Vad händer med lambdan om..?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ja om jag installerar det här systemet på min 700 CL-X?
1000003100.jpg
Ingen 🐱 och ingen lambdasond..kommer det funka?
 
En eliminator för att slippa varningar i instrumenteringen skulle jag tro.
 
- Ja det kan jag tänka mig, men det stör inte bränsleblandningen då om det finns kvar mottagare i insuget (eller var den sitter)för lamdasonden/givaren?
Det finns andra som kan svara bättre på det men MC brukar inte ha en bredbandslambda och kollar bara på tomgång och lite till, så det tror jag inte.
 
Ser ut som det sitter katalysator i den där svullna anakondan till rör? Isf borde lambdasond vara kvar och aktiv..
 
Typ en sådan delete sätter du dit istället för lambdasonden https://www.ebay.co.uk/itm/266611904944
- Japp tack, jag fick göra så på min CBR929: när jag började dopa den.
Men undran kvarstår ang. katten...vad säger hojens motorstyrning om att förlora katten sådär utan förklaring?

...och det minskade motståndet i avgassystemet, kan det inte göra bränsleblandningen för mager och skada ex. ventilerna?
 
Last edited:
När lambdasonden sitter direkt på kröken, före katten, så borde väl knappast motorstyrningen påverkas va?
Då känner ju hojen ändå inte av om katten är där eller inte. Eller tänker jag halvfel nu?
 
- Japp tack, jag fick göra så på min CBR929: när jag började dopa den.
Men undran kvarstår ang. katten...vad säger hojens motorstyrning om att förlora katten sådär utan förklaring?

...och det minskade motståndet i avgassystemet, kan det inte göra bränsleblandningen för mager och skada ex. ventilerna?
Det är ju bra med en mappning om du tar bort katten, men sondens vara eller icke vara påverkar inte så mycket i de varvtal man normalt håller sig när man kör. Om något så kan du ju när du ändå mappar om den se till att den går med rätt blandning när motorn är varm.
 
Det är ju bra med en mappning om du tar bort katten, men sondens vara eller icke vara påverkar inte så mycket i de varvtal man normalt håller sig när man kör. Om något så kan du ju när du ändå mappar om den se till att den går med rätt blandning när motorn är varm.
- Du tror inte att ett grövre system utan den bromsande katalysatorn kan ge överskott av syre i bränsleblandningen om det inte finns någon lambdasond som känner av mixen?
 
- Du tror inte att ett grövre system utan den bromsande katalysatorn kan ge överskott av syre i bränsleblandningen om det inte finns någon lambdasond som känner av mixen?
Sonden i en MC är inte bredband vanligtvis, och således så gör den ingen skillnad på normala arbetsvarvtal.
Och jag är inget under på motorstyrning, andra vet bättre än mig, men skulle gissa att motorn kommer gå lite snålare med friare blås, och eftersom att de flesta moderna fordon är mappade åt det snåla hållet från fabrik nuförtiden så kan det vara bra att mappa den. Men även om du skulle klämma dit en sond på det nya systemet skulle du isf behöva mappa den, för sonden påverkar inte AFR för normala arbetsvarvtal. Vanligtvis. Det är möjligt att nyare hojar har börjat få sådana finesser.
 
Jag kommer inte mappa hojen på ett tag, främst pga att det inte verkar finnas några "mappare" i Blekinge med omnejd, så frågan är hur snål bränsleblandning hojen kan tänkas få om jag byter mot det där systemet, och om det finns något jag kan göra för att feta till bränsleblandningen?
 
Kör en repa med bra pådrag, döda motorn med knappen, ta ur ett stift och titta.
Obs, ingen tomgångskörning, döda under gaspådrag.
 
Det borde funka såhär - sonden skall känna av bränsle/luftblandningen och informera motorstyrenheten så att mängden insprutat bränsle ökar/minskar (lufttillförseln påverkar du med spjällöppningen)
Nu sitter sonden på avgassidan, vad den mäter är rimligen om avgaserna är för feta/magra.
Öppnar du avgassystemet kommer troligen mängden oförbränt bränsle i avgaserna att öka (därför att minskat mottryck=öppet avgassystem, gör att avgaserna drar med sig fräscha oförbrända gaser under överlappstiden (överlapp - då både insug o avgasventiler är öppna))
Om sonden reagerar på den ökade bränslemängden kommer den skicka signal till motorstyrenheten som då drar ner på bränslet.
Mao - allt du gör "mekaniskt" för att feta upp bränsleblandningen borde få som motreaktion att bränslet dras ner.
Men de erfarenheter jag har av att öppna upp avgassystemet är att så länge det inte väsnas för j-ligt eller jag kör stenhårt så borde det funka.
Vad säger handlaren du köpte hojen av? Gäller garantin med det system du vill sätta på? Om inte - ja, då får du fundera o ta beslut därefter
Som Ulvhamne skriver så är det högst troligt inte så att ECUn kommer kompensera till rätt luft-bränsleblandning, nästan alla hojar har bara smalbandslambda som endast är aktiv i botten av registret och normalt sett bara på deltrottel då det enda smalbandslambdan kan säga är om förbränningen är stökiometrisk. Den kan visa om det är under eller över men inte hur mycket, alltså oanvändbart på fullgas och högre upp i registret där man vill ha fetare blandning på en specifik nivå för att få max prestanda. I resten av registret är det i grunden trottelöppning plus varvtal som styr med viss kompensation från temperatur och lufttryck i inloppet.
 
för sonden påverkar inte AFR för normala arbetsvarvtal. Vanligtvis. Det är möjligt att nyare hojar har börjat få sådana finesser.
Skulle inte tro att det är vanligt alls. Min hoj är en 2022 och följaktligen EURO5 men har ändå bara smalbandslambda. Tror det kommer först när/om utsläppskraven för hojar skärps ytterligare och/eller man ändrar hur utsläppen testas eller ställer hårdare krav på att utsläppen hålls nere även på lång sikt med slitage/igensatta filter etc.
 
Som Ulvhamne skriver så är det högst troligt inte så att ECUn kommer kompensera till rätt luft-bränsleblandning, nästan alla hojar har bara smalbandslambda som endast är aktiv i botten av registret och normalt sett bara på deltrottel då det enda smalbandslambdan kan säga är om förbränningen är stökiometrisk. Den kan visa om det är under eller över men inte hur mycket, alltså oanvändbart på fullgas och högre upp i registret där man vill ha fetare blandning på en specifik nivå för att få max prestanda. I resten av registret är det i grunden trottelöppning plus varvtal som styr med viss kompensation från temperatur och lufttryck i inloppet.
- Jag är lite svårstartad såhär på morgonen, men ECU:n kommer inte justera till optimal bränsleblandning, säger du. Detta för att det saknas både lambdasond och kat om jag byter till det här systemet. Lambdan å andra sidan registrerar inte på högre varvtal där man vill ha fetare blandning.
Så - problemet med borttagen lambda och kat ger sämre blandning på lågvarv men som vanligt när man kör lite aktivt?
 
- Jag är lite svårstartad såhär på morgonen, men ECU:n kommer inte justera till optimal bränsleblandning, säger du. Detta för att det saknas både lambdasond och kat om jag byter till det här systemet. Lambdan å andra sidan registrerar inte på högre varvtal där man vill ha fetare blandning.
Så - problemet med borttagen lambda och kat ger sämre blandning på lågvarv men som vanligt när man kör lite aktivt?
Du kan potentiellt få marginellt snålare blandning med öppnare blås. Men generellt sett är det först när du öppnar upp insug också som det blir riktigt mycket.
Men som sagt, sonden gör varken till eller från på det i normala arbetsvarvtal, det är inte lika fräsig motorstyrning på MC som bil, än så länge.
 
Nyheter
Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

Back
Top