Vad göra om man surat ner hojen?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
När ja skulle ta en tur idag upptäckte jag att bensinkranen var på och har så varit de senaste 2 dagarna.
Hojen vägrade iaf gå igång och jag misstänker att den surat ner sej.
Vilket är det absolut enklaste sättet att fixa detta på om man har ont om verktyg?
Jag testade med startgas men utan resultat.

Med lite tur så kan det räcka med att köra runt motorn nåt varv med full gas för att "vädra ur" cylindrarna. Fast då kanske man inte ska ha dödaren på?

Annars kan det räcka med att du lossar 2 yttre stiften, om inte resten sitter för trångt till. Rengör med stålborste och blås rent. Sen monterar du stiften och startar.

Det sista funkade på min hoj.

Last edited:
Full gas stumt om den är sur. Det ger låg gashastighet o högt tryck i venturi o massa luft. Kör tills den torkar. Funkar det inte så är det något annat fel.

Kan det inte vara idé att köra runt startmotorn utan tändstift då det kan ha runnit in bensin i cylindarna?

BYT MOTOROLJAN innan du ens tänker på att starta hojen. Är motorn full av bensin kan du spräcka kolvarna så fort du rör startknappen och kör iväg.

andersbrink skrev:
BYT MOTOROLJAN innan du ens tänker på att starta hojen. Är motorn full av bensin kan du spräcka kolvarna så fort du rör startknappen och kör iväg.
Han kan ju alltid kolla oljenivån i puffran. Är nivån som den ska kan det inte ha runnit ner särskilt mycket.
Det jag (och Anders) alltså menar är att soppa med stor säkerhet rinner via insugen och ringarna ner i tråget. Men det finns en liten risk att det finns soppa i nåt förbränningsrum, denna sås förhindrar då motorn att gå runt med spräckta kolvar som möjligt resultat (i värsta fall). Inte roligt.
Detta kollar du enklast genom att snurra på bakhjulet med ilagd växel (avstängd tändning!!) några varv. Ta högsta spettet, det brukar gå rätt tungt på ettan. Kan du snurra några varv på bakhjulet så är det åtminstone inte fullt av sås i förbränningutrymmena. Men det kan trots detta vara så mycket att stiften slaggar igen.

Wunder:
Är det inte vakuumkran på den där? I så fall borde det inte ha runnit ner soppa med avstängd motor. Men det kan ju vara fel på kranen.
Jaja, du vet säkert bättre än jag vad du har för kran.

Fick igång den idag genom att ta bort knasarna och spruta lite startgas direkt i insugen.
Jag har inga tändstiftsnycklar, annars hade ja tömt cyllarna på det sättet direkt.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...