Vad händer om jag byter till en större säkring?

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Jag har ett elfel på min Honda som gör att säkringen till blinkers/bromsljus går stup i ett.

Så hojen måste till verkstad men då jag har en bit att köra och inte vill köra utan blinkers och bromsljus så undrar jag vad som kan ske om jag stoppar dit en 15 säkring istället för den 10:a som ska vara där?

Riskerar jag något dyrbart eller det kan funka?

säkring är väl doserad för att gå sönder först. Byter du mot en som tål mer så kan något annat gå sönder först.

Du riskerar kabelbrand, eller att vad nu säkringen ska skydda går åt helvete istället.

Går den sönder direkt när du byter den eller är det när du blinkar eller när du bromsar ?

Nej den går inte sönder direkt. Ibland går det 1 minut ibland 2. Felsökte lite igår men kan inte utesluta varken broms eller blinkers.

Oavsett vad felet är ska du inte säkra upp , funkar allt om du gör en snabb test ?

Jepp allt funkar om jag dels slår på tändningen och startar blinkers eller bromsar men startar jag motorn så tar det någon eller några minuter innan säkringen går. Och vi kan inte utesluta om det är blinkers eller broms som får säkringen att gå. Spelar inte heller någon roll om man använder fot- eller hand broms.

Säkra aldrig upp till större säkring. Kan det vara så att vibrationerna vid start gör så att du får en kortslutning på en tråd som isoleringen är skadad på och då ligger emot jord?

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...