Vad göra av livet?

Vad ska man ta sig till?

• Antal röstningar
    0
hållundan skrev:
Snicksnack. CSN är väl nästan det mest förmånliga lån man kan ta?!

Ja det är ett jätteförmånligt lån. Som skall betalas tillbaka med ränta. "Den som är satt i skuld är icke fri" säger väl allt tycker jag.

KawaChris skrev:
Ja det är ett jätteförmånligt lån. Som skall betalas tillbaka med ränta. "Den som är satt i skuld är icke fri" säger väl allt tycker jag.
Frågan är om du kan ta ett banklån för att studera. Mycket svårt. För pengar måste man ju ha när man pluggar.

hållundan skrev:
Frågan är om du kan ta ett banklån för att studera. Mycket svårt. För pengar måste man ju ha när man pluggar.

Om man måste låna pengar när man pluggar så är man helt klart på fel väg. Hårt draget så växlar man pengar mot en pappersbit. Jag har hunnit med rätt många misstag i mitt liv hittills men att låna av CSN var ett av dom största.

KawaChris skrev:
Om man måste låna pengar när man pluggar så är man helt klart på fel väg. Hårt draget så växlar man pengar mot en pappersbit. Jag har hunnit med rätt många misstag i mitt liv hittills men att låna av CSN var ett av dom största.

missförstå mig inte de e skitbra att du berättar om sånt här men hur mycket lånade du? fullt studielån 4 år eller? vad betalar du av per månad nu?

om du inte har lust o dra de såhär öppet så dra iväg ett pm är lite nyfiken på vilka belopp de rör sig om

Superbee skrev:
missförstå mig inte de e skitbra att du berättar om sånt här men hur mycket lånade du? fullt studielån 4 år eller? vad betalar du av per månad nu?

om du inte har lust o dra de såhär öppet så dra iväg ett pm är lite nyfiken på vilka belopp de rör sig om

Jag lånade typ 4.5 år totalt, minsta återbetalningsbeloppet är just nu 17000/året. Har drygt 100k kvar att betala som kommer att ta mig ca 1 år till, sen säger jag upp mig och jobbar med någonting som är dåligt betalt men roligt.

Vad gick du för linje på gymnasiet och hur "smart" är du?

Det bästa du skall göra om du känner för att plugga vidare är att välja en utbildning med något du är intresserad av, dock skall den även kunna leda till ett seriöst jobb.

Högskole-eller civilingenjör i maskinteknik kanske är något.
Jag läser själv till civilare i maskinteknik. Min uppfatttnig är att det ruskigt högt tempo samt nivå på innehållet, går inte alls att jämföra med gymnasiet.
Anledningen till att jag valde detta är att jag är motor- och teknikintresserad i allmänhet och kände att jag vill ha ett jobb där jag eventuellt kan utvecklas samt ha möjlighet att resa runt i världen.
Sedan skulle jag nog välja någon riktig studentstad som t ex Linköping. Göteborg som jag pluggar i är väl knappt att betrakta som en studentstad, dock en toppenstad i övrigt.

Jo de är nåt sånt jag funtar på...

smart och smart...gick ju industridesign så har ju iallafall läst konstruktion och cad teknik a och b 3d studio osv osv

haken är att matematik är inte min favorit...däremot fysik är roligt när man faktist gör riktiga beräkningar av krafter och dylikt...

Visst får man en jävla skuld när man tar lån, men alternativen verkar få och inte funka så bra för de flesta:
* Bo kvar hemma och plugga på orten.
Föräldrar brukar visseligen pliktskyldigt le och fortsätta föda sin gökunge, men oftast är man själv rätt sugen på att flyga ut när man kommit till högskoleåldern...
* Jobba deltid och plugga samtidigt.
Har aldrig träffat på en normal människa som fått detta att gå ihop. Tiden räcker inte för plugg, jobb, socialt liv och sömn. Minst en av dessa komponenter kommer i kläm med haveri som följd.
* Kriminalitet.
Mycket pengar för lite jobb. Brukar ge värre problem med ordningsmakten än vanliga fortkörningar.

Kort sagt är nog CSN det mest vettiga ändå.

Wunder skrev:
* Jobba deltid och plugga samtidigt.
Har aldrig träffat på en normal människa som fått detta att gå ihop. Tiden räcker inte för plugg, jobb, socialt liv och sömn. Minst en av dessa komponenter kommer i kläm med haveri som följd.
Har stött på en hel del som pluggar halvfart och jobbar halv- eller heltid samtidigt. Kan funka.

Beträffande CSNskuld. Jag tänker att jag lever i nuet. Lånet jag tar är min investering för framtiden. Jag har skitkul på högskolan, lär mig de sakerna jag tycker är intressanta (några av kurserna iaf :rolleyes:) och blir förhoppningsvis lite klokare. Både i livet och inom det jag vill jobba med. Jag har iofs ingen aning om vad jag kommer att jobba med, men är övertygad om att min CSNskuld kommer att betalas av med ett litet leende på läpparna, då jag tänker tillbaka på alla roliga saker de pengarna gett mig. De är om än inte många slantar man får per månad. Det är mystiskt hur det går ihop varje månad, men det går.

Så, tveka inte, börja studera, ta lån, njut av studietiden...

Ädit: Kämpa som en gris varje tentaperiod. Det är svettigt. Men allt slit är värt det på tentafesterna (och alla andra fester)...

Visst vore det bästa att kunna plugga utan att ta lån från CSN men om man inte har rika och generösa föräldrar så är det svårt.
själv går jag back 2500kr i månaden. och jag tar fullt lån...
Bara tanken på att få det att gå ihop med bara bidraget är för mig ofattbart...
Jobba samtidigt är ett alternativ men då tvingas man att gå ner till att plugga på halvfart och hur lång tid tar det inte att utbilda sig till tex civilingengör då? Det är helt enkelt inte rimligt.

KaliZ skrev:
Blev ju inte så. Trodde först inte att jag skulle palla 4:a år på högskola. Så jag läste till vanligt högskoleingenjör först och sedan nu har jag byggt på till magister med 1½ år. Så totalt sett så har jag mera poäng än en civilingenjör...men kan inte kalla mig för det.

/KaliZ

finns 100p påbyggnadspogram i Lund för vissa högskola ingenjörer, efter detta får man civilingenjörs examen.... :7peta

Plugga och lev loppan! Sex år på universitet, med tentafester, Hundraköret i Linkeboda och annat, det glömmer man inte i första taget. Och så lär man sig lite på köpet ;) Sedan gäller det att ha lite kontakter (som man skaffar under studietiden) för att hitta något kul att jobba med - gärna som ger deg i plånboken också.

KawaChris skrev:
Även kronofogden varnar för studieskulder...
Dom varnar för chips, mjölk, knark, snus, cigaretter, kvinnor, internet explorer, bilar, snöplogar, ris, bränd korv och annat också.

Som sagt, har man inte en silversked i röven och vill plugga på högskolan finns ju inte allt för många andra alternativ.

Jag klarar mig på 6900 per månad. Inte bra, men det går. Då lever jag rätt gött ändå. Kör hoj och har jävligt ballt.

Har svårt att tänka mig att det skulle bli SÄMRE efter högskolestudierna. Mycket svårt att tänka mig det.

hållundan skrev:
Dom varnar för chips, mjölk, knark, snus, cigaretter, kvinnor, internet explorer, bilar, snöplogar, ris, bränd korv och annat också.

Som sagt, har man inte en silversked i röven och vill plugga på högskolan finns ju inte allt för många andra alternativ.

Jag klarar mig på 6900 per månad. Inte bra, men det går. Då lever jag rätt gött ändå. Kör hoj och har jävligt ballt.

Har svårt att tänka mig att det skulle bli SÄMRE efter högskolestudierna. Mycket svårt att tänka mig det.

Det finns alltid alternativ om man orkar tänka efter. Trådstartaren borde fråga sig själv exakt vad han vill ha för jobb, ta reda på vilka kunskaper som behövs för att utföra jobbet och sen undersöka om det inte finns snabbare och billigare vägar dit än att offra flera år av sitt liv och hundratusentals kronor i skulder. Arbetsgivarna påstår att dom vill ha högskoleutbildade men efter första jobbet så är utbildningen helt ointressant och kan man visa att man har kunskapen så får man nog det första jobbet också. Det är vad du kan som är viktigt, och som jag skrev tidigare: högskolorna har inte monopol på kunskap. Gå till biblioteket eller sök på nätet, har man viljan att lära behöver man inte högskolan och studieskulder.

Håller du inte med om att mycket man får lära sig på högskolan är 'korvstoppning' dvs bara ditstoppad för att förlänga utbildningen?

Studieskulder och utbildningsindustrin är en jättebra affär för staten, och helt onödigt för många jobb.

Frågan är hur många "vettiga" jobb man verkligen får utan sin examen. Det är där saken ligger. Jag pluggar givetvis för kunskap, jag vill lära mig, men samtidigt få en examen som är mycket värt i mitt jobbasökande efter avslutad studie. Jag tror iofs inte att jag behöver söka allt för många tjänster efter att jag är klar, då företagen i princip "hugger" oss utvecklingsingenjörer innan examen... Min målsättning är givetvis att lära under hela tiden jag lever, men just min examen bevisar att jag genomfört vissa grundläggande moment för det arbete jag söker. Visst kan man nå sina mål med "hemmastudier", kontakter och en jävlaranamma, men det är inte lätt.

Sen har man ju olika mål också. Att börja på ett litet kneg med målsättning att klättra inom företaget är ju även det ett alternativ. Vad vet jag, det är ju upp till individen. Mitt mål är att bli högutbildad, kunnig och få ett riktigt bra jobb som jag trivs med, jag tror inte jag hamnar där utan min examen.

KawaChris skrev:
Det finns alltid alternativ om man orkar tänka efter. Trådstartaren borde fråga sig själv exakt vad han vill ha för jobb, ta reda på vilka kunskaper som behövs för att utföra jobbet och sen undersöka om det inte finns snabbare och billigare vägar dit än att offra flera år av sitt liv och hundratusentals kronor i skulder. Arbetsgivarna påstår att dom vill ha högskoleutbildade men efter första jobbet så är utbildningen helt ointressant och kan man visa att man har kunskapen så får man nog det första jobbet också. Det är vad du kan som är viktigt, och som jag skrev tidigare: högskolorna har inte monopol på kunskap. Gå till biblioteket eller sök på nätet, har man viljan att lära behöver man inte högskolan och studieskulder.

Håller du inte med om att mycket man får lära sig på högskolan är 'korvstoppning' dvs bara ditstoppad för att förlänga utbildningen?

Studieskulder och utbildningsindustrin är en jättebra affär för staten, och helt onödigt för många jobb.

"Offra" flera år av sitt liv på att ha skitroligt, lära sig en massa nya saker och disponera sin tid nästan till 100% helt fritt...... :rolleyes:

Ser man det på det sättet är det nog bättre att skaffa sig ett 7-4 jobb och sitta och ruttna.

Chris Ash skrev:
"Offra" flera år av sitt liv på att ha skitroligt, lära sig en massa nya saker och disponera sin tid nästan till 100% helt fritt...... :rolleyes:

Ser man det på det sättet är det nog bättre att skaffa sig ett 7-4 jobb och sitta och ruttna.

Det blir så man ser det om man sitter och ruttnar på ett 9-5 jobb efteråt. :rolleyes:

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back