Vad händer med svensk RR 2013?

Exakt! Skulle just kommentera detta med!:tummenupp

Dessutom, så som det läggs fram
-Likt WSBK MotoGP
fred: 1-2 timmars friträning...

2 timmars friträning kan du inte få in! 7 klasser x 2 timmar = 14 timmar

det borde stå
- Likt WSBK MotoGP
fred: 1 timmas friträning

Frågan tar inte hänsyn till antal klasser utan bara hur man vill ha det.
 
Frågan om tävlingsupplägg ser nu ut så här:

*Vilket tävlingsupplägg för en helg tycker du är bäst?
Välj ett av följande svar

Likt WSBK, MotoGP:

Fredag: Minst 2 fria träningar

Lördag: Kortare träning, längre kval

Söndag: Warmup sen RACE


Sverigemixen:

Fredag: oftast 1 friträning

Lördag: Kval, Race

Söndag: Kval, Race


Sprintrace / SO

Lördag: Kval, Heat 1, Heat 2, Final

Söndag: Kval, Race
 
Har lagt till en till fråga som täcker det här med antal klasser och vilka som ska köra:

Hur många klasser som mest ska vara under en och samma tävlingshelg? (fler betyder generellt mindre körtid)
Välj ett av följande svar
3
4
5
6
7
8

Måste inte den då kompletteras med "och är du då beredd att betala dubbel startavgift för hälften så många klasser?" För det är ju realiteten idag, Racehelgen betalas av förarna; så, färre klasser dyrare avgift
 
Måste inte den då kompletteras med "och är du då beredd att betala dubbel startavgift för hälften så många klasser?" För det är ju realiteten idag, Racehelgen betalas av förarna; så, färre klasser dyrare avgift

Frågan förutsätter att den som röster tänker lite längre än näsan och inser att färre kan betyda högre kostnader om arrangörer fortsätter lägga alla kostnader enbart på utövarna och tar sin vinst från dom. Så är det idag tyvärr.
 
Frågan om tävlingsupplägg ser nu ut så här:

*Vilket tävlingsupplägg för en helg tycker du är bäst?
Välj ett av följande svar

Likt WSBK, MotoGP:

Fredag: Minst 2 fria träningar

Lördag: Kortare träning, längre kval

Söndag: Warmup sen RACE


Sverigemixen:

Fredag: oftast 1 friträning

Lördag: Kval, Race

Söndag: Kval, Race


Sprintrace / SO

Lördag: Kval, Heat 1, Heat 2, Final

Söndag: Kval, Race

De senaste 2 åren har det ALLTID varit 2 st friträningar på fredagen på både SM och SO (3 st nu senast på Gelleråsen pga att R1000 och SBK samkörde)

På "Nya" SO kommer det ALLTID att vara 1 friträning på fredagen (som dessutom ingår i startavgiften)

Så du får uppdatera igen så att fakta stämmer.
 
De senaste 2 åren har det ALLTID varit 2 st friträningar på fredagen på både SM och SO (3 st nu senast på Gelleråsen pga att R1000 och SBK samkörde)

På "Nya" SO kommer det ALLTID att vara 1 friträning på fredagen (som dessutom ingår i startavgiften)

Så du får uppdatera igen så att fakta stämmer.

Frågan ändrad lite till. Ska inte vara ställd som fakta för hur det varit, utan för ett önskat upplägg på en tävlingshelg. Men lägger till friträning på fredagen för SO. Anger inte längd på dessa pass, då det finns andra frågor som dikterar önskad längd på träningspass.

Ser ut så här nu:

Vilket tävlingsupplägg för en helg tycker du är bäst?
Välj ett av följande svar

Likt WSBK, MotoGP:

Fredag: Friträning

Lördag: Friträning, Kval

Söndag: Warmup, RACE


Sverigemixen:

Fredag: Friträning

Lördag: Kval, Race

Söndag: Kval, Race


SO / Sprintrace

Fredag: 1 Friträning (gäller för 2013)

Lördag: Kval, Heat 1, Heat 2, Final

Söndag: Kval, Race (enligt SM tidigare år)
 
Kan någon förklara poängen med att ha ett nytt kval på söndagen som man kör i Sverigemixen/SO. Startordningen på söndagen skulle kunna avgöras av placering på lör eller snabbaste varvtid från lör kval+race. Mer racetid ftw...
 
Jag saknar ett upplägg där man istället för att köra fre-söndag, som alla alternativen är nu. Kör exempelvis friträning fredag och sedan kval och dubbla race dagen efter. Eftersom det är billigare att vara iväg två dagar än det är att vara iväg tre. Vet inte om intresset för detta finns i verkligheten men eftersom detta är en undersökning som ska ta reda på hur vi vill ha det kanske frågan ska ställas iaf.
 
Kan någon förklara poängen med att ha ett nytt kval på söndagen som man kör i Sverigemixen/SO. Startordningen på söndagen skulle kunna avgöras av placering på lör eller snabbaste varvtid från lör kval+race. Mer racetid ftw...

Eller huuur...

Fre: Frivillig friträning

Lör: Kval + Race 1
Sön: Race 2 + Race 3

Mitt driv för att tävla är att få se den lampan slockna och gå in i nirvana och låta tunnelseendet ta över de första 200 metrarna :banana
 
Jag saknar ett upplägg där man istället för att köra fre-söndag, som alla alternativen är nu. Kör exempelvis friträning fredag och sedan kval och dubbla race dagen efter. Eftersom det är billigare att vara iväg två dagar än det är att vara iväg tre. Vet inte om intresset för detta finns i verkligheten men eftersom detta är en undersökning som ska ta reda på hur vi vill ha det kanske frågan ska ställas iaf.

Endagsrace är nog klubbrace-stuk likt SO annonserat för 2013. Så detta är inget alternativ jag lägger till i undersökningen. Du kan faktiskt anmäla dig till enbart SO och inte köra SM på söndagen alls. Då får du ditt upplägg.
 
Kan någon förklara poängen med att ha ett nytt kval på söndagen som man kör i Sverigemixen/SO. Startordningen på söndagen skulle kunna avgöras av placering på lör eller snabbaste varvtid från lör kval+race. Mer racetid ftw...

Om du helt enkelt inte vill köra SO och bara köra SM så kan du köra endast på söndagen och då måste de som väljer det också få kvala. Jag antar att SM blir "som vanligt" på Anderstorp och Sviestad.
 
Swedie borde du inte ta med någon fråga om man tycker att det skulle finnas en billigare nybörjarserie? Typ en c-serie eller ER6-cup eller något liknande.
 
Om du helt enkelt inte vill köra SO och bara köra SM så kan du köra endast på söndagen och då måste de som väljer det också få kvala. Jag antar att SM blir "som vanligt" på Anderstorp och Sviestad.
Men detta är inget nytt koncept till 2013. De SM jag var på både 2011 och 2012 hade kval lördag och söndag.
Exempelvis detta som jag googlade fram från Anderstorp.
Tisdsschema-SM-i-Anderstorp.png
 
Last edited:
Och om dem som bara kör bandagar i dagsläget hade kunnat tänka sig att börja tävla om det infördes billigare serier.
 
Men detta är inget nytt koncept till 2013. De SM jag var på både 2011 och 2012 hade kval lördag och söndag.
Exempelvis detta som jag googlade fram från Anderstorp.
View attachment 369891

Det är för att lördag och söndag räknas som separata tävlingar med fulla poäng, de måste därför ha kval och race helt separat från varandra. Åtminstone från början (LMS 2007) var man t o m tvungen att söka dubbla tävlingstillstånd från Svemo.
 
Du vill inte köra en blandad träning med r1000 på falken ! Jag lovar dig

Då är det bättre med 2x25 min tränin klassvis.

Eller så får du åka och köra en kvällsträning någon vecka innan. Visst kan vara långt att åka men kan vara värt det när du kanske får starta två startled längre fram när du ska tälva.....

/7O
 
Kvällsträningarna på Falken är inte heller optimalt om man vill kunna åka i ett hyggligt tempo. Där har de senaste åren varit endast en licensgrupp blandad med allt. Allt från 125 junior, några gamla classicbajkar, en hoper halvmediokra rookies till några enstaka elitförare.

Du vill inte köra en blandad träning med r1000 på falken ! Jag lovar dig

Då är det bättre med 2x25 min tränin klassvis.

Eller så får du åka och köra en kvällsträning någon vecka innan. Visst kan vara långt att åka men kan vara värt det när du kanske får starta två startled längre fram när du ska tälva.....

/7O
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top