Vad händer med hyran när hyresr. blir bostadsr.?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Undrar vad som händer med hyran efter man förvandlar hyresrätterna i ett hus till bostadsrätter?

Normalt sett har man ju högre hyra vid hyresrätt än bostadsrätt, behåller man den högra hyran efter man bildat förening och köpt sina lägenheter?

Vem höjer värmen i huset när hösten kommer och sänker den till våren efter hyresvärden sålt huset till de i trappan?

Vad kan tänkas vara bruklig hyra för en nyrenoverad 4a på 100kvm i stan(attraktiv stadsort) men inte mitt i centrum? Hyresrätt då....

Tacksam för svar.

Mavve skrev:
2635836 Undrar vad som händer med hyran efter man förvandlar hyresrätterna i ett hus till bostadsrätter?
.

Driftskostnader och andra gemensamma avgifter för fastigheten delas upp mellan de boende och blir den fasta månadsavgiften.

Resten av din månadskostnad kommer utgöras av räntor och amorteringar... Det blir ju ni som bor där som äger huset istället för en hyresvärd. Alltså måste ni dela upp alla lånekostnader mellan er... Det är det ni gör när ni köper loss lägenheterna.

Mavve skrev:
2635836
Vem höjer värmen i huset när hösten kommer och sänker den till våren efter hyresvärden sålt huset till de i trappan?

Förvaltningen brukar hyras in alternativt skötas av personer som utsets av någon form av "styrelse" som utgörs av representanter fårn er boende. En liten "förening" helt enkelt.

Last edited:
Mavve skrev:
2635836 Undrar vad som händer med hyran efter man förvandlar hyresrätterna i ett hus till bostadsrätter?

Normalt sett har man ju högre hyra vid hyresrätt än bostadsrätt, behåller man den högra hyran efter man bildat förening och köpt sina lägenheter?

Vad kan tänkas vara bruklig hyra för en nyrenoverad 4a på 100kvm i stan(attraktiv stadsort) men inte mitt i centrum? Hyresrätt då....

Tacksam för svar.
Ca 4500-5000...Skulle jag tippa på. Då antar jag att föreningen är nybildad.... Jag betalar själv 3200 spänn för min fyra på 86 kvm.... Men min förening är gammal och har knappt några skulder....

Känner du ingen som bor i BR? Be att få kolla på årsredovisningen så klarnar nog det mesta. Ang förvaltning så kan du höra av dig så skall du få lite tips på vilka man ska/inte ska leja ut det till..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT