Vad gjorde ni i lumpen

Ledn Soldat på S1 04/05 Det sög... Fast ja vann Skyttemästerskapet =)

Militärpolisjägare K3 -94

Heter det verkligen det? Snacka om att det är poppis med befattningsbenämningen "-jägare" i svenska försvaret. Flygbasjägare, artillerijägare, militärpolisjägare, pansarjägare sen kallar väl sig infanteristerna från I5 för fältjägare och i Norrland fanns det åtminstone i det gamla invasionsförsvaret något som kalldes för gränsjägare, gränsvaktjägare eller något sånt.

Heter det verkligen det? Snacka om att det är poppis med befattningsbenämningen "-jägare" i svenska försvaret. Flygbasjägare, artillerijägare, militärpolisjägare, pansarjägare sen kallar väl sig infanteristerna från I5 för fältjägare och i Norrland fanns det åtminstone i det gamla invasionsförsvaret något som kalldes för gränsjägare, gränsvaktjägare eller något sånt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Militärpolisjägare

Jägare är bad-ass :tummenupp

Jägare hit o jägare dit....

Vad är en jägare när en Strv 121 kommer rullande över dom :yoparty
Jo mosad hahahaha

Nä skämt åsido... Själv låg man på Strv 121, 97-98, P7/PB8, som chassitekniker, med massa körningar i fält och mycket hoppande med dom ute i terrängen. Jävla maskiner till att gå fort och kunna plöja överallt, men är man stommen i det svenska försvaret så är man :D:D

Där ser man, det låter väldigt likt det jag själv är utbildad för, minus militärpolisbefattningen då. Både befattningarna heter ju tydligen "-säk" också nuförtiden.

De enda riktiga jägarförbanden som utbildats/utbildas i Sverige är fallskärmsjägarna, Norrlandsjägarna samt de fristående jägarkompanier som sattes upp och utbildades av I22 i Kiruna.

GB på gamla I13 i Falun. Spakade rysk soldatbuss PBV 401 iförd lädermössa med sprakande/glappande intercom :lol Blev förgiftad av dieselångorna, men 14,2 liters V8 brummade fint!

Menar du de gamla hjältarna i GJ67? De som hade den sandfärgade baskern från början.
Underskatta inte dessa herrar... Även om de var mer hemvärn än reguljärt förband så kunde de kriga. Rejält dessutom!
Har träffat ett antal av dessa herrar under min militära karriär och de är hårda gamla gubbar

Där ser man, det låter väldigt likt det jag själv är utbildad för, minus militärpolisbefattningen då. Både befattningarna heter ju tydligen "-säk" också nuförtiden.

De enda riktiga jägarförbanden som utbildats/utbildas i Sverige är fallskärmsjägarna, Norrlandsjägarna samt de fristående jägarkompanier som sattes upp och utbildades av I22 i Kiruna.

Grejen med polisutbildningen var att vi skulle kunna verka i fredstid, det är ju en väldig skillnad i lagar ocg regler i hur man får agera i fredstid gentemot krigstid...sprang mest och jagade fallskärmsjägare därav positioneringen på K3 gissar jag.

Menar du de gamla hjältarna i GJ67? De som hade den sandfärgade baskern från början.
Underskatta inte dessa herrar... Även om de var mer hemvärn än reguljärt förband så kunde de kriga. Rejält dessutom!
Har träffat ett antal av dessa herrar under min militära karriär och de är hårda gamla gubbar

Japp det är de jag menar. Är det inte så att det var här man krigsplacerade folk som blivit för gamla för Norrlandsjägarbataljonerna och jägarkompanierna? Vet du vad de hade för uppgifter i krig? Var det traditionella hemvärnsuppgifter? Hade varit kul att veta....

Ammunitionsröjare på Ing2 i Eksjö, 01-02. Det är allra roligast efteråt.

Japp det är de jag menar. Är det inte så att det var här man krigsplacerade folk som blivit för gamla för Norrlandsjägarbataljonerna och jägarkompanierna? Vet du vad de hade för uppgifter i krig? Var det traditionella hemvärnsuppgifter? Hade varit kul att veta....

Jo, jag vill minnas att det var folk som vart för gamla för "de vanliga" jägarförbanden. Minns inte exakt vad de hade för uppgifter tyvärr, var typ 5 års sedan jag pratade med en GJ67:are sist... Vill minnas att de skulle bistå i försvaret av gränsen mot Finland i ett inledande skede och orsaka så mycket oreda som möjligt med vägnät och liknande. Går ju rätt många försvarslinjer där uppe med värnsystem och bunkrar och sånt...

Hittade lite info om ett gränsjägarregemente. Det bestod av.....

1 Lokalförsvarsbataljon ÖN
2 Norrlandskyttebataljoner 69
1 Norrlandsskyttebataljon 85
1 artilleribataljon Haubits 15.5 "Fransyska"
1 luftvärnsbataljon (lokalförsvarsförband)

Alltså ett stort till stora delar motoriserat förband, i princip brigadstorlek, för stort för att bara hysa pensionerade jägarsoldater. Fo67 hade två sådana regementen i sin organisation.

Hittade lite info om ett gränsjägarregemente. Det bestod av.....

1 Lokalförsvarsbataljon ÖN
2 Norrlandskyttebataljoner 69
1 Norrlandsskyttebataljon 85
1 artilleribataljon Haubits 15.5 "Fransyska"
1 luftvärnsbataljon (lokalförsvarsförband)

Alltså ett stort till stora delar motoriserat förband, i princip brigadstorlek, för stort för att bara hysa pensionerade jägarsoldater. Fo67 hade två sådana regementen i sin organisation.

Var hittade du den infon? Hittade du något om mtrl och antal sold? Hade varit intressant att veta. Luftvärnet tex kan ju ha varit lite av varje, allt från rb69 till större varianter...
Får ringa och kolla med en kollega som har bättre koll på dem helt enkelt...

Men sedan amfskytte tog över KJs gamla uppgifter så måste väl ändå KJ klassas som span/jägare nu, iaf a-dyk om inte annat.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back