Vad händer med en MC om den står ute under vintern?

Dagens i-landsproblem... Hur svårt kan det vara att hålla ett kapell på plats? Hur kan man starta en tråd och fråga om en hoj pallar att stå ute en hel vinter när man HAR ett kapell?

Jesus lever. Det enda jag gjorde var att ställa en fråga. Ja, jag har ett kapell, men fukt och kyla kan väl ändå komma in eller hur? Jag förväntade mig inte att behöva berätta hela min livshistoria i denna tråd.
I-lands problem? Denna tråd måste väl ändå platsa på top 10 listan över mest intressanta trådar på dagens sporthoj.com

Om jag nu måste berätta min historia:

Jag föddes för länge sedan, bla bla bla.... hojen får inte plats i hissen till cykelrummet eller källaren. Är även för snäv vinkel till att försöka få in den ner till källaren genom trappan. Finns inte plats under balkongen då den sitter för lågt. Har satt upp lappar hos folk som har hoj i garaget men de ville väl inte dela. Ledig plats finns inte. Garaget dom vart annonserat här blir ledigt först i Mars. Vad mer har jag glömt? Jo, jag fick inte tillstånd att bygga en bunker och tyvärr ingen granne som vill ha den i sin lägenhet.

Det enda jag undrade är vad som händer med MCn, om någon annan kanske har haft problem efter en vinter ute.
Ska inte sälja den än, btw så är den en ER-5a, inte ER-6, så värd 70000 kr, skulle inte tro det.

:trött
 
Jesus lever. Det enda jag gjorde var att ställa en fråga. Ja, jag har ett kapell, men fukt och kyla kan väl ändå komma in eller hur? Jag förväntade mig inte att behöva berätta hela min livshistoria i denna tråd.
I-lands problem? Denna tråd måste väl ändå platsa på top 10 listan över mest intressanta trådar på dagens sporthoj.com

Om jag nu måste berätta min historia:

Jag föddes för länge sedan, bla bla bla.... hojen får inte plats i hissen till cykelrummet eller källaren. Är även för snäv vinkel till att försöka få in den ner till källaren genom trappan. Finns inte plats under balkongen då den sitter för lågt. Har satt upp lappar hos folk som har hoj i garaget men de ville väl inte dela. Ledig plats finns inte. Garaget dom vart annonserat här blir ledigt först i Mars. Vad mer har jag glömt? Jo, jag fick inte tillstånd att bygga en bunker och tyvärr ingen granne som vill ha den i sin lägenhet.

Det enda jag undrade är vad som händer med MCn, om någon annan kanske har haft problem efter en vinter ute.
Ska inte sälja den än, btw så är den en ER-5a, inte ER-6, så värd 70000 kr, skulle inte tro det.

:trött


jag har inte läst hela tråden, men har du kollat med carlbarks? dom erbjuder ju vinterförvaring för hojar, kan vara värt ett försök! eller Honda ute vid Volvo rejmes?
 
jag har inte läst hela tråden, men har du kollat med carlbarks? dom erbjuder ju vinterförvaring för hojar, kan vara värt ett försök! eller Honda ute vid Volvo rejmes?

Tack.
Jodå, har kollat med dem faktiskt, men lite dyrt för min smak :rodnar
Sedan så har det gått så lång tid nu så jag orkar faktiskt inte.
 
Jesus lever. Det enda jag gjorde var att ställa en fråga. Ja, jag har ett kapell, men fukt och kyla kan väl ändå komma in eller hur? Jag förväntade mig inte att behöva berätta hela min livshistoria i denna tråd.
I-lands problem? Denna tråd måste väl ändå platsa på top 10 listan över mest intressanta trådar på dagens sporthoj.com

Om jag nu måste berätta min historia:

Jag föddes för länge sedan, bla bla bla.... hojen får inte plats i hissen till cykelrummet eller källaren. Är även för snäv vinkel till att försöka få in den ner till källaren genom trappan. Finns inte plats under balkongen då den sitter för lågt. Har satt upp lappar hos folk som har hoj i garaget men de ville väl inte dela. Ledig plats finns inte. Garaget dom vart annonserat här blir ledigt först i Mars. Vad mer har jag glömt? Jo, jag fick inte tillstånd att bygga en bunker och tyvärr ingen granne som vill ha den i sin lägenhet.

Det enda jag undrade är vad som händer med MCn, om någon annan kanske har haft problem efter en vinter ute.
Ska inte sälja den än, btw så är den en ER-5a, inte ER-6, så värd 70000 kr, skulle inte tro det.

:trött

Jag hadde en XR600 som jag förvarade utomhus samt körde nästan dagligen med på vintern, moder jord återtog det mesta av den:mad: Nu bor jag precis vid havet och det gör inte saken bättre tom kolfiber rostar:tungan
Men kan man hålla vädrets makter borta så mycket det bara går med presseningar och tipset att spraya utsatta delar med hålrumskydd så bör det gå hyffsat att förvara utomhus.
 
va fan nån i örebro trakten kan väl ställa in hans hoj i sitt garage för en lite slant eller gratis så blir världen lite snällare.
 
Undrar vad som händer om man vinterförvarar tanten utomhus?? O tar upp hojen i lägenheten?:D
 
Last edited:
Undrar vad som händer om man vinterförvarar tanten utomhus?? O tar upp hojen i lägenheten?:D

Svaret är solklart, man får skaffa ny tant för det går med henne som med en frän hoj, någon stjäl henne.:D

Å andra sidan så är det billigare att bli av med tanten, mindre mellanskillnad mot en ny och roligt att förnya sig ibland.:D

Tror fan väder o vind sätter sina spår på kärringarna oavsett om man förvarar dem inne eller ute, så lyft du ut tanten och ta in hojen.:D
 
Yo. Vad kan hända med en MC om den står ute i regnet,kylan,snön under vintern utan ett kapell? Kan den börja rosta? Eller typ?

Det är sådana här underbara frågor som får mig att återvända av och till till det här forumet...

Tja... vad händer? :rofl
 
Om nåt får hojen att rosta måste det va kapell, bildas kondens under det så jag skulle hellre låta den stå utan isåfalla.
Sen kallgarage e skitasbra minst lika bra som varmgarage om inte BÄTTRE.
Så länge det inte sker temperaturväxlingar mellan + och - såklart.
 
Jesus lever. Det enda jag gjorde var att ställa en fråga. Ja, jag har ett kapell, men fukt och kyla kan väl ändå komma in eller hur? Jag förväntade mig inte att behöva berätta hela min livshistoria i denna tråd.
I-lands problem? Denna tråd måste väl ändå platsa på top 10 listan över mest intressanta trådar på dagens sporthoj.com

Om jag nu måste berätta min historia:

Jag föddes för länge sedan, bla bla bla.... hojen får inte plats i hissen till cykelrummet eller källaren. Är även för snäv vinkel till att försöka få in den ner till källaren genom trappan. Finns inte plats under balkongen då den sitter för lågt. Har satt upp lappar hos folk som har hoj i garaget men de ville väl inte dela. Ledig plats finns inte. Garaget dom vart annonserat här blir ledigt först i Mars. Vad mer har jag glömt? Jo, jag fick inte tillstånd att bygga en bunker och tyvärr ingen granne som vill ha den i sin lägenhet.

Det enda jag undrade är vad som händer med MCn, om någon annan kanske har haft problem efter en vinter ute.
Ska inte sälja den än, btw så är den en ER-5a, inte ER-6, så värd 70000 kr, skulle inte tro det.

:trött

Tack för ditt genomtänkta och något sarkastiska svar. Men frågan kvarstår - varför vill du du ställa den ute utan kapell när du HAR ett?! Läs din fråga först så ser du hur du har ställt den.
 
Fick in en nissan sunny på verkstaden som inte startade fick rensa ur luftburkarna som var fulla med hasselnötter ca en ica kasse fick dom små jävlarna rum med ...

:tummenupp

Va så så säker

En polare låg och cruisa me mcen på motorvägen för några år sen och helt plötsligt så stack de upp en fet förvirrad mus innaför kåpan o stod o glodde som om den blitt bortrövad av ett ufo.

Han berättat att det var en ovanligt att sitta på mcen i hundra blås och plötsligt se en mus sitta på tändningslåset o glo för att sen försvinna igen.

Han tänkte inte mera på de.

Några månader senare så berätta han på en mc träff att han hittat ett musbo i luftburken...:D
 
Jesus lever. Det enda jag gjorde var att ställa en fråga. Ja, jag har ett kapell, men fukt och kyla kan väl ändå komma in eller hur? Jag förväntade mig inte att behöva berätta hela min livshistoria i denna tråd.
I-lands problem? Denna tråd måste väl ändå platsa på top 10 listan över mest intressanta trådar på dagens sporthoj.com

Om jag nu måste berätta min historia:

Jag föddes för länge sedan, bla bla bla.... hojen får inte plats i hissen till cykelrummet eller källaren. Är även för snäv vinkel till att försöka få in den ner till källaren genom trappan. Finns inte plats under balkongen då den sitter för lågt. Har satt upp lappar hos folk som har hoj i garaget men de ville väl inte dela. Ledig plats finns inte. Garaget dom vart annonserat här blir ledigt först i Mars. Vad mer har jag glömt? Jo, jag fick inte tillstånd att bygga en bunker och tyvärr ingen granne som vill ha den i sin lägenhet.

Det enda jag undrade är vad som händer med MCn, om någon annan kanske har haft problem efter en vinter ute.
Ska inte sälja den än, btw så är den en ER-5a, inte ER-6, så värd 70000 kr, skulle inte tro det.

:trött

Det jag hade varit mest orolig för är om det verkligen sticker iväg i miusgrader
kanske mer än -10C å vidare. Risk finns att glykolen/vattnet i motorn fryser ändå och trycket ökar då det fryser till is. Med spricka som följd
i motorn, exempelvis kylkanaler som sitter på ytsatta ställen där väggen är tunnare.

Resten är bara kosmetiska problem:tummenupp

:tummenupp

Va så så säker

En polare låg och cruisa me mcen på motorvägen för några år sen och helt plötsligt så stack de upp en fet förvirrad mus innaför kåpan o stod o glodde som om den blitt bortrövad av ett ufo.

Han berättat att det var en ovanligt att sitta på mcen i hundra blås och plötsligt se en mus sitta på tändningslåset o glo för att sen försvinna igen.

Han tänkte inte mera på de.

Några månader senare så berätta han på en mc träff att han hittat ett musbo i luftburken...:D

Roligt:) Jag hade tvesjärt i min mc i sommras inte lika roligt
 
Last edited:
Visst förfaller hojen lite om den står ute i fukten.
Men att hyra vinterförvaring kostar ofta runt 1500kr för en vinter. Efter 10år är man uppe i 15000kr bara för denna vinterförvaring och samtidigt har hojens värde kanske också sjunkt till 15000kr... :va Väl investerad slantar eller?

Men vad händer om man byter hoj varje år då? Ja efter bara en vinter utomhus märks ingen större skillnad på hojen. Jag har haft många hojar utomhus över vintern.
 
Jag har ägt en ER 5 ,99 års mod(jösses jag saknar den lilla rackarn så lätt hanterlig , bensinsnål och rolig att köra.

För att svara din fråga lät min ER 5 stå ute både höst och vinter med ett kapell (från biltema) över och en filt under kapellet (filt över tank och motor).
Jag såg ingen oxidering på skruvar eller något annat som beror på att den stått ute under höst/vintern.

Segstartad var den på våren. Men den gick igång. I med fräsh bensin så gick den som förut.


Er5 tål mycket:tummenupp
 
Tack för ditt genomtänkta och något sarkastiska svar. Men frågan kvarstår - varför vill du du ställa den ute utan kapell när du HAR ett?! Läs din fråga först så ser du hur du har ställt den.

Jag tror vi missförstår varandra.

Ja, min fråga handlade om vad som händer med en mc som står ute, utan, kapell. Men jag sa väl ingenting om att jag VILL att min mc ska stå sådär. Jag sa väl ingenting om hur just min mc ska stå. Anledningen till frågan, var att kapellet hade en tendens att gå sönder och flyga iväg ett antal gånger så att regn och snö kom på mcn.

För att förenkla det ytterligare: Jag skulle VILJA att min MC stod under ett kapell i ett fint garage men värme, el, vatten all utrustning och alla verktyg så att jag kan lära mig att meka lite också.
Kallt som fan att skruva på moppen ute :gnissla
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top