Vad händer om jag ej går till jobbet under uppsägningstiden?

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Har kommit in på en servdelsplats att börja plugga på heltid med nåt som jag verkligen vill pyssla med. Fick beskedet oväntat och sa upp mig på fredagen och skolan började på måndag.

Nu är det så att jag har 1mån uppsägningstid. Vad händer om jag ej jobber den tiden?
Vill koncentrera mig på skolan och ser ingen framtid på detta jobb någonsin.

Kan de vägra betala den lön jag ej fått utbetalt m.m.?

Last edited:
Det kan ju bli frågan om kontraktsbrott o annat skit, framtida arbetsgivare kanske ringer när du söker jobb o får till svar att du inte är att lita på.

Prata med chefen o säg hur det ligger till, eller gå till jobbet o "jobba".

Du lär ju få ett ganska dåligt rykte inom braschen?
Sen lär de knappast vara glada på att dela ut positiva referenser till höger och vänster om du skulle behöva...

Kan du jobba kväll eller helger istället?

Fråga chefen vad det finns för alternativ. Speciellt om du kan behöva ha en ref därifrån.

Troligtvis orkar inte arbetsgivaren inte lägga tid och resurser på att stämma dig för avtalsbrott men några referenser lär du inte få. Prata med arbetsgivaren och hör om du inte kan sluta direkt. Det är bättre att vara ärlig än bara inte dyka upp.

Som arbetsgivare skulle jag bli väldigt besviken.
Förklara läget och försök hitta en lösning som kan passa er båda. De har säkert förståelse för att du vill börja plugga.

Har en bekant som gick rakt av. Han hade nytt jobb som vänta runt hörnet. Han har fortfarande inte blivit stämd. Dock så såg han till att det företaget förlorade sina kunder pga diverse olika olagligheter.

Innestående lön och inget betyg är vad du kan räkna med.

Rent teoretiskt kan du bli skadeståndskyldig för den skada du förorsakar, förlorad omsättning/extra kostnad för vikarie etc.
Men om detta verkligen händer i praktiken låter jag vara osagt, väldigt ovanligt iaf.

Som Culpa säger. I teori så har dom rätt att ta in en vikarie för att fylla din plats. En kostnad som du får stå för.

Försök att resonera. :)

I teorin är de väl också därför de håller din lön för att leta vidare på en ersättare ? Har fått de förklarat så iallafall.

Har du skrivit papper?
Annars kan han go buttfuck your self.
Den del pengar han kan hålla inne tillfaller inte arbetsgivaren, det går till facket och vem ger de helst pengar tror ni?

Jag tycker verkligen att du ska försöka lösa det hela med arbetsgivaren, kompromissa båda två och slipp all negativ skit och strul som det annars kan innebära.

Ett alternativ dock är väl att bli "sjuk" resterande tid ut...

Gå in till chefen med inställningen att det är klart ni löser problemet på ett sätt som gynnar båda. Det kommer du långt med.
Även om jobbet är kass så kan det komma en dag då du behöver referenser därifrån.

Förklara läget för arbetsgivaren och får du inget gehör så kan du ju alltid begära tjänstledigt på grund av pluggande, det kan ju ingen neka så vitt jag vet.
Det är väl så du skulle ha gjort från början å andra sidan, begärt tjänstledigt för att plugga...

Förklara läget för arbetsgivaren och får du inget gehör så kan du ju alltid begära tjänstledigt på grund av pluggande, det kan ju ingen neka så vitt jag vet.
Det är väl så du skulle ha gjort från början å andra sidan, begärt tjänstledigt för att plugga...

De kan inte neka om du säger till tillräckligt långt i förväg, vilket det inte blir i det här specifika fallet.

När det kommer till jobb är det alltid en bra utgångspunkt att köra med öppna kort. Hur tråkigt och meningslöst det än kan kännas är det alltid bra att lägga korten på bordet. Knalla in och säg hur din plan ser ut och ta det därifrån.

Skulle jag vara din chef hade jag blivit grymt besviken om du inte gett någon förvarning alls, och där hade alla chanser till vettig referens varit borta.

Jag kommer söka in till högskolan nu i veckan med start i vår (förhoppningsvis)

Problemet är väl att jag lär inte få besked om jag kommer in särskilt långt innan men jag tänker iaf snacka med min chef så han är beredd på att jag kanske försvinner.

Annars hade jag nog hamnat i samma sits.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti