Tanka full tank för att förhindra rost mm, töm förgasarna på bensin så inte munstycken sätts igen av kristallerna som bildas när bensin dunstar, ta ut batteriet om du ska förvara hojen kallt och underhållsladda det ett par gånger under vintern, tvätta hojen och gör rent kedja och drev samt smörj kedjan efteråt.
Byt olja och filter, eventuellt kan man hälla i någon billig olja över vintern och till våren byta till den "riktiga" oljan. Gammal olja inehåller ämnen som kan vara frätande för packningar mm.
Kolla hur sträng kyla som kylvätskan klarar om den ska förvaras kallt. Pilla bort dammskydden på framgaffeln och lägg en liten klick bromscylinderfett mellan packbox och dammskydd, gunga ett par ggr upp och ner sedan. Man kan ev smörja på gaffelbenen direkt och gunga ett par ggr. Tänk på att använda smörjmedel som inte fräter på gummi (vanligt smörjfett och vanlig olja är inte bra). Man kan göra detta för att hålla packboxarna i bra skick.
Man behöver kanske inte vara så här petig, det beror på lite hur den ska förvaras och hur länge. Vad beträffar skinnstället har jag använt minkolja med bra resultat.