Vad göra inför vintervilan?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ska inte ställa in hojen än, men när jag ska göra det så vill jag vara förberedd på vad jag ska göra. Det kommer bli min första vinter med hoj så jag har aldrig behövt bry mig om hur pärlan ska förvaras.

Vad gör ni innan ni ställer in hojen för vintern? Ska man byta olja nu eller till våren? Vad bör man mer byta?

Vad ska man göra med stället? Fetta in det?

Tanka full tank för att förhindra rost mm, töm förgasarna på bensin så inte munstycken sätts igen av kristallerna som bildas när bensin dunstar, ta ut batteriet om du ska förvara hojen kallt och underhållsladda det ett par gånger under vintern, tvätta hojen och gör rent kedja och drev samt smörj kedjan efteråt.

Byt olja och filter, eventuellt kan man hälla i någon billig olja över vintern och till våren byta till den "riktiga" oljan. Gammal olja inehåller ämnen som kan vara frätande för packningar mm.

Kolla hur sträng kyla som kylvätskan klarar om den ska förvaras kallt. Pilla bort dammskydden på framgaffeln och lägg en liten klick bromscylinderfett mellan packbox och dammskydd, gunga ett par ggr upp och ner sedan. Man kan ev smörja på gaffelbenen direkt och gunga ett par ggr. Tänk på att använda smörjmedel som inte fräter på gummi (vanligt smörjfett och vanlig olja är inte bra). Man kan göra detta för att hålla packboxarna i bra skick.

Man behöver kanske inte vara så här petig, det beror på lite hur den ska förvaras och hur länge. Vad beträffar skinnstället har jag använt minkolja med bra resultat.

hp skrev:
Tanka full tank för att förhindra rost mm, töm förgasarna på bensin så inte munstycken sätts igen av kristallerna som bildas när bensin dunstar, ta ut batteriet om du ska förvara hojen kallt och underhållsladda det ett par gånger under vintern, tvätta hojen och gör rent kedja och drev samt smörj kedjan efteråt.

Byt olja och filter, eventuellt kan man hälla i någon billig olja över vintern och till våren byta till den "riktiga" oljan. Gammal olja inehåller ämnen som kan vara frätande för packningar mm.

Kolla hur sträng kyla som kylvätskan klarar om den ska förvaras kallt. Pilla bort dammskydden på framgaffeln och lägg en liten klick bromscylinderfett mellan packbox och dammskydd, gunga ett par ggr upp och ner sedan. Man kan ev smörja på gaffelbenen direkt och gunga ett par ggr. Tänk på att använda smörjmedel som inte fräter på gummi (vanligt smörjfett och vanlig olja är inte bra). Man kan göra detta för att hålla packboxarna i bra skick.

Man behöver kanske inte vara så här petig, det beror på lite hur den ska förvaras och hur länge. Vad beträffar skinnstället har jag använt minkolja med bra resultat.

Om man har insprutning då?????

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back