Vad händer om man inte smörjer kedjan?

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Jag kom på att jag inte smort min kedja på ett tag, och varje gång jag ska ut och åka så glömmer jag det IGEN.
Men, vad kan hända om den är osmord? Sliter det på dreven eller kan den gå av eller nåt?
Är det farligt rent säkerhetsmässigt?
Kan det bli dyrt? Om nåt annat går sönder pga detta...

Och eh...hur ofta ska man smörja den..=?

Det sliter på drivpaketet, jag brukar också glömma smörja pga att det är så jävla jobbigt om man är själv. Men var 50:e mil borde väl räcka om du inte har tvättat hojen eller kört i regn.

Visst sliter det lite om man inte smörjer, dessutom rostar kedjan. Torrt, rostigt kan oxå vara skadligt för O-ringarna och om dom går sönder försvinner den viktiga smörjningen inne i kedjan och då går det utför fort :(

Jag och många anser att det är bäst att smörja efter körning. Då hinner smörjan sprida sig, tränga in och (vissa sorter) tjocka till sig innan nästa körning. På så sätt gör den större nytta och grisar ner hojen mindre.

OH- skrev:
Jag och många anser att det är bäst att smörja efter körning. Då hinner smörjan sprida sig, tränga in och (vissa sorter) tjocka till sig innan nästa körning. På så sätt gör den större nytta och grisar ner hojen mindre.

ja, det har jag också fått lära mig. inte kul att få smörjfett på däcken eller på allt annat :gnissla

Fett me outlawkedja! Ofett....

Fetta eller inte det är kuggfrågan...såklart du SKA smörja. Senast var 50.e mil.

Tror jag har nån kedjetråd där du kan läsa om hur ohyggligt slitaget blir på en torr kedja...*brrrr*

Men din har säkert klarat sig - om du normalt lör försiktigt.
En SV har väl inte så många hundra häst heller så det bör vara lugners.

Då är frågan vad ska man smörja med, köpte en sprayburk kommer inte ihåg namnet men den va skit skvätter över hela fäljen och sitter inte så mycket kvar i kedjan

Appropå smärjning, någon som vet om bräkleen kan skada o-ringarna i kedjan på något sätt?

Kedjevax tycker jag är bra. Det klibbar fast på kedjan, utan att skvätta runt på hela hojen.

Se bara till att kedjan är varm när du sprutar på vaxet.

Spiken skrev:
2155547 Appropå smärjning, någon som vet om bräkleen kan skada o-ringarna i kedjan på något sätt?

Ingen bra idé. Torkar ut o/x - ringarna. Ska du tvätta kedjan, så använd diesel eller fotogen.

Dr.Bike skrev:
2155531 Fett me outlawkedja! Ofett....

Fetta eller inte det är kuggfrågan...såklart du SKA smörja. Senast var 50.e mil.

Tror jag har nån kedjetråd där du kan läsa om hur ohyggligt slitaget blir på en torr kedja...*brrrr*

Men din har säkert klarat sig - om du normalt lör försiktigt.
En SV har väl inte så många hundra häst heller så det bör vara lugners.

ja tjör som en särring så det är lugnt...

Jag ska genast hem och smörja!

The never ending story om vad man ska välja till kedjan... :confused:
Jag har säkert betat av 15-20 olika varianter av kedjesmörja genom åren, den ena äckligare än den andra på fälg och innerskärm, men den här säsongen blir det nog samma som förra. Grå sprayburk med "vitt" hojkedjefett från Shell. Bra vidhäftning vid kedjan utan att samla på sig för mycket skit, och inte så svårt att få bort från fel ställen. Kan nästan rekommendera den faktiskt. :)

Upprepar ett tips (snott från ngn här på sporthoj?) för att undvika att spreja klet över hela bakhjulet:

Tag en plastlåda med lock (t ex glasslåda). Klipp bort två bitar av kanten på motstående sidor av lådan - precis lagom stora för kedjan att löpa genom.
Gör ett litet hål för kedjesprayens rör.

Upp med bakhjulet, sätt lådan över kedjan, kläm dit locket, snurra hjulet och spraya. Ta-daa! Inget klet som letar sig till fel ställen!

Lycka till!

Glömde att säga att den luktar rätt så Porrigt... :tummenupp

Bifogat

• thumbnail.jpg
    thumbnail.jpg
    4.5 KB · Visningar: 983
E22 skrev:
2155599 Glömde att säga att den luktar rätt så Porrigt... :tummenupp

Tja, alla har vi olika böjelser, men att tända på lukten av Dinitrol ML hålrumsrostskydd ..................

(Fan vet om inte kedjevax är just rostskyddsgoja med annan etikett?)

Jag hatar vax och smörjer därför med Vanlig "skvättande" kedjespray.

Hellre ofa å skitigt med nått som faktiskt flyter runt å tränger in så bra som möjligt än nått jävla vax som blir som ett vitt läppstift liknande skikt som bara fångar upp smuts !!

OH- skrev:
2155631 Tja, alla har vi olika böjelser, men att tända på lukten av Dinitrol ML hålrumsrostskydd ..................

(Fan vet om inte kedjevax är just rostskyddsgoja med annan etikett?)

jag kanske bara förknippar lukten med porr...smörger ju in damens latex ställ med den flaskan också... :D

men vaaa F... den är bra tycker jag..kladdar inte så fruktansvärt som alla andra kedje waxer..nuuu överdriver du va, rostskyddsspray....allt kan ju inte vara relatift. eller??

Smirre skrev:
2155664 Castrol chainwax... The one and only :yoparty
tjaaaa...har det inte geggat innan så..men det är ju bara min erfarenhet ju.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg