Vad göra åt fotskada så här dags på dygnet?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag lyckades hoppa ner från en stege idag när jag monterade tak i ett badrum. Det enda tråkiga var att på golvet så stog det en gipsskruv RAKT UPP som jag givetvis satte foten på.
Det small bara till och så kände jag en fruktansvärd smärta från foten (har hyffsat låg smärttröskel, men ni behöver inte mobba mig för det) och då såg jag att det stack ut nån centimeter av en skruv från skon. Det ironiska är att jag bara någon timme tidigare hade köpt nya skor som jag tänkte använda i jobbet, men jag orkade inte byta :(
Nåväl, det enda sättet att få ut den ur foten och den lövtunna skon (sköna gympaskor som ej lämpar sig för bygg-jobb) var att använda skruvdragaren :brinnerup
Det blödde inte så farligt men det dunkade rejält och jag gjorde rent det med vad som fanns att tillgå och har gjort rent det med smirnoff när jag kom hem (enda som fanns)
Nu börjar jag dock bli lite orolig då jag inte kan stödja på foten utan att det gör ont så jag nästan tjurar och den har svullnat upp till det dubbla runtomkring hålet fram till tårna. Den satte sig ca 2cm bakom tårna, precis på främre "trampdynan".
Ska man ha foten i högt läge, linda den, punktera (om det är blödning vilket det antagligen är) eller vad kan man göra?
Om det är lika illa imorgon, ska jag åka förbi akuten då eller går svullnaden ner och allt blir bra av sig själv? Det sa min styvfar iaf, att det brukar gå över efter en dag eller två.
Det värsta är att jag kommer jobba hela helgen så jag är tacksam för svar som underlättar det hela!

/krymplingen

Dee_cati skrev:
Jag lyckades hoppa ner från en stege idag när jag monterade tak i ett badrum. Det enda tråkiga var att på golvet så stog det en gipsskruv RAKT UPP som jag givetvis satte foten på.
Det small bara till och så kände jag en fruktansvärd smärta från foten (har hyffsat låg smärttröskel, men ni behöver inte mobba mig för det) och då såg jag att det stack ut nån centimeter av en skruv från skon. Det ironiska är att jag bara någon timme tidigare hade köpt nya skor som jag tänkte använda i jobbet, men jag orkade inte byta :(
Nåväl, det enda sättet att få ut den ur foten och den lövtunna skon (sköna gympaskor som ej lämpar sig för bygg-jobb) var att använda skruvdragaren :brinnerup
Det blödde inte så farligt men det dunkade rejält och jag gjorde rent det med vad som fanns att tillgå och har gjort rent det med smirnoff när jag kom hem (enda som fanns)
Nu börjar jag dock bli lite orolig då jag inte kan stödja på foten utan att det gör ont så jag nästan tjurar och den har svullnat upp till det dubbla runtomkring hålet fram till tårna. Den satte sig ca 2cm bakom tårna, precis på främre "trampdynan".
Ska man ha foten i högt läge, linda den, punktera (om det är blödning vilket det antagligen är) eller vad kan man göra?
Om det är lika illa imorgon, ska jag åka förbi akuten då eller går svullnaden ner och allt blir bra av sig själv? Det sa min styvfar iaf, att det brukar gå över efter en dag eller två.
Det värsta är att jag kommer jobba hela helgen så jag är tacksam för svar som underlättar det hela!

/krymplingen

Finns det ingen jour-mottagning i Arboga?

Hmmm, kan man bara ringa dit så här dags en fredag? Jag ska kolla telefonkatalogen iaf, tack för tipset!
Jourmottagning vet jag ej om det finns, vårdcentral har jag sett iaf....

Dee_cati skrev:
Hmmm, kan man bara ringa dit så här dags en fredag? Jag ska kolla telefonkatalogen iaf, tack för tipset!
Jourmottagning vet jag ej om det finns, vårdcentral har jag sett iaf....

Bra fråga. Akuten kan du ringa iallafall, där är det öppet alltid. Sjukvårdsupplysningen vet jag faktiskt inte. Jag hade nog testat ringa akuten och höra vad de säger. Tänker på sånt som blodförgiftning och annat läskigt. Jag vet visserligen inte hur stor den risken är men ringt akuten hade jag gjort. :tummenupp

Hmmm, jag hittar inget i katalogen på akuten :(
Blodförgiftning är inte så troligt, eller? Det var en ny skruv iaf...

risken e ju att du får en infektion i det, och måste behandlas med antibiotika.
kanske därför svullnaden, håll koll på om du får feber =infektionstecken.
Men ring sjukvårdsupplysningen.

vi har en såkallad familjeläkarmott på akuten dit man kan komma dygnet runt. vet inte hur det är hos dig , kolla det...

Men du bör ju kolla upp det där.. och ev få en dos stelkramp .

När jag drog av ett ledband för ca 3-4 månader sedan så svällde hela foten upp och benet lite också.

stack till sjukhuset, dom konstaterade att ett ledband hade gått av,
dom lindade foten och sa att den skulle vara i högläge.

Hade foten lindad hela tiden i ca 2 veckor tror jag,
och högläge så ofta jag kunde.

Den är FORTFARANDE lite svullen, så linda och ha högläge om du inte ivll se ut som en michelingubbe.

btw. om det gör ont hela tiden i foten som om det spänner, prova ha den i högläge ett tag, det hjälper.

Ring och kolla det, eller åk helst in och tillbringa lite tid i väntrummet på akuten.
Känns så fånigt sen om dom måste ta benet vid knät för du var för lat för att kolla upp det..

Du har ju betalat skatt hela livet för att få sjukvård.

Jag hade nog ringt 112 och bett dom koppla mig rätt. Även om det inte är tal om liv eller död så har minsann personen som svarar rätt nummer att delge dig.

Fast eftersom du inte har varit inne på ett tag så har du kanske somnat. Hoppas du kan sova gott isf!

natti natti

Du kommer ha ont i den där foten i flera månader. Käka gärna något antiinflamatoriskt för sakens skull. Ha högläge under natten om du kan så slipper du vakna med en helt obruklig fot de första veckorna.

Har du en fraktur gör det med största sannolikhet ännu ondare och du skulle med din låga smärttröskel lipa, precis som mig :lol. hähä

Men du har troligen gått emot med skruven mot brosk / ben som skapat en blödning och bultar pga ömhet.

Tror inte du kan linda så mycket då det är så pass långt fram, utan skit i att gå på foten. Gå helst inte alls om du kan. Men måste du gå, så gå inte snett med foten. Då överbelastar du den och det kommer göra ont på nått annat ställe.

Jag skickade loss en flisa ur hälbenet på RR-tävlingen för ett par veckor sedan och kunde gå med framdelen (där du skadade din) med lite piller i kroppen. Men upptäckte dagen efter att det jag gjorde inte var bra alls. Jag tryckte tydligen sönder något i framdelen av foten pga hur jag gick. Överansträngde även vadmuskeln som smärtade nog för att faktiskt inte kunna gå alls på ett par dagar. Främre delen av foten är fortfarande kass på mornarna, men blir bättre o bättre nu, sådär 4-5 veckor efteråt. Vet inte exakt vad som gick sönder, men en rejäl överanstränging av bråtet innuti fossingens framdel.

Det löste sig till slut! Jag ringde dem och de bad mig kolla febern och hålla oten högt. Jag hade ingen feber så jag stannade hemma och imorse var den mycket bättre en inte bra. Jag har haltat runt idag och kommer nog göra det i ett par dagar till.

UrbanTiger skrev:
Skönt att höra :tummenupp
Trodde att du strykit med under sennatten då du inte varit inne på SH nått :gnissla

Det har varit kämpigt under dagen vettu, halt och lyckt som man är :rolleyes: Men nu när spriten verkar så ör foten helt ok igen!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg