Vad ger olika svänghjul för effekt?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Bara allmänt intresserad sådär... Vad gör olika tunga svänghjul för effekt? Hittills har jag förstått att den varvar upp fortare med lättare svänghjul right? Men varför använder man inte så lätta svänghjul som möjligt på alla motorcyklar då?

OlleR skrev:
Bara allmänt intresserad sådär... Vad gör olika tunga svänghjul för effekt? Hittills har jag förstått att den varvar upp fortare med lättare svänghjul right? Men varför använder man inte så lätta svänghjul som möjligt på alla motorcyklar då?

Qul, nå't man har koll på.
För att göra det enkelt att förstå så tar vi en Enduro jämförelse. En crosshoj är mest gasa & åk, då vill man snabbt få upp varv och ligger på hela tiden genom det höga registret, när man kör enduro är det mycket bök & trök ibland nästan stillastående då vill man inte att hojen ska dö om det nästan blir tjuvstopp. Har du då en större massa som snurrar krävs det mer kraft för att få stopp på den, samtidigt som det tar lite mer kraft för att komma i väg, hojen känns lite "snällare". Hmm kom just på en ännu bättre jämförelse - speedway batteklump till svänghjul som gör att man kan utnyttja momentet i svänghjulet från rakan till kurvorna för att kunna hålla samma hastighet.

lupus skrev:
Qul, nå't man har koll på.
För att göra det enkelt att förstå så tar vi en Enduro jämförelse. En crosshoj är mest gasa & åk, då vill man snabbt få upp varv och ligger på hela tiden genom det höga registret, när man kör enduro är det mycket bök & trök ibland nästan stillastående då vill man inte att hojen ska dö om det nästan blir tjuvstopp. Har du då en större massa som snurrar krävs det mer kraft för att få stopp på den, samtidigt som det tar lite mer kraft för att komma i väg, hojen känns lite "snällare". Hmm kom just på en ännu bättre jämförelse - speedway batteklump till svänghjul som gör att man kan utnyttja momentet i svänghjulet från rakan till kurvorna för att kunna hålla samma hastighet.
Tack :) Då innebär det att med ett lättare svänghjul blir det större motorbroms också?

Om jag skulle hitta på å byta svänghjul på min Honda för motardbruk så är det alltså ett så lätt som möjligt svänghjul som jag bör söka mig efter?

OlleR skrev:
Tack :) Då innebär det att med ett lättare svänghjul blir det större motorbroms också?

Om jag skulle hitta på å byta svänghjul på min Honda för motardbruk så är det alltså ett så lätt som möjligt svänghjul som jag bör söka mig efter?

Stämmer bra det. Borde fungera fint. Då det är små marginaler i motorsport så kanske du skulle dreva nå't kugg för hastighet ? du får ju lite "längre" växlar då & med lättare svänghjul så varvar den ju lättare också. Du kan ju alltid svarva ner svänghjulet du har fast då blir den värdelös till cross & enduro om du ska sälja/konvertera tillbaks ( blir svänghjulet för lätt så blir det inge' bra för cross heller), blir väldigt känslig & tappar fart om det går uppför.

Kom på en sak till, kolla med någon cross/enduro/sm handlare om dom har svänghjul med löstagbara vikter till din hoj. Sitter original på KTM (iaf 200,250 EXC) för att kunna ändra karaktären på motorn.

Last edited:
Framförallt blir den svårkörd på lågvarv. O tomgången måste höjas en bra bit.
Folk som provat tyngre svänghjul på cross säger att det är stor skillnad.
Lättare svänghjul ger oxå mer ryck i hela drivlinan.
Om man t.ex. lättar en bra bit på balansaxeln på en Husa 600 så känns den
lite rappare. (Men eftersom det är balansaxeln så vibrerar den mer oxå.)

Det publiceras aldrig (vad jag vet) några uppgifter på tröghetsmoment för motorer,
så det är svårt att veta vad dom har. T.o.m. dom som säljer tyngre avänghjul
talar bara om vikten, inte hur mycket trögheten förändras.

Betyder väl mest på encylindriga, vassa motorer, där kraftimpulserna kommer sällan
och är kraftiga.
Och mer på låga växlar än på höga, pga olika viktning mellan hjul+hoj kontra
motorns tröghetsmoment.
/u

Last edited:
Tack för kanonbra svar båda två! :)

Iomed att man ändå ska köra lite crossbana så äre kanske lika bra å ha kvar det som sitter där. Men kunde ju va kul å prova fram vad som passar en bäst! (har som nyligen komme på att man faktiskt kan ändra på det här)

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet