Vad göra åt bullernivån

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Ska köra SMC-kurs på Knutstorp och jag tror jag kommer att få problem med ljudnivån. Pratade med Mats på MP-racing och han menade på att en dB-killer inte kommer att få ner ljudnivån så pass mycket (han skulle tro att nivån skulle sjunka med ca 3-4 dB) att jag klarar de 95 dB som dom kräver, dessutom kostar en sån 800 spänn. Har ett V&H SS2R helsystem. Orkar inte plocka ner och montera orginalsystem. Vet inte vad ljudnivån ligger på nu, men det dönar så in i :censored

Vad göra???

Finns inget effektivt sätt utan att byta ljuddämparen, alternativt att bygga om den som sitter på nu.

Ska ta hem en mätare från jobbet nästa vecka och kolla vad den säger.

Hur mäts det på banan??

Är du osäker på om det låter för mycket är det värt att lägga någon timme på att skruva på orginalsystemen.

Trist att få åka hem på grund av att man är för bullrig. :gnissla

kör i den närmaste SBP och be dom mäta db tar 1min. för dom.

Nu mäter dom på ett helt annat sätt än på en bana där man ju mäter vid förbifart så det är inte direkt någon idé.

Vet inte exakt hur man mäter på Knutan men oftast brukar det funka med db-killer om man har en välskött ljuddämpare men som sagt är det trist om man blir hemskickad och 95db är en rätt tuff gräns.

Last edited:
En enkel db-killer från Roffes kostar ca 100 kr... kan vara värt att prova

BridgeMill skrev:
Ska köra SMC-kurs på Knutstorp och jag tror jag kommer att få problem med ljudnivån. Pratade med Mats på MP-racing och han menade på att en dB-killer inte kommer att få ner ljudnivån så pass mycket (han skulle tro att nivån skulle sjunka med ca 3-4 dB) att jag klarar de 95 dB som dom kräver, dessutom kostar en sån 800 spänn. Har ett V&H SS2R helsystem. Orkar inte plocka ner och montera orginalsystem. Vet inte vad ljudnivån ligger på nu, men det dönar så in i

Vad göra???

V&H är ju kända för att låta mycket.

Se om du kan fixa en annan slutburk till ditt V&H system. En som låter mindre, men är lättare och mindre restriktiv än orginalet.

En db-killer kostar bara en 100-150 kr. Det är värt att prova en sådan också.
Men prova innan du kör till banan :tungan

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...