Vad hände med alla roliga träffar som fanns förr...?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Som rubriken säger, vad hände med alla roliga mc-träffar som fanns i Sthlms-trakten för några år sedan ?
Jag satt och gick igenom gamla bilder från Brostugan, tordags-träffarna på Lunda, GR-dagarna, Swedish Freestyle festival, Racen i Tierp, osv. Riktigt roliga evenemang.
Vad hände med alla dessa träffar ?

Växte folket som besökte dessa upp, skaffade familj och omprioriterade hojåkningen allihopa..
För i år verkar det inte vara någon träff eller samling överhuvudtaget.
Bilputtarna kör ju race varenda vecka i Norrort medans hojåkarna inte syns till överhuvudtaget numera.
Vad är det som har hänt...?

Det är nog som du säger att vi växt upp och inte lägger lika mycket tid på hojåka längre. Nya generationen har inte tagit tag i det än... Här i Uppsala var det alltid hojar ute och åkte för 5 år sedan. Vi hade träffar stadigt minst 3 gånger i veckan och det var oftast > 20 st på samåkningarna. Idag blir jag förvånad när jag ser en hoj som kör aktivt...

Hur är det med t.ex Brostugan nu för tiden? Några hojar där på onsdagar? Var så länge sen jag var där att jag knappt minns vilket år det var.

Hur är det med t.ex Brostugan nu för tiden? Några hojar där på onsdagar? Var så länge sen jag var där att jag knappt minns vilket år det var.
Jag slutade åka till Brostugan när polisen började dela ut böteslappar vid infarten samt satte upp betongsuggorna längs med vägkanten.

Innan suggorna så stod det hojar ända upp till vägen och ibland var det till och med svårt att hitta p-plats för hojen.
Och stuntarna på vägen ovanför, det var en trevlig syn, hehe.

Hur det är nuförtiden vet jag inte, har inte varit där på hoj på flertal år.

Varit där vid 2 tillfällen iår. Var väll ca max 10 hojar där. inga snutar.
kostar typ 20 eller 50spänn att köra in vid fiket (man får handla i fiket för dom pengarna) om man kmr med bil.
Med hoj kommer man in gratis. så det är massor med bilar på parkeringen utanför fiket.

Det är väl Delta träffen i helgen, det ligger strax norr om tullarna om någon orkar åka så långt...

Är inte det typ *host* Glidare *host* som åker på dit...?

Jag tänker i banorna bara sporthojar, fighters, motard & dyl.

Så vitt jag vet är det en blandträff för alla möjliga fordon med två (och enstaka med tre) hjul.

Det brukar vara ett gäng sporthojar härifrån som åker dit varje år, men vad vet jag, jag har ju som slogan att "fördomar spar tid!"

• Gilla
Reaktioner: ft
Är inte det typ *host* Glidare *host* som åker på dit...?

Jag tänker i banorna bara sporthojar, fighters, motard & dyl.

Just hemkommen från Deltaträffen och jag kan säga att det är en väldigt blandad skara, allt ifrån enduro, stunthojar, fighters, halv-dragsters, sporthojar (väldigt många faktiskt) till customhojar. Det tokvarvades Ninjor, Rettor och Gixxers från morgon till kväll.

Men visst ligger det något i "custom-argumentet". Övervägande delen av deltagarna körde HD eller japscustom, men det är ju på grund av att deras klubbar (YCC, Vulcan Riders, osv.) är bra på att visa upp sig till skillnad från alla sporthojspöjkar och deras klubbar som hellre kör Bogesundsvägen (eller vilken annan "erkänd" hojväg som helst) och lägger upp filmen på Youtube än tar en öl i gott sällskap. ;)

Träffen är vad du gör den till. Väldigt öppna människor i alla läger tyckte jag.

Last edited:
Men visst ligger det något i "custom-argumentet". Övervägande delen av deltagarna körde HD eller japscustom, men det är ju på grund av att deras klubbar (YCC, Vulcan Riders, osv.) är bra på att visa upp sig till skillnad från alla sporthojspöjkar och deras klubbar som hellre kör Bogesundsvägen (eller vilken annan "erkänd" hojväg som helst) och lägger upp filmen på Youtube än tar en öl i gott sällskap. ;)

Träffen är vad du gör den till. Väldigt öppna människor i alla läger tyckte jag.

Jo, det är ju lite som att säga att det bara är rasister som har svenska flaggor på balkongen.

Ja om ingen annan har det så blir det ju tillslut så.

Om inte sporthojsfolket åker till träffarna som finns så blir det ju customfolk i majoritet på alla träffar, för customfolket åker på träff, även om det råkar vara längre bort än en tank T.O.R

Jo, det är ju lite som att säga att det bara är rasister som har svenska flaggor på balkongen.

Ja om ingen annan har det så blir det ju tillslut så.

Om inte sporthojsfolket åker till träffarna som finns så blir det ju customfolk i majoritet på alla träffar, för customfolket åker på träff, även om det råkar vara längre bort än en tank T.O.R

Precis.

Är det ingen som vill representera sin hojgrupp så tar ju dom andra grupperna över. Visar sig mycket customfolk så visst kommer det fler. Man dras ju till likasinnade människor. Samma sak gäller ju sporthojs- och fighterpiloter. Visar dom upp sig så kommer ju fler nästa år eftersom att ordet sprids att "På den och den träffen finns det mycket sporthojar och fighters.".

Jag saknar inte Deltaträffen eller BikeMeet för den delen heller. Vill jag åka på något dylikt så finns ju Bomber Weekend i Finland.

Jag saknar veckoträffarna där "vi" (folket som hänger här på SH) träffas och gasar skiten ur våra hojar, kollar på killarna som kan köra på bakhjulet, imponeras av det där snygga bygget vi hört talas och mår bra i allmänhet.

Jag vill ha tillbaka den gamla tiden...
:yoparty

Jag saknar inte Deltaträffen eller BikeMeet för den delen heller. Vill jag åka på något dylikt så finns ju Bomber Weekend i Finland.

Jag saknar veckoträffarna där "vi" (folket som hänger här på SH) träffas och gasar skiten ur våra hojar, kollar på killarna som kan köra på bakhjulet, imponeras av det där snygga bygget vi hört talas och mår bra i allmänhet.

Jag vill ha tillbaka den gamla tiden...
:yoparty

Aha, du menar spontanträffarna som inte arrangeras av någon utan blir till för att folk samlas på ett och samma ställe...

Tja, börja du, dra ihop dina kompisar och åk och häng på ett ställe en gång i veckan, annonsera här att ni tänker åka dit, och sedan blir det en sån träff... kanske...

Det var inga 300 hojar per kväll på brostugan i början heller, det började förmodligen med ett kompisgäng som åkte dit regelbundet och fikade, ryktet spred sig och det blev fler.

Det var ju något på gång med Street och Stunt, men det var tydligen för många viljor som skulle bestämma regelverk.

Jag måste fråga vad dessa "träffar" är till för?

Jag träffar ju mina polare som jag åker med och som jag vet åker som mig! Visst är det kul att stanna på rosenhill och ta en fika bland hojbröder men sen räcker det!

Att åka och rejsa kan ju vara kul men att köra(ej inspirerad körning) till en träff och bara dricka bärs och sova i tält är ju helt värdelöst! Ett undantag vore att göra detta i samband med en mc-tävling men någon sådan kultur finns inte vad jag vet!

Att t.ex. titta på stuntshow (vilket är kul i 5min) stjäl egentligen bara åktid!

Nej som GUW säger är det väl spontanträffar som gäller där det bara är sporthojar!

Last edited:
Aha, du menar spontanträffarna som inte arrangeras av någon utan blir till för att folk samlas på ett och samma ställe...

Tja, börja du, dra ihop dina kompisar och åk och häng på ett ställe en gång i veckan, annonsera här att ni tänker åka dit, och sedan blir det en sån träff... kanske...

Det var inga 300 hojar per kväll på brostugan i början heller, det började förmodligen med ett kompisgäng som åkte dit regelbundet och fikade, ryktet spred sig och det blev fler.

Det var ju något på gång med Street och Stunt, men det var tydligen för många viljor som skulle bestämma regelverk.
Spontan och spontan, det fanns väl arrangörer för vissa av sakerna medans vissa var oarangerade. Dock så flöt de flesta på ganska bra ändå. Speciellt på Lunda och Tierp.

Stunt & Streetkvällarna var för lagliga och därmed problemfyllda på grund av för många förväntningar och viljor från vissa delar.

Jag måste fråga vad dessa "träffar" är till för?

Jag träffar ju mina polare som jag åker med och som jag vet åker som mig! Visst är det kul att stanna på rosenhill och ta en fika bland hojbröder men sen räcker det!

Att åka och rejsa kan ju vara kul men att köra(ej inspirerad körning) till en träff och bara dricka bärs och sova i tält är ju helt värdelöst! Ett undantag vore att göra detta i samband med en mc-tävling men någon sådan kultur finns inte vad jag vet!

Att t.ex. titta på stuntshow (vilket är kul i 5min) stjäl egentligen bara åktid!

Nej som GUW säger är det väl spontanträffar som gäller där det bara är sporthojar!
Alla vill inte vara sociala. :krama
:tungan

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...