Vad händer när.. (ventiler förgasare etc)

tobb80

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
Yamaha YZF 1000R
Jag har behov av följande ingrepp på min hoj, nyfiken på vad effekten blir av:

1 Ventil-justering. Min tickar ganska friskt.

2 Gammal motorolja. Ska ta ett oljebyte då cykeln knappt varit körd i år.

3 Förgasaren skulle behöva göras rent, vad jag förstår så är jag i behov av det.

Ett par symptom jag dras med är bland annat ojämn tomgång, slocknar efter en stund om jag inte har gott om choke på, även när den är varmkörd, känns fel. Har hört att det har att göra med beläggningar i förgasaren(?).

OBS, köpte cykeln för 3-4 veckor sedan och jag håller fortfarande på med kortet så därför är dessa grejer inte fixade än.

Ventiltick är bra, det är värre om den är helt tyst. Rätt justerade ventiler är dock allra bäst.

#3 är det som gör mest underverk med hojen. Var mest noggran med det lilla hålet i det lilla röret som går ned i flottörhuset.

andersbrink skrev:
2277634 Ventiltick är bra, det är värre om den är helt tyst. Rätt justerade ventiler är dock allra bäst.

#3 är det som gör mest underverk med hojen. Var mest noggran med det lilla hålet i det lilla röret som går ned i flottörhuset.

Jaså, där ser man. Är 100% nybörjare och har övervägt lämna in för en ventiljustering, men det kanske kan vänta då? Har dålig tomgång i hojen så jag skulle behöva göra rent förgasare o flottörhuset? Så prio 1 kanske är förgasarna iaf? Samt ett oljebyte då såklart.. nästan tomt och den ser mycket mörk ut, han kan inte ha bytt olja på ett tag för locket verkar ha rostat fast :lol

Edit fick upp den med med lite saftigare verktyg.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...