Vad göra med mc-tokig son....

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ktm har jag sett går utav bara h-vete. Kx80 är heller inget bra nybörjaralternativ trots att dom finns i väldigt små storlekar.. PW80 testade jag en gång (halvauto växel?) kunde inte bli bättre för små nybörjare.

Bättre att börja tidigt och lära sig känslan för hur maskiner beter sig i olika situationer i relativt låga hastigheter än börja senare med noll koll i högre hastigheter utan en mjuk och böjlig kropp.

Minimoto har jag inte någon erfarenhet av men om det finns i närheten så kolla upp det!
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Nu är han galet intresserad av fotboll också, så det kan ju mycket väl bli så att han tokdissar hojen en vacker dag, men då har han iallafall fått valet som inte så många får numera tyvärr.


Fotboll är en bögsport = undvik. Liksom, en spark på knät så måste man bäras ut på bår????

Nä men seriöst, vart leder det egentligen? Sportkillarna i min gamla klass, dom hamnade där dom hamnade.... En cross etc ger betydligt mer tillbaka. Det är roligt för den som sitter på, det finns en bredare marknad och det ger bra erfarenheter ;) Jämför liksom känslan med "att göra en schysst ribba-in" eller "komma flygandes över mållinjen i 70 på en brölande tvåtaktare" liksom :tummenupp


Bara hoppas han tröttnar. Blir han duktig kommer du få spendera all fritid i depåer och garage, alla pengar kommer gå till hojar och bussar dessutom får du nojja över att han ska skada sig.

Vad har man då att leva för egentligen? Tänk dig själv om du var en brinnande knatte utan föräldrar som supportar... Stötta din grabb allt vad du kan så att han kan stötta sin när det är dags. Offra lite av dig själv inför framtiden helt enkelt, gör man inte det fortsätter det bara i samma bana. Vill man ha det så, visst, men det är betydligt roligare om man kan göra något roligt med sin tillvaro.

Har sett ett trist mönster bland personer i min närhet... De utan riktiga fritidssysslor och intressen, de hamnar i bottenskiktet och så är det helt enkelt (ja jag snackar skola). Erfarenheter av engagemang och disciplin saknas helt enkelt. Och som andra redan nämnt, hellre att lillen är i garaget och lär sig byta kolv än är ute på stan och blandar sig med andra idioter som inspirerar din lilla juvel till jävligt fel saker. Självklart ska lillen få sociala kompetenser men det får man av fritidsengagemanget, och man behöver inte syssla med det precis hela tiden.

Ledsen: men glöm allt vad 2 hjul heter då GOKART is the name of the game!!

Definitivt säkrare och det ger väldigt bra erfarenheter ja! Dock beror det ju på vad man vill, gokart är ju i princip raka motsatsen till tvåhjuligt... OCH så får man inte glömma konsekvenserna, vad händer när det är dags att byta upp sig? En jtcc karriär är ju verkligen inte gratis, då är det ju en barnlek att hålla topptrimm på en cross.

.........

Vad det gäller asfalt vs grus, grus är ju mjukare och går ju lite långsammare ;) Tror personligen man lär sig lite mer av cross (bättre känsla för underlaget etc) för att sedan, om man vill, gå över till asfalt. Man får en annan körstil som kan komma väl till pass. Att köra asfaltsteknik på grus däremot, de funkar inge vidare.

har själv funderat på om det inte är bättre att inte stimulera sina barn mot mc-åkande. Jag vet hur jag själv kör, och körde när jag var 16, och hur jag ljög för mina föräldrar att jag tog det lugnt. Och det är inte bättre nu 20 år senare. Hornen växer ut genom hjälmen på en sekund, och det e slangningar, och tävling med zatzymuppar på motorvägen etc.

Vill inte riktigt att mina söner ska syssla med sånt .. Förra året (har jag för mig) dog en 9-åring i en motocross olycka. Så jävla hemskt ..

Din son verkar ha en klar målbild. Du kanske ska styra in honom på de minst farliga delarna av mc-åkandet. Kanske åka lite skogsslingor med en pw80 .. typ enduro. Så kan du ha ett blåtand comsystem med vox-funktion så du kan styra honom "sänk farten, akta nu" etc. På så sätt kanske du kan forma honom så han inte blir en sporthojs-kamikaze. Prata om frihetskänslan, om mc-hälsningen, om farorna, om kamratskap.

hoppas jag inte e ute å cyklar ..

Du är ute och cyklar ;)

OM man kan köra av sig på bana behöver man inte göra det i trafiken. +att man kan hantera hojen i trafiken också.

Behovet att hävda sig sinar ganska kraftigt helt enkelt när man får visa upp sig på riktigt, likaså suget efter fart, adrenalin etc. Och ska man satsa, håll inte tillbaka då. Visst, man behöver ju inte satsa på vm eller så, men man ska ju liksom inte lära sig att köra sakta när man ska tävla, man måste faktiskt våga ta risker och ramla lite, annars blir man inte duktig. En hästryttare ska ramla av hästen 99 gånger innan denne blivit en riktig ryttare sägs det ;). Dessutom, kontrollerar man som förälder för mycket tar det på barnets självsäkerhet!!!

Blev en liten uppsats men hoppas det kan ge något i alla fall :krama
 

nizze69

Fattig racingfarsa, men vafan..glad ändå
Gick med
17 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Kawa Mean Streak, MV Agusta F3
Minimoto är nyckeln till framgång om grabben är inne på asfaltsracing :). Behöver väl inte nämna att Rossi började så. Men här i Svedala har vi ju Filip Backlund och Erik Lindroth som börjat sina banor på minimoto. Även Niclas Cajback gjorde det om jag inte minns fel. Som det skrevs tidigare så är alla hjälpsamma och stämningen alltid på topp i depån. Min grabb började när han var 11 och nu kör han superstock 600 så jag säger: GO FOR IT!!! :tummenupp
 

mini_pe

Bärgarinnan som tappat körglädjen
Gick med
26 Sep 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Ninja 250r
Måste bara säga: fy fan vilken underbar pojk! väntar med spänning på hur framtiden för den lillpojken blir! Du får meddela hur de löste sig sen!!!
 

CharlotteE

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Du ska vara glad.. öppna lädret och köp grabben en hoj
Det hade kunnat varit barbie och balett ist!

Alla föräldrar kanske inte är jätteroade av att deras barn brinner för en skitfarlig sport. Men va fan, huvudsaken är ju att han inte gillar Barbie och balett. Kanske inte känns likadant om kotten dör av den sport man öppnat lädret och sponsrat.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Alla föräldrar kanske inte är jätteroade av att deras barn brinner för en skitfarlig sport. Men va fan, huvudsaken är ju att han inte gillar Barbie och balett. Kanske inte känns likadant om kotten dör av den sport man öppnat lädret och sponsrat.

Det dör väldigt få i vår sport, däremot bryts ganska många ben...
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Låt killen börja med cross! Finns inget säkrare, billigare eller bättre sätt att lära sig hantera ett fordon med mer motor- och bromseffekt än däcken kan överföra till marken.

På asfalt är det svårare att lära sig gasa, bromsa och svänga max - eller att kombinera detta - utan att överskrida tillgängligt väggrepp och man slår sig mer när det blir fel.
 

iXi

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2011
Ort
Kävlinge
Hoj
Kawasaki ER-6n
MC-sport, både RR och cross, är jämförbart med många andra sporter vad de gäller olyckor, typ hästhoppning, segling, dykning, mountainbike, skid- och snowboardåkning.
Och ska man bara gå på statistiken så är fotboll och hockey ganska farligt, flera som dör varje år av plötsliga hjärtproblem (även unga), och för att inte tala om att trasiga knä och fotleder som kan krångla resten av livet.
Men de är väll rätt typiskt svenskt att sätta ungen i den sport om är "säkrast", vi är ju rädda för vår egen skugga i de här landet.
 

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
Minimoto är ett sjukt bra sätt att börja sin väg till MotoGP på :)
Hur kul som helst på tävlingarna, sen kan man enkelt byta till Honda 100, därefter 125/Kawa 250 för och sen kliva vidare.
Var i Falkenberg på SO och träffade många som kört minimoto...och det går bra för dom också.

/7an
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hävdar du att motorcykelkörning är en sport med relativt få döda jämfört med genomsnittet hos andra sporter?

Ja, typ. Det är livsfarligt att spela fotboll och hockey, kroppen är ju helt slut efter några år, några dör varje år och framförallt finns ju inte en människa som ser vettig ut i käften.

Och som tidigare talare skrivit: Det finns många andra sporter som är farliga, så kryp ut ut rädslan och våga låta ungarna testa.
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Utrota intresset innan det är försent!
Nuförtiden kan man programmera om hjärnan så att man blir mer intresserad av frimärkssamling t.ex.

AGGHYC_1734664c.jpg
 

mini_pe

Bärgarinnan som tappat körglädjen
Gick med
26 Sep 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Ninja 250r
Hävdar du att motorcykelkörning är en sport med relativt få döda jämfört med genomsnittet hos andra sporter?

Enligt en undersökning så dör det fler pga självmord varje år än va det dör i trafiken... bara det borde väl göra det självklart vad man ska oroa sig över!
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Enligt en undersökning så dör det fler pga självmord varje år än va det dör i trafiken... bara det borde väl göra det självklart vad man ska oroa sig över!
Sådär 5 mot 1 (1500/300).

Men det är enklare och billigare att sänka hastighetsgränser...
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Nu är min tjejs påg igång, verkar populärt med knarren :) Hoppas nu bara att det håller i sig.

attachment.php
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Min grabb (7 år med #134) går cross-skola 1 ggn/veckan, rackarns trevligt! Vilken utveckling det blir på körskickligheten med rätt ledare. Hela 42 barn går denna skola så framtiden är räddad! :tummenupp
 

Bifogat

  • cross_s.jpg
    cross_s.jpg
    199.7 KB · Visningar: 78
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top