker den tränger in bättre samt att kedjan håller sig renare, med det menar jag att man lätt kan torka av den och att den är lätt att tvätta. Körde på Castrol Chain Spray innan, den höll längre men var ett helvete att få bort från fälg osv. Så priset kanske blir detsamma för jag drar en sträng på kedjan varje gång jag kört. Typ 1/3 av kedjan som man kommer åt (insidan). Men som sagt, den ser mycket renare ut.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg