Vad hände? Dippningar & ingen tomgång..

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Allt var som vanligt, på med choken, starta.. glider iväg från gården, stänger choken, fis kör tills motorn blir varm.. Ok, allting bra.

Sen, när jag skulle gasa till lite, så gick det från 3->4.5krpm och sen sluta den stiga i rpm för 1-2 sekunder för att fortsätta varvningen uppåt.. (Gasen hölls stumt på ett läge hela tiden)

Efter att ha ryckt till på hojen pga ovanstående, provade jag en gång till..
saktade ner & gasa från 3 igen.. samma skit hände!

Ok, om jag lägger henne i friläge och provar att gasa från tomgång. Samma skit där, den dippa lite när den kom till 4-5krpm. För att sedan öka uppåt. 2-3 gånger pröva jag det. Inga förändringar.

Helt plötsligt dog den på tomgång, vafan täntke jag och starta henne igen. Gick igång men bara för att dö inom 2 sekunder.
Men med choke då? Om jag chokar kanske hon stananr vid liv? ..och det gjorde hon också. Så jag lät henne hållas på choken 10 sekunder.. när jag sluta upp med choken tvärdog hon.

Prövade och starta.. ingen tomgång fanns, gasade jag lite så dog hon då med.

Vafan tänkte jag och kollade ventilen till tanken och om det var någon soppa i bränslefiltret.. Jajamen, det var det minsann.
Ok, jag provar igen tänkte jag. Inte fan funka det.

Jag väntade 10 minuter så hon kallnat lite. Nix, ingen tomgång fast jag lyckades hålla henne på 3krpm om jag choka henne (med lite gas då).
Då blev jag fundersam om den där "dippningen" fanns kvar. Så jag vräkte till med gasen och hon varva till 10krpm utan problem.
Jag gjorde så att jag varva till 10krpm ett par gånger med choken i, från 3krpm cirkus.
Sen var problemet borta efter varvningarna och tomgången fanns där den skulle utan choken.

Vad hände egentligen :va

Kanske nåt skit i nån slang eller fugge som tillsist flyttade på sig när du varvade till.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul