Vad göra rent motordelar med?

Nått sånt där får det bli den dagen jag har ett riktigt garage. För tillfället har jag varken råd eller plats. Vad använder DU för medel i den där?

Skulle va hur klockrent som helst med en diskmaskin men som sagt så har jag inte plats... inte vatten indraget heller. :näsblod
Passa på när mamma är på salsakurs.

Jag rengör allt möjligt (fiskerullar, pickadoller och annat småmeck) med lysfotogen (Statoil blå) men en millidutt ATF i. Det stinker inte, det är snällt mot gummi och plast och det lämnar en hälsosamt fet yta på det som har rengjorts. Dessutom är det lätt att återanvända genom att slå resterna i en begagnatdunk vars innehåll sedan används till grovrengöring.

Nått sånt där får det bli den dagen jag har ett riktigt garage. För tillfället har jag varken råd eller plats. Vad använder DU för medel i den där?

Skulle va hur klockrent som helst med en diskmaskin men som sagt så har jag inte plats... inte vatten indraget heller. :näsblod

Jag har vanligt handelsdiesel i tråget. Perfekt med penseln med flödande vätska. Har gjort rent många gamla oljetråg, då kan det bli väldigt bäckigt och smutsigt.

Jag har gott om plats, så den tar knappt någon plats alls. Också väldigt bra att man kan stänga locket över den.

Mats

Läste för ett par år sedan i ett nummer av biltidnignen Norstalgia en artikel av ett gammalt original som hade konverterat en bänkdiskmaskin till en maskindelstvätt. Av praktiska och miljöskäl hade han tillverkat ett slutet system där invatten sögs från en plastdunk och begegnat vatten med diskmedel och diverse miljöovänliga kemikalier samlades upp i en annan plastdunk. Ett mycket enkelt bygge, smart, miljövänligt, spillfritt, utan behov av rinnande vatten och avlopp, och resultatet var alltid skönt rena prylar att jobba med. Inget mer grisande och kladdande med oljor och trasor. Det känns oerhört lockande med lite factorykänsla när man mekar. Tänk att kunna skruva med VITA handskar!

jag använder. FINISH LINE CITRUS DEGREASER den finns på cykel city som finns i sveriges tre största städer.(kanske även på andra cykelaffärer) och den får ingrodd gammal skit som stelnat o mest liknar tjära till att smälta sig som smör i pannan, och använd handskar finns på classe för 50 spänn för hundra styck

tjo

Last edited:
http://www.handla.swedol.se/images/large/OF-90109.jpg

Den här är bra att tvätta i. Har flitigt använt den här i snart ett år. Har blivit använd mer än jag trodde.

Mats

sån smådelstvätt har vi hemma, dock så har vi fått byta själva pumpen en gång hittills. Kan bero på det petroleumbaserade avfettningsmedlet. Bra som faan blir det när man lägger ner prytlarna och ställer "kranen" mot delen som ska rengöras för att sedan stänga locket och gå därifrån. Då behöver man inte inandas massa farliga kemikalier.

Till fordons/MC-delar använder jag vanlig bensin eller tex WD40.

I mitt urmakeri använder jag 100% heptan, men det är en annan värld så att säga. Nu talar vi om axeltappar på 0,1 mm och helt andra krav avseende renhet och precision.

Diesel är väl också effektivt, men säkert lika ohälsosamt som bensin :näsblod .

Har själv blivit förvånad över hur effektivt wd40/5-56 och liknande är för att få rent kraftigt fettiga/oljiga/skitiga delar, går sen ganska lätt att torka bort/tvätta bort med relativt skonsamma medel.. :tummenupp

Har haft oljegrisiga cheva delar liggande i 25 liters dieselbad i 4år nu och det löser inte upp ett piss:rolleyes:
Jag skylle på vår "miljödiesel".

WD40 eller bensin är det som funkar. Något som också fungerar väääldigt bra är ny motorolja. Låte delarna dra lite i ett bad och sedan penslar du lätt av smutsen. Anledning till ny olja är att du hellre använder ny billig sådan från Biltema än beggad så du slipper få i dig extra massa äckel:tummenupp

Vad sägs om Väteperoxid.
Burde bita bra på olja. Akta fingrarna bara. fräter som fan

http://www.handla.swedol.se/images/large/OF-90109.jpg

Den här är bra att tvätta i. Har flitigt använt den här i snart ett år. Har blivit använd mer än jag trodde.

Mats
Nu är det aktuellt med nått att tvätta i. Sitter det någon sil eller liknande i en sån där som hindrar att det kommer med particklar genom spolmunstycket? Håller locket tillräckligt tätt så att man kan ha diesel i utan att det kommer ångor i garaget när den inte används?

Edit: Funderar även på en vanlig diskmaskin med slutet system. Är det dumt att köra aluminiumdelar mm. med vanligt maskindiskmedel? Tänkte så det inte blir porer å grejer.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...