Vad gör med idiotbilar

Pejo skrev:
Varför har du bytt avatar för ?

Jag brukar byta en gång för varje tre du byter. Sedan bytte jag ju fillingar förra veckan och tänkte att om man "slår på" så pass - så kan man ju även våga sig på att byta avatar kanske? Var den inte bra? :D

Tester på grusväg med bilar gav att med abs blev bromssträckan längre.

Varför?

jo det bildas en inbromsande kulle framför framdäcken när man bromsar utan ABS.

Men för det inbillar jag mig inte att det är sämre med ABS, troligen inte för de alra flesta i de alra flesta situationer.

#Olsson# skrev:
Jag brukar byta en gång för varje tre du byter. Sedan bytte jag ju fillingar förra veckan och tänkte att om man "slår på" så pass - så kan man ju även våga sig på att byta avatar kanske? Var den inte bra? :D

Om jag hade förmågan o pryttlarna för att kunna ta så fina bilder som du tar, så skulle jag inte byta avatar så ofta som jag gör - fan, inte ens så ofta som du gör.
Du kan väl åtminstone drämma till med en närbild på nån eloxerad skruv på din mille, med oskärpa på bakgrunden - eller nåt.

Hoztic skrev:
Då har dom antagligen inte tid att ta på sig bältet, tanka eller byta till vinter/sommardäck heller? Det där måste vara det dummaste jag har hört, inte ha tid eller ork att köra lagligt vid den viktigaste begränsningen!
Har såna människor inte tid/ork att stanna vid stoppskyltar och rödljus heller?

Ta på sig bältet kan göras i farten.
Tanka behöver inte göras varje tur, likaså byta hjul. Det går att göra då man har mer tid.
Om det dummaste du hört är att det finns folk som inte har tid eller ork att köra enligt hastighetsbegränsningarna så kan väl du förklara varför MAJORITETEN ändå överträder dem.
Jag brukar inte stanna helt vid stop skyltar, det förstör trafikrytmen.
Det är sanslöst mycket större risk att smälla när man kör mot rött än att köra i 40 på 30 väg.

Det är inte konstigt att du kör f-hoj. :7peta

Von Gordis skrev:
Ta på sig bältet kan göras i farten.
Tanka behöver inte göras varje tur, likaså byta hjul. Det går att göra då man har mer tid.
Om det dummaste du hört är att det finns folk som inte har tid eller ork att köra enligt hastighetsbegränsningarna så kan väl du förklara varför MAJORITETEN ändå överträder dem.
Jag brukar inte stanna helt vid stop skyltar, det förstör trafikrytmen.
Det är sanslöst mycket större risk att smälla när man kör mot rött än att köra i 40 på 30 väg.

Det är inte konstigt att du kör f-hoj. :7peta

Tankning varje tur har väl med att göra hur långa turer man tar? :arsele
Jag kör gärna och ofta fort, sällan för fort, för jag har aldrig vart av vägen utom när ett hjullager låste sig på fiestan. Däremot kör jag aldrig för fort på 30-väg, aldrig förbi skolor, saktar alltid ner när jag kör om cyklister, mopedister, fotgängar, hästar mm om jag inte kan köra förbi med breda marginaler. Dessutom har inte alltid majoriteten rätt :huvet
Du menar att det är bättre att chansa vid stopskyltar, för att krocka med nån sabbar väl ingen trafikrytm? :va

Jag är fullt tillräckligt nöjd med min f-hoj, den gör en god bit över 200, och hänger med bra på krokvägar. Du ska nog inte säga så mycket med din CBR600F, som du uppenbarligen inte kunde hantera. Körde du för fort eller? :fatta!

Få turer är så långa att man promt måste tanka.
Jag cyklar mycket och blir inte imponerad av folk som inte gör snabba och smidiga omkörningar utan segar sig förbi.
Min fråga var om du hade några andra anledningar till att majoriteten kör över hastighetsbegränsningarna, eftersom mina tydligen inte stämde.
Det är ingen chansning att inte stanna vid stopskyltar, pracis som det inte är en chansning att inte stanna vid en lämnaföreträde-skylt, behövs det så stannar man i båda fallen.
Anledningen till att min cbr skrotedes var att en kärring körde ut framför mig från en parkering.
Hon körde för övrigt inte för fort men orsakade ändå en olycka för att hon inte var observant, vilket är fan så mycket farligare än att köra för fort.
Det var således inte jag som inte kunde hantera den. Inte bara enligt mig utan också enligt polisen, f-bolagen och kärringen som klippte mig.
Oj oj oj, du behöver väl inte en hoj som gör över 200!
Varför inte skaffa EU-moppe? Eller lätt MC?

Von Gordis skrev:
Få turer är så långa att man promt måste tanka.
Jag cyklar mycket och blir inte imponerad av folk som inte gör snabba och smidiga omkörningar utan segar sig förbi.
Min fråga var om du hade några andra anledningar till att majoriteten kör över hastighetsbegränsningarna, eftersom mina tydligen inte stämde.
Det är ingen chansning att inte stanna vid stopskyltar, pracis som det inte är en chansning att inte stanna vid en lämnaföreträde-skylt, behövs det så stannar man i båda fallen.
Anledningen till att min cbr skrotedes var att en kärring körde ut framför mig från en parkering.
Hon körde för övrigt inte för fort men orsakade ändå en olycka för att hon inte var observant, vilket är fan så mycket farligare än att köra för fort.
Det var således inte jag som inte kunde hantera den. Inte bara enligt mig utan också enligt polisen, f-bolagen och kärringen som klippte mig.
Oj oj oj, du behöver väl inte en hoj som gör över 200!
Varför inte skaffa EU-moppe? Eller lätt MC?

Till skillnad från dig så åker jag omkring en del, istället för att köra på tanter.
Kanon, vinka nästa gång du är ute å cyklar då så kan jag köra förbi dig så fort och nära de bara går! :tummenupp
Jag kör fort för att det är kul, det gör säkert många andra också, men bara där det är någorlunda säkert, eller i vart fall inte kommer någon annan till skada.
Nävisst, stoppskyltar sätts bara ut som dekoration, vilket gäller alla andra varningsmärken också! Nästa gång du ser en sån där skylt som varnar för kajkant kan du ju testa att gasa fullt istället! :hihi
Du körde ju uppenbarligen för fort, eftersom du inte hann stanna, du hade väl koll på henne, sökte ögonkontakt, hade bromsberedskap osv? :rolleyes:

Behöver å behöver, ska man hårddra det hela klarar sig dom flesta med en 125'a, eftersom man inte får köra fortare än 110. Jag har fortfarande inget emot folk som kör fort, eller leker, eller stuntar, bara man gör det med någon som helst form av omdöme!

trollkarlen skrev:
Det stämmer men ;)

Han sa att låsta hjul bromsar bättre än ABS oxå vilket är falskt.
Det var detta som var diskutionen från början.

Han kanske bara utrycker sig dåligt men det var så det uppfattades.

Det fallet där EJ ABS bromsar bättre är när föraren bromsar på den berömda gränsen(olåsta däck) vilken är fullt möjligt i en ICKE panik situation för de flesta dödliga.(Undantag här för grus, dock ej snö).

Nån fyskier kan säkert tala om vad som sker vid låsta däck men jag antar att det blir lite av en skridsko effekt.

Så ABS är bättre på att bromsa alltid(avrundat) :)

/R

Nej Nej Nej man bromsar som jag sa fortare med låsta hjul! Pröva själv! Jag har själv testat! Samma bil, samma däck, med och utan ABS. De som händer med abs är att det bromsar tills det låser för att sedan släppa å bromsa igen tills det låser, osv osv osv. ABS är ingen magisk apparat som ligger och håller bromsarna preciiiis på gränsen hela tiden! Jag pluggar fysik så det behövs ingen fysiker för att tala om det för mig. :tummenupp

Poco-Loco skrev:
Nej Nej Nej man bromsar som jag sa fortare med låsta hjul!

Det där tror jag inte på. Möjligen kan det vara så på nån bilmodell, men generellt tror jag inte att låsta hjul ger större retardation än ett bra (snabbt) ABS-system.

Visste ni att 9 av tio som har yttrat sig i denna tråd har fel? Och att jag inte är en av dem? Så enkelt är det :tummenupp Att ni ens orkar :död

F.ö. så minns jag sträckorna från halkkörningen med bil. Med låsta hjul blev inbromsningen från (tror jag det var) 50 km/h 12-13 m. Med ABS (alltså inte låsta hjul) blev det 7-8 m.

Last edited:
Hoztic skrev:
Till skillnad från dig så åker jag omkring en del, istället för att köra på tanter.
Kanon, vinka nästa gång du är ute å cyklar då så kan jag köra förbi dig så fort och nära de bara går! :tummenupp
Jag kör fort för att det är kul, det gör säkert många andra också, men bara där det är någorlunda säkert, eller i vart fall inte kommer någon annan till skada.
Nävisst, stoppskyltar sätts bara ut som dekoration, vilket gäller alla andra varningsmärken också! Nästa gång du ser en sån där skylt som varnar för kajkant kan du ju testa att gasa fullt istället! :hihi
Du körde ju uppenbarligen för fort, eftersom du inte hann stanna, du hade väl koll på henne, sökte ögonkontakt, hade bromsberedskap osv? :rolleyes:

Behöver å behöver, ska man hårddra det hela klarar sig dom flesta med en 125'a, eftersom man inte får köra fortare än 110. Jag har fortfarande inget emot folk som kör fort, eller leker, eller stuntar, bara man gör det med någon som helst form av omdöme!

Tant redan innan 60?
Sa jag att jag ville att folk skulle köraom så nära och fort som möjligt? Svar: Nej!
Du har fel som vanligt. :fatta!
Så du kör för fort på 70-vägar.. Vad tror du de som bor brevid vägen tycker om det?
Det bor/finns inte bara barn nära 30-vägar. :kocko
De flesta varningsmärken och hastighetsmärken är lite (mycket) väl tilltagna.
Det är itne mycket man kan göra om nån bilist väntar inte en, inte äns du som är en så duktig medborgare hade klarat dig undan.
Vems omdöme ska man köea efter? Ditt eller politikernas? För enligt dig ska man ju inte lita på sitt eget. :fatta!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park