Vad göra i London?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Om ett par veckor åker jag och frun till London i några dagar. Har ni några bra tips på saker att göra, balla ställen/museer, bra restauranger osv så ut med språket!

Var där i våras med tjejen.. Mest för att insupa storstadsandan.
Vi hade inte bestämt något i förväg, på gott och ont, men det som jag tyckte var bäst var att bara åka tunnelbanan till de olika landmärkena och titta.
Det kostar rätt mycket om man ska in på Madame tussade (stavning), Towern mm... Däremot är det gratis att hänga vid tower bridge, Big Ben och pickadilly cirkus...
Det enda vi gjorde, förutom att vandra runt och känna pulsen var en åktur i "the eye" och ett besök på Naturhistoriska museet.
Vi hade visserligen en sjuk tur med vädret, det var sommar i luften, fastän det var i slutet på april. Det gör ju upplevelsen ännu bättre!

Ta en macka på Earl of Sandwich, det får inte missas!
Jävligt nice stad!
ImageUploadedByTapatalk1344768636.360909.jpg
ImageUploadedByTapatalk1344768880.588049.jpg
ImageUploadedByTapatalk1344768658.649806.jpg
ImageUploadedByTapatalk1344768720.706700.jpg
ImageUploadedByTapatalk1344768936.862899.jpg
ImageUploadedByTapatalk1344768963.102311.jpg

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk1344768703.260166.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1344768703.260166.jpg
    82.5 KB · Visningar: 55
East End är rätt mysigt överlag, tycker jag, men ska man dit bör man uppskatta vintage shopping, espressobarer (Nude Espresso på Hanbury street t.ex.!) och gentrifierat alternativ-stuk i någon grad. För den konstintressrade finns det en radda gallerier på Bethnal Green och Brick Lane. Spitalfields har väl nån marknad, om jag inte minns fel. Runt Whitechapel är det rätt mycket indiskt.

Tate Modern är ju fint, men då ska man återigen gilla konst. En personlig favorit är Kew Gardens, en av världens största botaniska trädgårdar, men då ska man kanske vara lite mer trädgårdsnörd än genomsnittet.

Vi va där en weekend förra året. Riktigt najz ställe!
Åkte torsdag, kom hem söndag.
Torsdagskvällen spenderade vi med att dricka öl på ett par barer och rundade av kvällen rätt tidigt på hostelet.
Fredagen käkade vi engelsk frukost o sen gick vi bara på promenad genom stan o kollade in byggnader och sevärdheter. När vi ble trötta i benen gick vi in på närmsta pub och tog en öl. Det blev några stycken under dagen, hehe.
På kvällen gick vi på musikal, We will rock you, och sen på diverse barer, avslutade på hostelets nattklubb.
Lördag spenderades ungefär på samma sätt som fredagen, vi gick runt, drack öl på pubbar samt chillade i Hyde Park och kollade in Harrods. Kvällen tillbringades på nattklubb på Leicester square, ett jävla ös! :fyllisar :banana
På söndagen splittade vi upp, några drog på museer, själv drog jag till Camden market. Riktigt skönt ställe med massa vintage men även en hel del nyare grejer, billigt!

Jag gillade detta upplägget, att ta det chill, men ändå hinna med det man vill göra och dessutom få uppleva den engelska pubkulturen (även om den ibland känns lite turistig).

glöm inte att åka ut till camden:)

glöm inte att åka ut till camden:)

+1. Camden Town är grymt! Det är något man måste besöka. Det är mitt absoluta favorit område i hela staden. Helt otrolig atmosfär att bara gå runt i och insupa. Och så sjukt mycket krimskrams man kan handla på sig som man egentligen absolut inte behöver. :D

Har man aldrig varit i London så får man ju kolla in alla de vanliga attraktionerna. Finns en promenad jag kan beskriva för dig om det är av intresse så man täcker in allt det viktiga inom nån timme samt åka dubbeldäckad buss :tummenupp

Museum så gillar jag Science Museum och British Museum, båda gratis. British har mycket intressant, bland annat rosettastenen.

Senaste gången jag var i London så va jag in en sväng på Harrods och hamnade på matavdelningen. Köpte cupcakes vilka är de godaste som jag någonsin ätit så det rekommenderar jag verkligen!

Imperial War Museum är riktigt bra om man är lagd på det hållet. Är man inte det är det dock definitivt värt att åka dit ändå för att se förintelseutställningen.

Annars är det kul att bara gå Whitehall från Westminister Abbey upp till Trafalgar Square och sen the Mall ner till Buckingham Palace.

Covent Garden har världens näst största Apple Store och Covent Garden Market är definitivt nåt för the missus. Camden Town måste kollas givetvis, som tidigare nämnts. Camden Stables har mycket balla saker från konstiga t-shirts till handgjorda congas och digeridoos. Och är det musikinstrument som är intressant så är Denmark Street som gäller, ett tiotal musikaffärer i samma kvarter - riktigt schysst.

Som ovanstående säger i mångt och mycket med lite tillägg.
Camden market(?) ligger i en utkant av London, coolt distrikt med mycket små basarer typ. Förmedlar en go känsla:)

Sen minns jag inte namnet på de men de ligger en restaurang några hundra meter ner från picadilly som ser ut lite som en sushibar utifrån men som har interaktiva bord. Detta är ett måste att besöka!
Varje bord har en egen projektor och en touchpad/person. Så när du väljer mat gör du det direkt på bordet och kan se maten på din tallrik, sen kan di även spela spel och titta genom webcamen i köket. Och god mat var det med!

Lånar Pelles tråd nu när han fått så fina tips. Jag får alltid åka till de mindre ställena. Ngn som har kul förslag på vad man kan fördriva tiden med i Stavanger och Aberdeen?

nastan helt omojligt att svara pa, da det finns sa mycket. ungefar som att fraga 'vad skall man gora i Sverige?' :D

Camden ligger INte i utkanten av london... men det ar vart ett besok
mat,
stans basta mat (en av varldens basta restauranger) enligt mig och manga far du pa Nobu park lane, kostar mycket och kan vara svart att fa bord.
basta indiska mat far du pa lahore kebab house eller Tayyabs, billigt och bast! har tar du med vin/ol sjalv. man bokar inte bord och det ar oftast ko ofr att komma in. (det ar vart det!)
Alounak pa westbourne groove har sjukt bra persisk mat, deras lammkebab med ris ar en klassiker.
hawksmoore eller goodmans for stans basta biffar
churchhill arms pa kensington church street ar en (enligt mig) londons trevligaste pubar, och serverar riktigt bra thaimat bak i puben

om du inte ar rejalt torstig undvik pubar som heter 'corney and barrow', 'wetherspoons', slug and lettuce' dessa ar sjal-losa kedjepubar (det finns sa klart fler kedjor men att undvika dessa ar en bra start)

ta en promenad! en ide ar att borja pa kensington highstreet och ga mot tower bridge! ga langs (eller i) hyde park, svang forbi harrods, kensington palace, big ben/parliament ga over bron till london eye och fortsatt sedan langs themsen till tower bridge.

for en ovantad guidad tur ta london duck tour. du tas da pa en guidad tour med en amfibie buss fran andra vardlskriget forbi diverse sevardheter, innan den kor er en runda pa themsen (hur fan stavas det). javligt kul faktiskt. Den utgar fran london eye och dessa bada kan man gora pa ett par timmar. bada ar rekommenderade!

pubar ar otaliga, vet ej var jag skall borja... scarsdale tavern in kensington, churchhill arms som tidigare namnts, barely mow pa dorset street, the spaniards inn i highgate (en av london's aldsta), the worlds end i Camden om ni gillar Rock dom har ocksa hardrocksklubb, underworld), camden lock i camden, the windsor caste i kensington. harcourt arms om ni mot all formodan skulle vilja ga pa en svensk pub. etc etc etc..

oxford street, covent garden och det brukar jag undvika for der ar sa javla mycket folk, men som turist kan det ju sa klart vara kul..

alla parker i centrala london ar varda ett besok, sa skont att ga och satta sig efter en lang promenad och man kan NASTAN intala sig att man ar ute i naturen. Quees wood/highgate wood i norra london ar fantastiska man skulle tro man ar i en stor skog i mellersta england! hampstead heath i norra london ar ocksa en harlig valdigt stor park. Det kan ocksa vara najs att ga langs kanalerna i norra london, finns bla en fin promenad mellan islington och camden

ar ni haj pa att cykla och ar vana vid att cykla i stads trafik sa anvand cyklarna som finns att hyra. vet ej hur det funkar for turister men det ar ett billigt och bra satt att ta sig runt. alltsa man plockar cykel fran ett stalle och kan lamna dom pa andra sidan stan, dessa 'cykel stationer' finns over allt i centrala london och ar valdigt smidiga. kan va javligt farligt dock om man inte ar van, plus att vi kor pa fel sida har

dar har du ett litet snaphot av vad JAG kan tycka ar trevligt ;)

edit. skrev lite hastigt ber om ursakt att det ser for javligt ut

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey