Vad ger bäst skydd när man inte har skinnställ?

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag har precis infört en ny princip i mitt hojåkande. Ska någon åka med, och inte har egna skyddskläder, så måste dem bära mitt eminenta reserv-skinnställ från 80-talet. Man kanske slipper skjutsa runt på folk då:gnissla

(Kostade bara 150 spänn och skyddar bra mkt. bättre än jeans och tjocktröja)

PICT0301.jpg
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Jag skulle precis starta en liknande tråd når jag fick syn på denna så jag passar på att tjuvåka här....

Vad skyddar bäst om man inte har hjälm (anta att man t.ex. vill skjutsa sin kusin som e sen till ett bröllop tex. från hans flickväns hus till kyrkan)... anyway:

truckerkepa
bandana
badmössa (obs badmössa = ironi)

:va


Konvertera till Sikh så behöver du inte hjälm
Fast dom gifter sig kanske inte heller

Åsso måste du ha en såndäringa (tur)ban
Tur kommer då automagiskt
:)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
man bestämmer över sitt eget liv.
men man borde verkligen försöka leva sig in, hur det skulla kännas att smälla eller glida på asfalt i sjuttio eller högre.(det är inte som på film)
jag har på allvar tittat på all som finns på youtube.(i avskräckande syfte)
kan fortfarande tänka mig att skita i stället nån dag(kommer nog ta det lugnare dock). jag bestämmer själv har 100 procentigt ansvar över mitt och tar mina egna smällar utan att gnälla efteråt eller skylla ifrån mig.(frågan är om det var värt det när det väl händer,om det händer ,men som sagt, mitt ansvar)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En av fördelarna med att åka enduro är att man lär sig hur djävla fort 70 km/h är egentligen.
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
man bestämmer över sitt eget liv.
men man borde verkligen försöka leva sig in, hur det skulla kännas att smälla eller glida på asfalt i sjuttio eller högre.(det är inte som på film)
jag har på allvar tittat på all som finns på youtube.(i avskräckande syfte)
kan fortfarande tänka mig att skita i stället nån dag(kommer nog ta det lugnare dock). jag bestämmer själv har 100 procentigt ansvar över mitt och tar mina egna smällar utan att gnälla efteråt eller skylla ifrån mig.(frågan är om det var värt det när det väl händer,om det händer ,men som sagt, mitt ansvar)

Visst kan du hävda att du bestämmer över ditt eget liv, men det är likförbannat vi andra som med våra premier får vara med och betala dina fläskskador.
Gnälla och skylla ifrån dig kommer du säkert ändå att göra efteråt, -han körde ut framför mig, -skitdäcket släppte, -fan vad det gör ont, -jävla vägverket etc
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Visst kan du hävda att du bestämmer över ditt eget liv, men det är likförbannat vi andra som med våra premier får vara med och betala dina fläskskador.
Gnälla och skylla ifrån dig kommer du säkert ändå att göra efteråt, -han körde ut framför mig, -skitdäcket släppte, -fan vad det gör ont, -jävla vägverket etc


ha ha. du behöver inte oroa dig, du borde ge dig på alla som byggt stunthojar o sporthojar istället.:banana för det andra vill jag inte se ut som x-men varje dag.slutade med det när jag var sju år
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
du kunde väl förvänta dig seriösa svar?
Jag har igen hört att jeans skulle vara de bästa byxorna som inte är menade för att falla med. Mot benbrått spelar det nog ingen roll hurudana byxor man har, men brännskador kanske man kan klara sig bättre med jeans mot t.ex. hawaii-shorts.
Har du hawaii skjotan som kjoll eller hur tänkte du?

Läste i någon hojtidning där de gjort slipprov av olika ställ att

1) Bra skinnställ skyddar bäst
2) Bra textil är bättre än dåligt till medelmåttigt skinn
3) Dåliga textilställ är helt värdelösa

Att skinn är bra ser man ofta på bana. Att dålig textil är värdelöst har jag provat ut själv, dock utan långtgående följdverkningar på min lekamen... tur det inte gick snabbare.
Ja dåligt textilställ suger men jag har pga inkompetensbakomstyret testat mitt gortex i 100+ iaf och man kan fan inte se på det vart jag slog i (överallt e svaret om man kollade på mina blåmärken :hihi)

så det lönar sig verkligen att lägga 5 tkr på textilställ, polarn vurpa på grusväg med ett 2 kr ställ från burnout i typ 60 kmh?, han fick rätt fina skrapsår om man säger så..
 
Last edited:

Frostyie

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Skellefteå
Hoj
-97 Gsxr 750
Att det ska vara så svårt, kör i short ni som gör det och kom inte hit och gråt när du har kört omkull.

Vad kan det ta att ta på sig kläderna, 2 minuter? När skulle nog vara fruktansvärt jobbigt förlora dom minuterna när du troligen kommer köra i laglig hastighet endå?

Näe gör så här, vill du köra i shorts till badstranden gör du så, åker nån med se till att han/hon är skyddad så du slipper ha det på ditt samvete.
Alla här är ju ansvars fulla och bästaste bästaste förare i världen eller hur? :gnissla

Men det hjälper inte om Agda 90 eller Bert 18 vill svänga ut framför dig.

(Jeans inte att rekomendera, som det sagts tidigare är är det inte kul när dom
ska rensa såret)

Själv har jag ett goretex ställ jag slänger på mig ibland (Ibland betyder när jag inte har skinn), nya goretex är inte spec varma och skyddar bra. <-- Har provat trilla omkull i 70 med ett sådant, skrapsår och blåmärken.
 

edge

Exilmas
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Honda CBR 900
Hur övertalar man en flickvän som prompt vill ha gore-tex när jag är i faggorna och ska köpa en sporthoj?

Jag kan ju inte ge henne sämre än vad jag har dvs skinnställ och det skulle ju inte hjälpa med att visa en tråd här på SH då en sån spretar åt alla håll samtidigt.

Tänkte mera om någon hade en länk till någon undersökning som har lite tyngd i sig.
 

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Ort
där ibland.
Hoj
Toppluva
Plastpåsar.. Alla vet ju att gortex är bra. Någorlunda vind och vatten frånstötande. Men plastpåsar är ju OPTIMALA. Ingen vatten eller vind tar sig igenom dem. Och gör inte vind eller vatten det. Så måste dom ju vara helt klart överlägsna.
Funkar ju också i sängen. Plast skyddar helt enkelt.

Så jag rekommenderar en rulle med svarta plastpåsar. Lätt att ta med sig. Räcker till flera personer eller om man tappar bort den första så finns det reserv. Svarta färgen är ju alltid mode också. Vill man lyxa till det så kan man tjepa med lite gaffa silvertejp här och där också. Så det blir lite bling bling på påsarna..

Så kom ihåg.. Ha alltid med er en rulle plastpåsar..
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Hm

Hm om man släpper ner en hjälm från eiffeltornet går den isönder. Det gör inte en mössa. Alltså är en mössa. .......:tummenupp
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Hur övertalar man en flickvän som prompt vill ha gore-tex när jag är i faggorna och ska köpa en sporthoj?

Jag kan ju inte ge henne sämre än vad jag har dvs skinnställ och det skulle ju inte hjälpa med att visa en tråd här på SH då en sån spretar åt alla håll samtidigt.

Tänkte mera om någon hade en länk till någon undersökning som har lite tyngd i sig.

Att hon inte ens får provsitta hojen om hon inte har skinnställ på sig...
Din hoj - dina regler? :confused:
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Hur övertalar man en flickvän som prompt vill ha gore-tex när jag är i faggorna och ska köpa en sporthoj?

Jag kan ju inte ge henne sämre än vad jag har dvs skinnställ och det skulle ju inte hjälpa med att visa en tråd här på SH då en sån spretar åt alla håll samtidigt.

Tänkte mera om någon hade en länk till någon undersökning som har lite tyngd i sig.

Finns textil idag som har betydligt bättre nötningsskydd än läder rukka o jofama säljer sånna tex, så visst kan du köpa goretex till henne om hon tvunget vill ha.
 

edge

Exilmas
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Honda CBR 900
Hahahaha .... ja man kan ju säga så, men då får man väl inte pöka utan "regnrock" om hon ska använda samma logik tillbaka. Bara för att det är ju det säkraste som är möjligt vid dylik aktivitet.

Tänkte mer om någon stött på någon undersökning värd namnet bara ......

Sen blir det mer symmetri och stil om man har samma material. ;)
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Ja klart, mjukisfibrer i såren e nog mkt bättre...:va

Beror väl lite på vad man gör oxå, ingen har skinnställ på moppe som sagt...och det fanns väl moppar som gjorde mer än 30...50...osv (130 med jackad kolv o effektrör...drog snuten mellan betongsuggorna...alla har vi gjort det :D ).

Personligen skulle jag dock aldrig (läs: väldigt sällan) köra i högre hastighet än stadstrafik utan full utrustning.

Ledsen för OT men 130 med jackad kolv och effektpipa? Tänk 80-90 istället en solig dag med nedförsbacke medvind och hemlängtan.
Och nä, ironi funkar inte så bra på SH. Om det nu var det, vilket man kan hoppas.

Men visst, 99% utav dagens moderna moppar går ju i 50 och uppåt och körs utav idioter som kör fullgas hela jävla tiden, på gångväg såväl som husområden. Lägg därtill att många knappast behärskar sitt fordon och i princip totalt saknar utbildning (därav tidigare nämnda idiotbeteende) så har man någonting att verkligen oroa sig för. Undertecknad var förresten en utav dessa många idioter.
 

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Finspång
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
En av fördelarna med att åka enduro är att man lär sig hur djävla fort 70 km/h är egentligen.

det går fort som fan ibland träd o skit......då räddar inge skinn what so ever
många har ju tron att ju bättre skinn du har då ä du safe, finns inge skinn som räddar trädsmashs i 160.......inte ens om du har den fetaste hjälmen från rossi fumi,,,,som vissa verka tro,, fet hjälm 7 papp i am safe, ryggen tar smällen i 200 kmh, vart var hjälmen,,,,,,,,,,,,,,,,,,
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Plastpåsar.. Alla vet ju att gortex är bra. Någorlunda vind och vatten frånstötande. Men plastpåsar är ju OPTIMALA. Ingen vatten eller vind tar sig igenom dem. Och gör inte vind eller vatten det. Så måste dom ju vara helt klart överlägsna.
Funkar ju också i sängen. Plast skyddar helt enkelt.

Så jag rekommenderar en rulle med svarta plastpåsar. Lätt att ta med sig. Räcker till flera personer eller om man tappar bort den första så finns det reserv. Svarta färgen är ju alltid mode också. Vill man lyxa till det så kan man tjepa med lite gaffa silvertejp här och där också. Så det blir lite bling bling på påsarna..

Så kom ihåg.. Ha alltid med er en rulle plastpåsar..
Bodybag.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top