Vad händer om man använder 4t olja till en 2 takare?

x-per

Muffinspector
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Borås - Halmstad
Hoj
Suzuki RM125
Tjenare!

Har en stor dunk med helsyntetisk olja liggandes ute i garaget
och funderar på om man vågar dra in den oljan i tanken på min
2 taktare. Visst det är säkert inte det mest optimala men
den borde väll inte klaga allt för mycket?

Köpte hojjen och har den som vintertrash så det gör inget om
4 takts olja inte är värdens mest hälsosamma till en 2 taktare,
bara den inte skär ihop så gör det inte så mycket hur den presterar.

Vad tror ni?
 
Oljan kommer inte att förbrännas ordentligt vilket gör att kolven koksar hårt. Det i sin tur gör att kolvringen fastnar, och motorn skär.

Kan gå, men risken är överhängande. I bästa fall går den bara dåligt och du blir skitförbannad för att stiftet slaggar igen.

MAO ingen bra ide.
 
det som är spec med 2t olja är att den späds ut med bensinen. Den förbränns ju inte heller men är anpassad därefter. Har du tur så späs oljan ut i bensinen annars kommer du köra stuntals på ren bensin eller ren olja vilket ja.... du kan lista ut resten själv. Däremot i motorn på 2t så funkar det ju utmärkt, ingen skillad där skulle jag vilja säga. :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top