Bild Vad gör mest ont. 1199 Panigale

Brukar svingen gå av när man kraschar? Känns som att 1199 ligger i gränslandet vad gäller hållbarhet i chassi :va

haha vet inte men håller med om frågan!

Om inte så blir det dramatiskt dyrt, de här va ju ducatis briljanta ide/lösning, med att ha motorn som en del av ramen.
:näsblod:näsblod
ducati-1199-panigale-superquadro-motor-cutaway-02.jpg

Men den hojen såg ganska sponsrad ut så skit i hojen, det som kommer göra ont är knotorna på föraren när han väl har jazzat klart... :)

EDIT:
Sorry, lite OT...
Det är föresten inte första gången man ser bakhjulet ryka på en sånna där spaghettiräser. Varför envisas de med att göra dem så?
Är det viktigare att se skitacool ut vid Pizzarestaurangen så brudarna blir våta eller ha en fungerande konstruktion som håller...?
Nej, den hojen med en riktig sving skulle göra susen! Skulle enkelsving vara guds gåva så skulle garanterat alla MotoGP hojar ha enkelsving.
Och så skulle de väl kunna stoppa ventilfjädrar i den också :) eller har de åtgärdat det på den här modellen?

Last edited:
Brukar svingen gå av när man kraschar? Känns som att 1199 ligger i gränslandet vad gäller hållbarhet i chassi :va

Det händer, i alla fall på "standardhojar" där du inte har byggt svingen av superaluminium för hand.

Var nån säsong sedan i BSB eller brittiska Superstock där en kille krashade och hojen fick sig en rejäl flygtur typ 20-30m upp i luften. Det var ingenting kvar av vare sig sving eller ram på den hojen. Standard på hojar är det sandgjutna konstruktioner som gäller för att det ska vara billigt och enkelt att tillverka, men ändå hålla en tillfredsställande nivå i hållfasthet.

Och som Johansson sa, det blir oerhörda krafter. Hojen väger flera ton i krashögonblicket.

Ashley Beech, Daytona 675 kanske? Ouch...

Var nån säsong sedan i BSB eller brittiska Superstock där en kille krashade och hojen fick sig en rejäl flygtur typ 20-30m upp i luften. Det var ingenting kvar av vare sig sving eller ram på den hojen...

Last edited:
Ashley Beech, Daytona 675 kanske? Ouch...

Den där är också rätt så spektakulär men inte den jag tänkte på. Den jag tänkte på så var hojen högt, högt upp i luften och hela framändan hade gått av vid styrhuvudet och var på väg åt ett helt annat håll än resten av hojen. När allt väl tog i backen så var det inte mycket kvar. :död

Det var nog en GSX-R1000 den jag tänker på för framgaffeln var den där mörkt guldfärgade.

Last edited:
Det händer, i alla fall på "standardhojar" där du inte har byggt svingen av superaluminium för hand.

Var nån säsong sedan i BSB eller brittiska Superstock där en kille krashade och hojen fick sig en rejäl flygtur typ 20-30m upp i luften. Det var ingenting kvar av vare sig sving eller ram på den hojen. Standard på hojar är det sandgjutna konstruktioner som gäller för att det ska vara billigt och enkelt att tillverka, men ändå hålla en tillfredsställande nivå i hållfasthet.

Och som Johansson sa, det blir oerhörda krafter. Hojen väger flera ton i krashögonblicket.

Näää, hojen väger inte flera ton, den har en kraftrörelsevikt motsvarande flera ton:mattias

Det ska ju ganska mycket till för att en standardhoj ska gå i bitar om man "vurpar normalt".

Skit i hojen, som den ser ut så ska föraren vara glad att han inte saknar några utstickande delar.

Fin stoppie på bild 6 :D

Varför ducce körde enkelsving är snabba hjulbyten i depån. Inget behov av att pilla av och på kedjan och lirka in massa prylar. Det går i princip lika fort som att byta ett F1 hjul.

Varför enkelsving? Förutom att det är jävligt snyggt så är det väl lättare att byta hjul på endurance race.

Den där är också rätt så spektakulär men inte den jag tänkte på. Den jag tänkte på så var hojen högt, högt upp i luften och hela framändan hade gått av vid styrhuvudet och var på väg åt ett helt annat håll än resten av hojen. När allt väl tog i backen så var det inte mycket kvar. :död

Det var nog en GSX-R1000 den jag tänker på för framgaffeln var den där mörkt guldfärgade.

Det är nog den här du tänker på :näsblod

http://www.youtube.com/watch?v=JeTUx7A0mQs

"Trygg-Hansa? Jo, det var så att jag hittade hojen vält i garaget i morse. Ja, måste vara någon som tippat den. Skador? Njae, lite grann på ena sidan tror jag, jag tittade inte så noga..."

Last edited:
Näää, hojen väger inte flera ton, den har en kraftrörelsevikt motsvarande flera ton:mattias

Det ska ju ganska mycket till för att en standardhoj ska gå i bitar om man "vurpar normalt".

Skit i hojen, som den ser ut så ska föraren vara glad att han inte saknar några utstickande delar.

Den väger flera ton.
Massan är samma, men vikten är belastningen.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8