Vad gör tjuven med en stulen hoj?

bike

AVSTÄNGD
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Motard
Vad gör tjuven med en stulen hoj?

Säkert finns det en del som plockas isär och säljs som delar.

Men är det inte svårt att få ett svartlistat ram/motor nr att bli registrerat inom EU igen?

Väldigt många stulna hojar & bilar skickas utomlands. En del slaktas och ramarna slängs eller förstörs. De köper sen en ram på en mc-skrot och bygger ihop en laglig hoj som sedan reggas och säljs.

En del står och ruttnar i moppegarage.

Vissa hojar hamnar hos individer som kör runt med dom ute på vägarna. Dom kör tills dom går sönder eller vurpar. Har själv sett personer, med vad jag senare fick reda på var en stulen hoj, bete sig som svin på ett illegalt race.

Andra exporteras och får nya regnummer. Kan tänka mig att baltikum förekommer ganska ofta.

Andra blir reservdelshojar.
Tidigare var det väl ganska vanligt att dom blev racehojar också. Har för mig att det är lite bättre koll på den fronten numera.

Vore intressant att se hur statistiken ser ut. Hur många % som hamnar vart..

AleX skrev:
köp ett ramnr på skroten, byta ram nr så...
Ramnummer kan du inte köpa på en skrot om den är seriös!
Krockade ramar skär man bort ramnumret på och detta kollas av
försäkringsbolaget.

Köp papper på en skrotad tysklands hoj, flytta över ramnummret till den snodda hojen, och besikta den som en import... Klart!

Killawife skrev:
Väldigt många stulna hojar & bilar skickas utomlands. En del slaktas och ramarna slängs eller förstörs. De köper sen en ram på en mc-skrot och bygger ihop en laglig hoj som sedan reggas och säljs.

En del står och ruttnar i moppegarage.
:3freak det har jag aldrig tänkt på.. sur man blir..!!.. :mad:

Jag har haft 2 faktiska stölder av tidigare hojar, båda i söderort (sthlm)
och i båda fallen var det moppefuckon som tillskansat sig fordonet.

I ena fallet haffades dom av snutar, polisen hade av någon informerats om att tändningslåset och bromsskivan på en parkerad hoj såg skumt ut. så dom satte sig och väntade.... 2 15åringar kom senare och låste upp ett eget skivbromslås som dom hade satt på.. och polisen slog till.. =7 Bra där!

Andra fallet, en ligistjävel buskör, och kraschar in sidan på en bil (med en mamma och barn i) flyr sen springandes från platsen.. kastar hjälmen han haft ifrån sig i en buske...... polisen får fina fingeravtryck från hjälmen men
ingen matchning... så om han åker dit någon gång för nåt annat brott kanske det här läggs på.

Montera larm med startspärr! Enda som verkar fungera någotsånär bra iaf....

BMW R90s skrev:
Ramnummer kan du inte köpa på en skrot om den är seriös!
Krockade ramar skär man bort ramnumret på och detta kollas av
försäkringsbolaget.

He he.... Ska vi slå vad..... ofta medföljer det en totalkvaddad ram isåfall

Macke skrev:
Köp papper på en skrotad tysklands hoj, flytta över ramnummret till den snodda hojen, och besikta den som en import... Klart!

:mattias bara klotad, inte skrotad.......

Macke skrev:

Ramnummer, ja.. Men kollar inte bilprovningen på motornummer då?
Låter ju som att det nästan är för klen koll på regbesiktningen annars..?? :kocko

spett skrev:
Ramnummer, ja.. Men kollar inte bilprovningen på motornummer då?
Låter ju som att det nästan är för klen koll på regbesiktningen annars..?? :kocko

Nope, räcker med att byta en eller två siffror i motornummret för att vara på den säkra sidan om det mot förmodan skulle slås i något register....
Om du spränger motorn på din hoj och köper en beggad som du sätter i som utbytesmotor vad får du med som papper då.......

Så har jag fått det förklarat av skumma människor ialla fall.

Manne skrev:
Nope, räcker med att byta en eller två siffror i motornummret för att vara på den säkra sidan om det mot förmodan skulle slås i något register....
Om du spränger motorn på din hoj och köper en beggad som du sätter i som utbytesmotor vad får du med som papper då.......

Så har jag fått det förklarat av skumma människor ialla fall.

Åfan. Så jag kan i princip köpa en stulen retta i sverige, åka till tyskland och köpa en klotad hoj med papper, byta ramnummer, besikta och se glad ut??

Tycker det låter för lätt, är fortfarande skeptisk. Lite svårare borde det ju vaannars är det ju åt helvete. :kocko

Det är inte så tvärlätt att byta ramnummer, men köper du en vurpad hoj med hel ram blir det lättare, då är det bara flytta över dom hela sakerna.

spett skrev:
Åfan. Så jag kan i princip köpa en stulen retta i sverige, åka till tyskland och köpa en klotad hoj med papper, byta ramnummer, besikta och se glad ut??

Tycker det låter för lätt, är fortfarande skeptisk. Lite svårare borde det ju vaannars är det ju åt helvete. :kocko

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=85964

svårare än så är det tyvärr inte.........

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT