Vad hände med bromsarna?

Behöver du använda bromsarna för att stanna har du för snabb bil :fakta:

Det kommer massa tips på vad som kan vara fel nu MEN om du har bromsfunktion kvar men pedalen sjunker när du bromsar så är det garanterat ett läckage av bromsvätska. Pissar det inte bromsvätska från bilen så är det ganska säkert huvudbromscylindern.

Jag sätter 200 spänn på huvudbromscylindern, någon som vågar anta budet?

Agent Apelsin skrev:
Det kommer massa tips på vad som kan vara fel nu MEN om du har bromsfunktion kvar men pedalen sjunker när du bromsar så är det garanterat ett läckage av bromsvätska. Pissar det inte bromsvätska från bilen så är det ganska säkert huvudbromscylindern.

Jag sätter 200 spänn på huvudbromscylindern, någon som vågar anta budet?

Japp !!

Jag satsar på DarkDesmoRiders tips & kan oxå passa på att tipsa om att det oftast räcker med att byta tätningsbrickorna vid banjoskruven. Iofs. så kommer förmodligen en märkesverkstad säga att man inte kan göra så & att inte brickorna går att köpa löst... Vilket är helt rätt om man kikar i deras reservdelsprogram, men det finns en tätningsbricka med exakt identisk dimension som är till oljepluggen på en vw/audimodell dessvärre så minns jag inte vilken just nu....

DarkDesmoRider skrev:
Något som brukar förekomma på golf 4:or enl min erfarenhet, är att det brukar läcka vid bromsslangen vid oken bak.

Närmare bestämt mellan själva slangen och oket, där sitter det en banjoskruv och tätningsbrickor, brickorna är tillverkade av någon sorts "lättmetall". I kombination med vägsalt så är det "mindre bra" så att säga.
En bromsslang går på en 300 kr om jag inte minns fel.
Skulle det nu vara från slang/ok bak så får man snällt byta slang.
Då kan det nog vara en bra ide att lämna det till någon som vet vad som ska göras.

Det ser ut som att det är du som kan ha rätt. Jag var iväg på en gör-det-själv-hall och hissade upp bilen. På vänster bromsok bak så var det geggigt runt slangen.

Det konstiga är att bromseffekten verkar vara som den ska just nu, men det är ju trots allt ett fel man inte gärna vill ha.

Gustav1 skrev:
Du har inte sagt något elakt till någon kollega eller så?

Klart jag har! Men det är dom ju vana vid så det borde dom inte haka upp sig på nu.

Asså, är du säker på att det var bromsen du trampade på då? Lät det "BRUUUUMMM" när pedalen gick i botten, var det inte bromsen du trampade på. :blond :bimbotjej

Hehehe

Borde kanske satt in en peng på vadet.
Tja 4 års slit på en VW verkstad "lönade" sig till slut trots allt. Bara trevligt att kunna hjälpa till utan att egentligen göra något.

Kasar du in till Audi så kommer dom garanterat "pracka" på dig en slang, om jag inte minns fel så finns nog inte brickorna som lös reservdel.

För allt i världen ska du nu tvunget köra runt med bilen fyll på med bromsvätska !!!!!

Skulle bromsvarningslampan börja lysa så förbered dig på att "hjälpa" med spaken mellan stolarna......................

Jippe skrev:
Japp !!

Jag satsar på DarkDesmoRiders tips & kan oxå passa på att tipsa om att det oftast räcker med att byta tätningsbrickorna vid banjoskruven. Iofs. så kommer förmodligen en märkesverkstad säga att man inte kan göra så & att inte brickorna går att köpa löst... Vilket är helt rätt om man kikar i deras reservdelsprogram, men det finns en tätningsbricka med exakt identisk dimension som är till oljepluggen på en vw/audimodell dessvärre så minns jag inte vilken just nu....

Shit jag trodde absolut det skulle spruta ut bromsvätska om det läkte så mycket att bromspedalen sjönk ordentligt.
Bra för damen för det borde var smidigare å fixa. Fast farligare att köra runt med om det börjar läcka ordentligt.

Du får komma förbi å hämta dina 200 spänn så bjuder jag på en kaffe åxå. Bor i linköping.

Mattias skrev:
Tjaa... Herrelös bil, jag säger då det. Prova att ta på dig din finaste kortkorta kjol och släntra in på en bilverkstad sugandes på en klubba. Säg "min bil, den gula, fnitter, stannar inte så bra, kan nån hjälpa mig?". Sen slickar du på klubban och tittar under lugg på de svettiga grease monkey-killarna. Bilen är klar på nolltid, jag lovar. Betalningen löser sig säkert utan alltför ömmande hål (i plånboken).
:hihi :hihi :3freak

*/ ?>
Back