Vad hände?

Kebabteknikern

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2017
Hoj
Street triple 675 - 08
Idag när jag öva på att "wheela" efter ca 30 minuter av körningar fram och tbx så fick jag ett rejält wobble i bakhjulet kändes det som och knacka till skitkonstigt, blev lite smått rädd så jag frikoppa och bromsa ner. direkt när jag frikoppla försvann ljudet och wobblet. lät motorcykeln stå och vila ca 15 minuter för att sedan starta och försiktigt prova att köra iväg. efter lite smårundor fram och tbx körde jag hem och allt var helt normalt. men det som hände var verkligen inte normalt.. något som har någon ide på vad det kan ha varit? :gnissla

Just vid 30 minutersgränsen brukar oljehorisontvakten slå till för att säkerställa smörjningen inför nästa halvtimme med framhjulet i luften.

Pau -rikhtiiight?

Hur mår kedjan, dreven och kedjespänningen?

Spontant skulle jag nog syna drivlina och lager i bakhjul och sving.

Just vid 30 minutersgränsen brukar oljehorisontvakten slå till för att säkerställa smörjningen inför nästa halvtimme med framhjulet i luften.

Pau -rikhtiiight?

Hur mår kedjan, dreven och kedjespänningen?

haha, jaha så det säger du:dummer

nä, men kedjan och dreven har inte gått mer än 200 mil och är i toppskick!

Hur spänd kedja har du? misstaget mc firman som installerade min "nya" kedja på min fz6 för många år sedan sa att den skulle spännas som bara in i helvete när den va ny, på hemvägen smällde de till o ett lager gick pga för kraftigt pådrag samt hjulsläpp bak (vit linje regnigt ute) o sedan återfick fäste, pang sare bara, för mig gick det framme vid framdrevet så lät de vara i 2 år o körde bara, de enda var att de lät fan inte kul där ifrån ibland, vad som exakt hände vet jag inte än idag men hojen lever med bytt lager från nästa ägares sida.

Påtal om vad som kan hända med spänd kedja, och när du drar på satan med en spänd kedja så blir det extra mycket påfrestningar och speciellt när stötdämparna får jobba lite extra

Min kedja på den förra hojen gick när jag körde över ett farthinder, bara så alla vet.

Hur spänd kedja har du? misstaget mc firman som installerade min "nya" kedja på min fz6 för många år sedan sa att den skulle spännas som bara in i helvete när den va ny, på hemvägen smällde de till o ett lager gick pga för kraftigt pådrag samt hjulsläpp bak (vit linje regnigt ute) o sedan återfick fäste, pang sare bara, för mig gick det framme vid framdrevet så lät de vara i 2 år o körde bara, de enda var att de lät fan inte kul där ifrån ibland, vad som exakt hände vet jag inte än idag men hojen lever med bytt lager från nästa ägares sida.

Påtal om vad som kan hända med spänd kedja, och när du drar på satan med en spänd kedja så blir det extra mycket påfrestningar och speciellt när stötdämparna får jobba lite extra

nja, det är nog inte det som är problemet. har kollat kedjespelet och det är enligt riktvärden från tillverkaren. Nu när man äntligen börjat få kläm på det här med åk på bakhjulet ja då blir man orolig över hojen haha...

Det var det första jag kolla. kände inga glapp osv, var minst sagt skumt.

Det behöver inte kännas glapp för att de ska vara dåliga, men ska det vara så det skakar så bör det nog kännas glapp. :hihi
Hur är lagret på utgående axel ur motorn?

Samma sak har hänt mig, jag har varit ganska säker på att det uppstår när TSC kickar in. Detta endast i kombination med kalla däck. Hojen bryter varven om bakhjulet är på G att släppa i kombination med att du precis är på väg att resa. Blev samma sak för mig förra veckan, har inte haft en tanke på drivpaketet men det small rätt fint precis som du beskriver det. Min teori är TSC :smasha

De va de lagret jag skadade tror jag (om det är på axeln som man sätter framdrevet på)

Japp, det stämmer.
Det lagret tar stryk med för hårt spänd kedja som du upptäckte tack vare inkompetent folk hos handlaren. Förhållandevis dyrt eller jobbigt att fixa med.

update, körde en längre lugnare runda idag. absolut inga problem, har fortfarande ingen rimlig teori på vad det kan vara som hänt..

Samma sak har hänt mig, jag har varit ganska säker på att det uppstår när TSC kickar in. Detta endast i kombination med kalla däck. Hojen bryter varven om bakhjulet är på G att släppa i kombination med att du precis är på väg att resa. Blev samma sak för mig förra veckan, har inte haft en tanke på drivpaketet men det small rätt fint precis som du beskriver det. Min teori är TSC :smasha

Min hoj är av det gamla gardet och har därav inga av de moderna tillbehören :yoparty

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien