Vad göra med mordhot?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Nu har min kompis fått nog av sin sjuke jävla kollega.
I stort sett mordhotad varje dag.
Vart ska man vända sig för att ta itu med detta?
Jag har bett honom spela in skiten som idioten säger, det kanske kommer, men innan det, har han nåt att gå på?
De har startat företag ihop, min vän har gått in med 150 papp, "kollegan" ingenting. Då har idioten mage att säga att (trots att de kommit överens om 50/50) att han skulle ha sätt att driva in skulder på ev. uteblivna jobb på typ 700.000:-
Visst, men är inte båda i samma båt?

Hot med juggemaffia, knäckta knäskålar, mm är visst vardag.
Nu räcker det fanimig.
Vart ska han vända sig? Jag är fan fett på också, om det ger resultat.:mad:

Ring polisen och be om råd, kanske kan dom hjälpa till med bevisinsamlingen så det blir hållbart. Fast en inspelning med ex diktafon kanske funkar hjälpligt.

Mm-hm, men jag antar att det blir nån form av ord mot ord.
Vete fan om det leder nånstans. Och om fanskapet gör verklighet av vad han sagt. Jag förstår att han har det jävligt svårt att gå vidare. De sitter visst ihop lite i jobbet dessutom. Återkommer när jag vet mer.

Samla in så mycket bevis som bara möjligt, spela in, filma, spara mail, sms, skriv ned tidpunkter och vad som sägs, dvs. allt.
Polisen orkar oftast inte lyfta ett finger när det gäller dylika brott (Visst det finns undantag ifall man får tag i rätt polis).

Sen när bevisbördan är stor så klampar man in till polisen och lägger allt på bordet.

Svårt att förstå sammanhanget, mordhotar din kompis hans delägare eller anger han att han ska mörda en annan fodringsägare?

Upplever din vän hoten som allvarliga eller bara irriterande?

Är han rädd eller förbannad?

Frågan får två delfrågor tycker jag:
1. hur trycker han ut sin kompanjon ur firman på ett snyggt och trevligt sätt utan att luras? (är kompanjonen viktig för firman, är det han som tar in jobben osv)

2. Hur hanterar han hoten?(Polisen, talar ut med han eller?)

Spontant anser jag att han ska spela in allt han kan, anteckna dokumentera, spara alla papper osv. Samt kontakta advokat!
En sliskig påläst advokat är värre att få på sig än en hungrig rotveiler som biter en i skrevet...:)

Advokaten ska ju i första hand reda ut fråga 1, men den blir säkert sedan kopplad till fråga 2.

Inte min vän som hotar, det är idioten han jobbar med.
Och ja, jag tror det gått så långt att han är rädd.
Och tydligen har de gått in på samma premisser förutom att min vän satsat pengar. Nu försöker mordhotarjäveln få min vän att tro att min vän skulle ha nån sorts skuld trots att min vän (skriver så, även om det är tjatigt) gått in med pengar och dessutom måste låna från allt och alla för att det ska gå runt. "Tror du jag bryr mig om fängelse eller så?" Har tydligen idioten sagt. Klart som fan min vän är lite skraj. Vete fan, vissa borde bara buras in.:mad:
Tyvärr är min vän så jävla snäll så han har nog svårt att säga när det gått över gränsen.

Låter som en jobbigt sits hur som helst, synd att din polare inte visste hur "kollegan" vad innan dom startade firma ihop. Fängelse är nog inte så lockande för "kollegan" hur som helst... oavsett vad han säger...

Inte min vän som hotar, det är idioten han jobbar med.
Och ja, jag tror det gått så långt att han är rädd.
Och tydligen har de gått in på samma premisser förutom att min vän satsat pengar. Nu försöker mordhotarjäveln få min vän att tro att min vän skulle ha nån sorts skuld trots att min vän (skriver så, även om det är tjatigt) gått in med pengar och dessutom måste låna från allt och alla för att det ska gå runt. "Tror du jag bryr mig om fängelse eller så?" Har tydligen idioten sagt. Klart som fan min vän är lite skraj. Vete fan, vissa borde bara buras in.:mad:
Tyvärr är min vän så jävla snäll så han har nog svårt att säga när det gått över gränsen.

Jo jag förstod att det inte var du. Men han hotar alltså sin egen partner?

Försök tänk såhär:
Någonstans har den som hotar din vän antagligen fått för sig att det finns en skuld. Pengar är inte allt i en situation där man är partners. Finns många värden i en firma. Kundregister, viktiga upphandlingar, affärsideer, lokaler, fordon, inventarier, arbetstimmar osv. Exakt vad gick kompanjonen in med? Din vän måste ju rimligtvis värdesatt något för att bli partner med han?

Det KAN ju vara så att någonstans så finns en tvist, som inte har lösts...
Kanske din vän inte alls jobbar? kanske han slarvar med sina jobb så partnern måste gå in och göra om dom osv.

Inget motiverar ju mordhot, men inrikta er på själva tvisten och försök förstå hur kompanjonen uppfattar problemet. Lättare att hitta en lösning då, oavsett om man vill hitta en lösning som är bra eller dålig.

Men mitt första råd gäller: advokat omedelbart eftersom ett företag är involverat.

du känner inte nån som känner nån
som känner nån...

Kan han inte be honom hålla koll bakåt när han ska backa in en husvagn eller nåt på en parkering, och så "råkar" han backa över honom av misstag :brynad

Förstår jag rätt nu?
A vill fakturera B för jobb som dom inte fått/gjort i deras gemensamma firma?

Det låter ju som att sälja en uppäten smörgås :va Eller som att jag skulle fakturera en godtycklig person för att jag inte fått anställning som fabriksförare.

Antar att A anser att dom uteblivna jobben missats pga B misskött något? Finns det grunder för det?

antar att din vän och hanses 'kompanjon' delar rum eller iallafall sitter i närheten av varandra på jobbet.

så din vän ska sålunda göra detta, se det också som en eskalerande åtgärd:

börja nysa och hosta så fort de talar med varandra på jobbet om allt möjligt (helst på 'kompanjonens' ansikte), eskaleringen består av att nysningarna/hostningarna kommer allt oftare och kraftigare (kan snor odyl produceras samtidigt, desto bättre) samt att svettningar uppträder med jämna mellanrum. självklart ska din vän vara rädd för att det kan vara svininfluensa men att han bör klara sig. emellanåt bör plötsliga kräkningar också åstadkommas som ett tecken på att det inte bara är en förkylning din vän lider av, utan någonting allvarligt. allra sist, men det är överkurs om ovanstående inte hjälper, bör han försöka blöda ur de flesta av kroppens öppningar.

Bara en påpekande, mitt förslag var INTE seriöst. Jag tror mer på att ta det den lagliga vägen även om det kanske inte alltid hjälper. Dock finns allt rapporterat då till framtiden. Bara att fortsätta polisanmäla och samla bevis tills fanskapet ger sig eller åker dit för det.

Lycka till!

Bara en påpekande, mitt förslag var INTE seriöst. Jag tror mer på att ta det den lagliga vägen även om det kanske inte alltid hjälper. Dock finns allt rapporterat då till framtiden. Bara att fortsätta polisanmäla och samla bevis tills fanskapet ger sig eller åker dit för det.

Lycka till!

mitt förslag innan ditt inlägg är helt seriöst menat.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg