Vad händer med SP-klassen 2008?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Jag har kört race i Hollänska 250R som kördes samtidigt som 125R. Vi fick starta 20 sek före 125. Dom snabbaste i 125 fick ta sig om dom långsamaste i 250 i slutet på racen. Funkade iaf. Inte alldeles i vägen för varann på våra egna race på banan. Kanske en ide att SP får sin egen start.
 
Så stirra er inte blint på hojar som finns bett gagnade hemma eller som normalt säljs i Svenska butiken. Se till att ta hit 20st R4, CBR400RR eller ZX4R tex. Nytillverkade hojar som det säkert finns masor av i Japan för dom är populära där. Hojar som är billiga att driva, "lagom snabba" för dom som inte vill köra en 1000cc (jag valde själv SP en gång i tiden pga att det var en hoj som man kunde klara av att lära sig köra och som inte var för "extrem").

Jag anser att en (basic) standard klass måste baseras på hojtyper som åtminstone marknadsförs inom EU. Annars är risken stor att det blir jobbigt och dyrt med reservderlar m.m. Tror även att intresset bland publik och sponsorer blir större om man använder mc typer som är vanliga här hemma.
 
Last edited:
Jag anser att en (basic) standard klass måste baseras på hojtyper som åtminstone marknadsförs inom EU. Annars är risken stor att det blir jobbigt och dyrt med reservderlar m.m. Tror även att intresset bland publik och sponsorer blir större om man använder mc typer som är vanliga här hemma.

Visst har du en poäng i reservdelar, men resten....
Finns ingen som har spons baserat på hoj i SP vad jag vet, det lilla spons som finns (OM det nu finns någon) betalas nog ut då föraren har "kontakter".
Likaså publik, dom enda som kollar på racet är ju familj, REC, NEC & Bottförare som inte har packat och åkt hem ännu, för dom spelar nog det nog mindre roll.

Måste nog inse att det är extremt dåligt media intresse för klassen och ska den klara sig MÅSTE ett intressant alternativ presenteras för att locka nya förare.

Kan inte bli mer trist än det är nu att titta på...
Ta Falkenberg -08 som exempel, 9 startande varav 7 kom imål.
Vinnaren (MagnusK:yoparty) varvade tvåan.....
//
Benny
 
Man kanske skulle basera klassen på dom allt mer populära nakenhojarna och supermotohojarna runt 600-750cc. Bike test 10 cylindrar i 2/2009 visar några trevliga kandidater som skulle kunna funka. Då får klassen en egen "identitet" precis som Bott som kör med stora twinnar.
 
Man kanske skulle basera klassen på dom allt mer populära nakenhojarna och supermotohojarna runt 600-750cc. Bike test 10 cylindrar i 2/2009 visar några trevliga kandidater som skulle kunna funka. Då får klassen en egen "identitet" precis som Bott som kör med stora twinnar.

Men blir det så billigt....???
 
Men blir det så billigt....???

Japp, klart billigare, och dessutom mer intressant än en klass med gamla superbikes/supersport-hojar.
Är väl bättre om man får till en klass med lite nyare hojar som är driftsäkra än ett gäng gamla hojar som skickar ut olja på banan hela tiden?
 
Hej alla!
Hoppas alla har haft ett kanon nyår och jul!
Jag undrar väl som de flesta kanske vad som händer med SP? Jag kommer från 125 och har fått chansen att köra SP om jag vill det med en aprilia.. Undrar lite från folk som har kört klassen och säsong, vad ligger kostnaden på ca med startavgifter ? Och vad är det för slags hojar om körs i SP nu? Har man någon chans med en 250 aprilia?:) haha.

Men mest intressant är ju såklar om klassen överhuvudtaget kommer att finnas kvar.

Kram Anna
 
Säger som Anna, finns det någon chans denna säsongen eller?? Jag vill ha kvar klassen som förr, kändes så bra, och nu när man tänkt stanna kvar ett år till så... Finns det något klart svar eller? Man börjar verkligen bli otålig!! (-.-') Jag vill ha kvar min fina Kawasaki.
 
Jo, klassen kommer att finnas kvar. Det som fortfarande hänger i luften är om ni får vara ensamma på banan eller om man ska köra nån openklass med separat poängräkning för SP. Som läget är nu kommer vi på anderstorp att köra det som en openklass, helt enkelt för att det är för få deltagare annars.
 
Jo, klassen kommer att finnas kvar. Det som fortfarande hänger i luften är om ni får vara ensamma på banan eller om man ska köra nån openklass med separat poängräkning för SP. Som läget är nu kommer vi på anderstorp att köra det som en openklass, helt enkelt för att det är för få deltagare annars.

:tummenupp
 
Jo, klassen kommer att finnas kvar. Det som fortfarande hänger i luften är om ni får vara ensamma på banan eller om man ska köra nån openklass med separat poängräkning för SP. Som läget är nu kommer vi på anderstorp att köra det som en openklass, helt enkelt för att det är för få deltagare annars.

Blir det dubbla race som i BOTT? Räkna med fullt startfält till A-torp eftersom det är veckan före rejs.
 
Har för mig att det bara var 1 race men 2 träningar.

Hur ser det ut med utkvalning ifall det blir fullt fält med openklass?

Förmodar att Open har sina egna kvaltider och det är openförare som blir utkvalande om det skulle uppstå?
 
Tidsschemat blir samma som förra året, kommer inte ihåg om det var ett eller 2 race. Nån som minns?

28. Tidsschema 3-4-maj 2008
Anmälningssekretariatet öppnar fredag 08.00-19.00. lördag 08:00

Lördag 3 maj -08
Tidsträning
09:00-09:45 Träning NEC
09:55-10:15 Kval BOTT
10:30-16:30 Race 6tim NEC
16:40-17:00 Race 1 BOTT
17:10-17:30 Träning SP

Söndag 4 maj -08
Tidsträning
09:00-9:45 Träning REC
09:55-10:15 Träning 2 SP
10:25-10:45 Träning 2 BOTT
11:00-15:00 Race 4tim REC
15:10-15:30 Race SP
15:40-16:00 Race 2 BOTT
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top