Vad ger det att optimera hojen i bänk?

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Förra säsongen så firade vi ett dåligt kval på Mantorp med att spränga lite väsentliga delar av motorn i bitar. Detta gjorde att vi var tvungna söka rätt på en ny motor. Då tiden var knapp så fanns det inte någon tid för optimering utan den blev så standard det går.

Men nu till i år så måste vi ju ändra lite på detta.

Förutsättningar:

Yamaha R1 -04
Acra helsystem
KN filter
Kit kabelstam
Kit-box

Det som är gjort innan bänkningen är service i form av:
Nya stift
Justerade ventiler
Vanlig service
Ställt kamdreven i justerbart läge

Skrotet lastades upp på Henkes lastbil (tack Henke) och transport gick mot TB-Racing i Ålem. Där togs vi vänligt emot av Thomas och Billy.

Så vad tror ni, hur mycket mer effekt får vi ut ur den jämfört med standard?
2 HP
5HP eller vad?

För att denna resa skulle kunna ske måste vi få Tacka MATTI (Pekka) för hans stöd och hjälp!

Fortsättning kommer....

Bifogat

• Bänkning 003.jpg
    Bänkning 003.jpg
    159.4 KB · Visningar: 93
  • Bänkning 007.jpg
    Bänkning 007.jpg
    210 KB · Visningar: 84
  • Bänkning 009.jpg
    Bänkning 009.jpg
    155 KB · Visningar: 114
  • Bänkning 010.jpg
    Bänkning 010.jpg
    164.7 KB · Visningar: 100
  • Bänkning 011.jpg
    Bänkning 011.jpg
    167.4 KB · Visningar: 65
  • Bänkning 012.jpg
    Bänkning 012.jpg
    153.7 KB · Visningar: 83
En suzuki gsxr 750-06 var jag med och skruvade i då polaren bänkade den på mcx i stan.

Helt original: 135hk

Med Yoshimura rs55 helsystem 136hk

Med yoshi helsystem +pc3 med grundmapp 137hk

Med yoshi helsystem +pc3 justerad efter lambda 140hk

Med yoshi helsystem +pc3 justerad efter lambda + smord kedja 143hk

Alla siffror mättes samma eftermiddag i samma bänk med samma inställningar och samma nisse bakom spakarna. Är inte helt hundra på grundeffekten men kommer ihåg vad varje sak gav.

Så jag skulle gissa att ni får ut 10-14hk

Fortsättning

Här kommer fortsättningen:)

De bilder som jag har tagit ligger på en kamera som jag har slarvat bort kabeln till så de kommer senare.

Kortfattat kan man väl säga att när vi satte hojen i bänken med helt default inställningar i boxen så gick den fett, riktigt fett det var på den nivån att lambdamätaren höll på att tacka för sig för gott.

Lite labbande med grunderna i boxen gjorde att vi kom ner till normala värden vad det gäller lamba och gjorde då en första repa. Treans växel och ett ton tunga rullar låter väldigt intressant kan jag lova. En första kurva ritades upp och den lämnade ca 160 hp med ett minst sagt ojämnt register.

Thomas och Billy (TB-racing) börjar sen metodiskt gå in och justera värdena ett effter ett och många provkörningar görs. Varenda svep låter det milt sagt plågsamt för motorn.

Det intressanta är att man hör skillnaden på motorgången när man står brevid när man belastar den i bänk nåt som man absolut (inte jag iaf) gör när man kör på bana pga vindbrus etc.

Det klagades mycket på att vår kitbox är lite för enkel jämfört med många moderna insprut till bilar men att de skulle göra så bra de kunde. Och jag lovar de gjorde de.

Efter många timmars labbande med värden så konstaterade vi att vi inte kunde få mer flöde genom hojen. Anledningen till detta är de DB killers som vi satt i vårt acra. Så desa är nåt vi måste lösa på egen hand. Dock så vet vi sen förra säsongen att hojen klarade under 95Db på de banor vi körde på vilket är värt mycket för oss. Tyvärr är dessa inte av den lätt demonterbara typen av olika anledningar.

Slutresultatet blev.... 166 med den flödesgeränsningen. Approximerar man kurvan på toppen så kan man ana att det blivit ca 10 - 15 hästar till men det är sånt man bara kan sia om.

Bilder på kurvan och arbetet kommer självklart när jag fått ordning på kameran.

Men om man slutar att titta på enbart effektsiffran så kan jag säga att motorkaraktäen ändrades drastiskt och gång och respons ökades kraftigt.

Nu påminner den om den lätt modifierade motorn vi hade i från början som Sorpa byggde som gick som ett ....

Men jag är djupt impad av jobbet som Thomas och Billy hjälpte oss med att få till detta!

Bilder och diagram kommer som utlovat senare!

Frågor?

/Urban

Last edited:
Kul, en sak jag kommit att tänka på är alla db-killer dom är väll inte direkt urformade optimalt flödesmässigt. Jag har varit med och byggt restriktor till våran racingbil nu, den har i en punkt en diam på 20mm. Trots det suger vi in luft till ~100bhp ur en R6 motor. Det kanske vore något till er rejsnissar uffe.

Frågor: När får jag prova? ;)

Du har en stående inbjudan min vän, frågan är när du ska våga?

Kul, en sak jag kommit att tänka på är alla db-killer dom är väll inte direkt urformade optimalt flödesmässigt. Jag har varit med och byggt restriktor till våran racingbil nu, den har i en punkt en diam på 20mm. Trots det suger vi in luft till ~100bhp ur en R6 motor. Det kanske vore något till er rejsnissar uffe.

Nej de vi har nu är väldigt rejäla men vi ska se vad vi får för värden på Anderstorp innan vi börjar modifierar dem...

/Urban

Last edited:
En suzuki gsxr 750-06 var jag med och skruvade i då polaren bänkade den på mcx i stan.

Helt original: 135hk

Med Yoshimura rs55 helsystem 136hk

Med yoshi helsystem +pc3 med grundmapp 137hk

Med yoshi helsystem +pc3 justerad efter lambda 140hk

Med yoshi helsystem +pc3 justerad efter lambda + smord kedja 143hk

Alla siffror mättes samma eftermiddag i samma bänk med samma inställningar och samma nisse bakom spakarna. Är inte helt hundra på grundeffekten men kommer ihåg vad varje sak gav.

Så jag skulle gissa att ni får ut 10-14hk

Jag vete fan alltså...14 pållar låter mycket. Jag mätte en Ducce en gång på samma bänk med samma nisse och utan att göra ett skit skilade det 4 pållar. Samma dag. 3 h mellanrum, 30 min uppvärmning innan varje mätning.

Kanske om man portar toppar kan man få de där 14 pållarna extra.

Jag har en helt orginal Factory -08 som vi kommer bänka innan moddande,

Race-luftfilter (Aprilia special:D ) PCIII, Trattar, Helsystem och racekoppling ska sättas dit, sedan bänkas igen.

Allt ska fixas av Patrik på Racerepair.

Målet: att få 30 kilo/hästar mer.
(Dvs jag väger 30 kg mer än min värsta konkurrent, det handikappet ska bort)

Räcker inte detta, blir det 1060cc kittet:D

Återkommer nästa vecka med siffror.
Mvh
//
Benny

Nu missade dom att bänka innan allt åkte på, men slutresultatet blev 122hk.

Jag har tid imorgon på Aprilia center i Haninge att kolla WHY:va:va:mad:
Deras uppskattning var att jag borde ligga på 140-145hk med den utrustningen.

Dom har en wärsta racemapp som åker i standardboxen, därefter måste den bänkas.. igen.

//
Benny

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026