Vad händer med ett land(Grekland) när det går i konkurs?

ruffrida

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
husaberg
Hello,

Vet vad som händer med ett företag när det sätt i konkurs, men vad händer med ett land?

/R

Den enkla versionen: Skulderna skrivs av och de får en lång lista med saker dom ska hålla sig efter rent ekonomiskt. Statliga löner & pensioner slutar trilla in på kontot.

Finns det någon liten jävla Ö kvar åt mig så tar jag den!

Grekiska övärlden är fin och man skulle kunna lämmna en flock får på ön så är gräset klippt när man kommer dit för en veckas semester eller så...

Jag lägger ett bud på Lesbos. Har aldrig varit där, men det låter kul.

Erkänn, du ser framför dig en ö full av tjejer som har kuddkrig i underkläderna och dricker vin direkt ur amforor....

Last edited:

Grekiska övärlden är fin och man skulle kunna lämmna en flock får på ön så är gräset klippt när man kommer dit för en veckas semester eller så...

Erkänn, du ser framför dig en ö full av tjejer som har kuddkrig i underkläderna och dricker vin direkt ur amforor....

Ja som sagt........ det låter roligt. :)

Det varierar från fall till fall. Men de får förhandla med långivarna om nedskrivning av de lån som finns.

Likväl som jag bor i ett ruckel nu kan man ju bo i världens pampigaste ruckel...--->Akropolis:fakta

Men om vi ska hålla oss till tråden så är det basic som "Henrik" skriver.
Grekland har väl levt hyfsat över sina tillgångar med upp till 10 år lägre pensionsåldrar än oss t ex och var 20% av BNP faktiskt har gått till pensioner. Visst, ett lyxscenario för en pensionär men tyvärr bär det sig dåligt då någon måste betala för kalaset.

Det VÄRSTA som händer i Grekland just nu dock är det som är en upprepning av scenariot som förde nasse & Co till makten var man började med att elda upp riksdagshuset och sedan tog makten.
I Grekland fokuseras det just nu på massor av icke frågor var man skyller allt på allt ifrån invandrare till slöfockar, problemet är bara att man vill ha syndabockar och därför fokuserar på fel saker vilket är lätt att säga för en annan som levt i frid i över 200 år.
Visst nassekopplingen var lite brutal men ser man till hur folk funkar i krissituationer så följer folket den som har störst käft och lovar det som är mest troligt i den enskilda individens ögon.
Historien upprepar sig alltid för att människor är människor och har väldigt kort minne...

Hade du fått dra en släpkärra full med värdelöst papper för egen maskin för att göra ett inköp som motsvarar 50 SEK så gissar jag på att du vart hyfsad förbannad när du såg vad du fick för ditt slit...hyfsat... :näsblod

Synd bara att även om det är en massa halvnakna, kuddkrigande och vinluriga tjejer på ön så låter det på namnet på den som risken är stor att du i alla fall får sitta ensam på en sten och spela trumpet. :gnissla

Ja och de flesta kvinnor med den läggningen jag träffat får dessutom inte min trumpet att reagera nämnvärt. :piasundhage

Det beror på hur man menar. Man skulle kunna säga att ingenting händer. Det finns ingen kronofogdemyndighet för länder.

När ett land ställer in betalningarna på sina lån får man rätt stora problem att låna nya pengar, det är självklart. När landet sedan inte har råd att betala sina löpande utgifter eftersom man inte får nya lån så blir det problem i landet...t.ex. hur man skall betala sina statsanställda.

Ett land med en egen valuta kan då starta sedelpressarna för att få pengar att betala lönerna med vilket ger en skenande inflation. Är man t.ex. med i ett valutasamarbete som Euro kan man inte göra det och då blir det rätt kärvt.

I praktiken brukar långivarna skriva ned sina lån med ca 50% så landet får en "nystart". De 50% som långivarna (andra länder) då sumpar får skattebetalarna på ett eller annat sätt stå för.

I korthet. Grekland kommer nog att konka, de har en statsskuld på 160% av BNP. Sveriges, när vi krisade som värst 1992, var cirka 80%. Du och jag får betala en del av kakan för att få Grekland på fötter igen. Det är bara att hoppas de lär sig av historien. Med tanke på att Grekland haft ekonomiska bekymmer ungefär under hela 1900-talet skulle jag inte hålla andan :gnissla

Plus att du har gratis käk när du kommer dit. Det blir lammkött hela veckan lång.

Bästa är ju att de hellre verkar vilja att landet går i konkurs än att skatterna höjs.. :huvet

Dom har hasat runt på värsta räkmackan och när räkorna tog slut så ere inget skoj längre och då gnälls det satan.

Bästa är ju att de hellre verkar vilja att landet går i konkurs än att skatterna höjs.. :huvet

Hmm, efter att ha läst aftonbladets artikel verkar det ju inte så farligt att gå i konkurs? Nerskurna lån och svårt att få nya verkar vara konsekvensen? Att få nya lån för grekland är nog inte lätt nu heller så.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!