Vad göra ifall man rasar

Släpp hojen omgående och håll dig ifrån den.
Inte trevligt att bli slungad runat av den eller få den över sig.
 
OlleR6 skrev:
Håll ut armarna så du int börjar rulla.

Som sagt tidiagre det är nog det sista man ska göra. Korsa armarna över bröstet och försök kana på rygg. Dumpa hojen. Kolla hur de gör i speedway, de är rutinerade kraschare! Tror dock det är svårt att göra utan flera repetitioner..
 
När jag har ramlat har jag inte hunnit tänka nånting så mitt tips är: Sjysta skydd.
 
Mitt tips e att skydda båtbenet .... annars är säsongen förstörd.

/Fredrik
 
stavgren skrev:
De gånger jag varit omkull har jag definitivt inte hunnit tänka på vad jag ska göra med armar, ben o annat. Brukar kännas som en evighet innan man ligger still men man tänker inte så konstruktivt när man studsar fram längs asfalten eller i nån sandfålla. Enda tips jag kan komma på är att ligga kvar en stund när man väl stannat så man är helt säker på att man verkligen stannat.
Ja, det håller jag verkligen med om. Allt snack om vad man ska och bör göra när man kraschar är bara just snack för när man tittar riktigt noga på vad som händer när folk kraschar så är det reflexer som styr beteendet i den mån man överhuvudtaget kan påverka något. Från det att det släpper fram till det att man ligger helt stilla på marken är man 95% av tiden en passagerare och kan inte påverka det som händer. Att tro att man kan "lägga sig på rygg" är en ren vanföreställning. Hurvida man hamnar på rygg eller mage är inget man väljer själv. Förut, innan roadracingworld.com blev en betalsajt, kunde man se de bilder de lade upp på deras s k "Crashpage" som visade hur diverse förare som stöp i backen och gemensamt för alla, rutinerade som orutinerade, var att de inte gjorde det man bör göra, de handlade reflexmässigt och tog emot sig med händerna. Ingestans kunde man se en bild på någon som flyger av hojen och, under den 0,1 sekund det tar från den att framhjulet släpper till dess att kroppen dunkar i backen, drar åt sig armarna och lägger dem i kors över bröstet. När man åker av hojen är det bara att gilla läget och hoppas på det bästa.
 
Sete Gibernau måste ha kraschat en del, för han håller alltid in armarna.
 
Den ända högfartsvurpan jag har erfarenhet av är en highsider och då vill jag lova att man inte hinner tänka på sådär värst mycket. Börjar du volta så försök att dra in alla lemmar du kan, om du inte blir för snurrig i huvudet :3freak dvs. Om man glider längst asfalten kanske man har tid att tänka på vad man ska göra, då är det nog bra att fösöka inte börja volta.

Ett bra tipps är att ta sig från vägbanan fort som fan när man väl har stannat.
 
Det första tumlet brukar man inte hinna göra så mycket åt, men när man väl landat och börjat kasa brukar det inte vara några problem att styra kroppen.
Fallteknik från judo är inte så dumt faktiskt, är man van att kastas i backen sitter det också i ryggmärgen efter ett tag.
 
Det beror ju på hur man kraschar. En lowsider är ju oftast enkel för då ligger man på sidan eller röven och kasar och är inte farten vansinnigt hög, som i mitt fall, så kasar man tills farten tar slut.
Highsiders är ju betydligt värre.
 
De två gångerna jag har klotat har jag iaf hunnit tänka på att dra in armarna och även gjort det. Axlarna har en tendens att hoppa ur led, och det är inget jag vill vara med om iförd skinnställ!
 
Hmmmm, det var värst vad alla hinner tänka mycket o styra kroppen hur de vill i en vurpa.
Av min egna erfarenhet så hinner man typ inte tänka mycket alls. Man börjar rulla runt som en jävla jojo med armar o ben flaxande åt alla håll, man ser inte ett skit för att man är helt jävla yr. Enda jag tänkte på "Ska ente det ta stopp någon gång". Inte alls roligt med vurpor :(

Kör lugnt allihopa :rofl
 
Chris Ash skrev:
Jag brukar mest tänka, "Helvete, min hoj!"

Igår såg jag hela tiden hur cykeln gled på sidan, vände ett halvt varv och gled ner i gruset med arslet före för att greppa tag och göra en halv volt och landa upp och ner..... :(
 
Det stämmer iofs. att man alltid lyckas tänka på hur det gick med hojen, så man borde ju kunna tänka på sig själv också :va . Jag har en tendens att tänka på hjälmen också....
 
303 skrev:
Som sagt tidiagre det är nog det sista man ska göra. Korsa armarna över bröstet och försök kana på rygg. Dumpa hojen. Kolla hur de gör i speedway, de är rutinerade kraschare! Tror dock det är svårt att göra utan flera repetitioner..
Observera "börja", dvs om man börjar med en kaning. Eller ere fortfarande fel?

Har man redan börjat rulla så äre ju en annan sak, då håller man ju in av vana (?), de senaste gångerna jag krashat å börjat rulla har jag gjort det iaf (har krashat mååånga gånger som liten).

Har iaf sluppe allt annat än blåmärken hittills :]
 
PMR skrev:
Det stämmer iofs. att man alltid lyckas tänka på hur det gick med hojen, så man borde ju kunna tänka på sig själv också :va . Jag har en tendens att tänka på hjälmen också....

Precis, hjälmar är dyra! En lättnad när de klarar sig. Det roliga är ju att man inte bryr sig ett skit om sig själv i såna här situationer.
 
Som så många redan sagt, man hinner INTE tänka... När det smällde för mig vart det bara att gilla läget ett tag för att sen upptäcka en bruten handled... Numera HATAR jag vita skåpbilar (och alla andra som inte blinkar)
 
jag gjorde en lowside en gång.. då höll jag kvar i hojen och trykte ner knät i asfalten (cross byxor med benskydd och offroad mc) fick nästan inte en repa på hojen.. kanade ju på knäskyddet, fotpinnen :)
Men det är nog inget att rekomendera i farter över 30km/h
 
Köra kan jag inte, men vurpa är jag bra på. Bästa tipset måste vara att slappna av. Jag ramlar som dåligt fluffad kudde. Funkar (förutom en liten hjärnskakning...).
 
I lördags kämpade jag för att hålla mig i en sån vinkel att jag kunde se hur det gick för hojen. Borde ha funderat på det faktum att jag var på väg in i räcket i stället. Jag tror en bra grej är att spänna alla muskler så mycket det går. Benen i kroppen klarar mer än dubbelt så mycket stryk om musklerna är spända och det lär vara mindre risk att saker hoppar ur led.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top