Vad gör med idiotbilar

Bearing skrev:
Man jag kan inte hålla med dem som påstår att ett låst hjul ger högre friktion än ett som roterar på gränsen till låsning.

Enligt min bok skall däckets motsvarande fart skilja runt 10% från fordonets hastighet för att nå högsta friktion.
 
Emmi skrev:
Jag förstår inte hur folk kan låta bli att hålla 30 på 30väg?

Om man kör på en fotgängare i 30km/h överlever 9/10.
Om man kör på en fotgängare i 50km/h överlever 1/10.


Så lite skillnad gör så mycket, så tänk på det! :fakta

Då kanske man (Dom[tm]) ska planera trafikmiljön därefter - från början, istället för att sänka hastigheten och hoppas på det bästa - i efterhand!
 
#Olsson# skrev:
Enligt min bok skall däckets motsvarande fart skilja runt 10% från fordonets hastighet för att nå högsta friktion.
Med låst menar jag att däcket inte roterar alls.

Jag har också hört att 10% ska vara bra, men jag kan bara spekulera i varför. Vet du?
 
Emmi skrev:
Jag förstår inte hur folk kan låta bli att hålla 30 på 30väg?


Jo du förstår att om man är lyhörd för trafikomgivningen så kan man bedömma varje unik situation individuellt. Om det står en skyllt vid vägkanten med sifran "30" - betyder det inte att om hastighetsmätaren visar t ex 31 så dör människor. För att människor skall dö, krävs det flera ingridienser än så. Ofta går det bra att köra i t ex 70 kilometer per timma även om det formellt är hårdare restriktioner. Förstår du nu? :)
 
Emmi skrev:
Jag förstår inte hur folk kan låta bli att hålla 30 på 30väg?

Om man kör på en fotgängare i 30km/h överlever 9/10.
Om man kör på en fotgängare i 50km/h överlever 1/10.


Så lite skillnad gör så mycket, så tänk på det! :fakta

Då är det ju inga problem att köra i 50 för dom som har ögon att se med och också använder dem, kör man i 30 är det så segt att man börjar fippla med radion/skicka sms/läsa instruktionsboken etc.
Enligt vem körde fordonet 30 när det körde på fotgängaren; Föraren?
Om det var föraren som sagt det kan du ge dig fan på att denne körde MINST 40.
 
Von Gordis skrev:
Då är det ju inga problem att köra i 50 för dom som har ögon att se med och också använder dem, kör man i 30 är det så segt att man börjar fippla med radion/skicka sms/läsa instruktionsboken etc.
Enligt vem körde fordonet 30 när det körde på fotgängaren; Föraren?
Om det var föraren som sagt det kan du ge dig fan på att denne körde MINST 40.

Öhhh.. Du har nog lite otur när du tänker.
 
Statistik..

#Olsson# skrev:
Jo du förstår att om man är lyhörd för trafikomgivningen så kan man bedömma varje unik situation individuellt. Om det står en skyllt vid vägkanten med sifran "30" - betyder det inte att om hastighetsmätaren visar t ex 31 så dör människor. För att människor skall dö, krävs det flera ingridienser än så. Ofta går det bra att köra i t ex 70 kilometer per timma även om det formellt är hårdare restriktioner. Förstår du nu? :)
Du tillhör uppenbarligen de 70% som anser sig köra bättre eller mycket bättre än majoriteten av andra förare..
Tur att det finns så skickliga förare.. :rolleyes:
 
Mar skrev:
Näää du e ju sååå bra! ... Tack för din medverkan.!
Ärligt! Killen ville bara ha några tips för att inte bli överkörd... E d okey med dig eller? ... (blir bara så trött ibland , sorry)

:confused:

När ni är klara i Lund och Trollhättan med alla bilister, ambulanser och annat småknytt så kom upp till Stockholm och hjälp till.

Skulle va tacksam om ni kunde rensa upp på centralbron, essingeleden samt nynäsvägen och klarastrandsleden helst i rusningstrafik.

Bara o åka runt och blinka lite med bromslampan....ja ni vet, så där som ni brukar göra.



/Nicholas
 
Von Gordis skrev:
Till skillnad från dig har en del folk inte tid eller ork att köra i prick 30 på 30-väg och om du då bromsar eller sänker farten ytterligare blir de förbannade och körom var som helst och hur som helst.
Kanske till och med jävlas tillbaks på något spännande sätt.

Då har dom antagligen inte tid att ta på sig bältet, tanka eller byta till vinter/sommardäck heller? Det där måste vara det dummaste jag har hört, inte ha tid eller ork att köra lagligt vid den viktigaste begränsningen!
Har såna människor inte tid/ork att stanna vid stoppskyltar och rödljus heller?
 
Hoztic skrev:
Det där måste vara det dummaste jag har hört, inte ha tid eller ork att köra lagligt vid den viktigaste begränsningen!

Det finns definitivt såna människor ja, ser dom varje dag. Vissa regler tas tydligen mer på allvar än andra och en som många inte verkar ta så allvarligt på är just 30-begränsningen. Om man skulle föra statistik över hur stor andel av de passerande bilarna som verkligen kör i 30 eller mindre förbi en skola, så tror jag att det skulle visa sig att de flesta kör närmre 40-50 än 30. Ett annat exempel är regeln om att cyklister ska stanna för rött ljus. Inte många som gör det i Gbg, men få blir haffade av snuten och får pynta 700 spänn (:gnissla)
 
Poco-Loco skrev:
Jag förstår att du tröttnat BlueNote!!! ....

Det stämmer men ;)

Han sa att låsta hjul bromsar bättre än ABS oxå vilket är falskt.
Det var detta som var diskutionen från början.

Han kanske bara utrycker sig dåligt men det var så det uppfattades.

Det fallet där EJ ABS bromsar bättre är när föraren bromsar på den berömda gränsen(olåsta däck) vilken är fullt möjligt i en ICKE panik situation för de flesta dödliga.(Undantag här för grus, dock ej snö).

Nån fyskier kan säkert tala om vad som sker vid låsta däck men jag antar att det blir lite av en skridsko effekt.

Så ABS är bättre på att bromsa alltid(avrundat) :)

/R
 
Du e bara bitter... jag säger inte att man skall ändra på andras körstil ( eller har jag sagt de?) ... Men att frågan kommer upp är väl inget märkvärdigt , själv brukar jag bara släppa förbi dom då brukar dom inte klaga eller ligga mig tätt i baken. Men din negativa attity kan du behålla i sthlm.... :tomten



SSPC skrev:
När ni är klara i Lund och Trollhättan med alla bilister, ambulanser och annat småknytt så kom upp till Stockholm och hjälp till.

Skulle va tacksam om ni kunde rensa upp på centralbron, essingeleden samt nynäsvägen och klarastrandsleden helst i rusningstrafik.

Bara o åka runt och blinka lite med bromslampan....ja ni vet, så där som ni brukar göra.



/Nicholas
 
trollkarlen skrev:
Det stämmer men ;)

Han sa att låsta hjul bromsar bättre än ABS oxå vilket är falskt.
Det var detta som var diskutionen från början.

Han kanske bara utrycker sig dåligt men det var så det uppfattades.

Det fallet där EJ ABS bromsar bättre är när föraren bromsar på den berömda gränsen(olåsta däck) vilken är fullt möjligt i en ICKE panik situation för de flesta dödliga.(Undantag här för grus, dock ej snö).

Nån fyskier kan säkert tala om vad som sker vid låsta däck men jag antar att det blir lite av en skridsko effekt.

Så ABS är bättre på att bromsa alltid(avrundat) :)

/R

va?? man bromsar fortare med låsta däck än med ABS
 
trollkarlen skrev:
Det stämmer men ;)

Han sa att låsta hjul bromsar bättre än ABS oxå vilket är falskt.
Det var detta som var diskutionen från början.

Han kanske bara utrycker sig dåligt men det var så det uppfattades.

Det fallet där EJ ABS bromsar bättre är när föraren bromsar på den berömda gränsen(olåsta däck) vilken är fullt möjligt i en ICKE panik situation för de flesta dödliga.(Undantag här för grus, dock ej snö).

Nån fyskier kan säkert tala om vad som sker vid låsta däck men jag antar att det blir lite av en skridsko effekt.

Så ABS är bättre på att bromsa alltid(avrundat) :)

/R

Hoppas du inte menar på gränsen till låsning. Där bromsar det väldigt dåligt.
 
Tillbaka till ämnet:

Det stora problemet med för kort avstånd är ju inte bromssträckan, utan reaktions tiden, den e ju dessutom större för bil iom att man antagligen håller foten på gasen... Sen när man kör hoj blir ju konsikvensen så mycket större att bli påkörd bakifrån än när man kör bil. Räcker ju med en liten smäll så e man nere på backen. Ligger ngn 3 meter från häcken i 70/90 behöver man ju inte bromsa hårt för att bli överkörd, tänk va som händer när man panik bromsar :brinnerup
 
Mar skrev:
Du e bara bitter... jag säger inte att man skall ändra på andras körstil ( eller har jag sagt de?) ... Men att frågan kommer upp är väl inget märkvärdigt , själv brukar jag bara släppa förbi dom då brukar dom inte klaga eller ligga mig tätt i baken. Men din negativa attity kan du behålla i sthlm.... :tomten

Ok peace brother, instämmer, orkar man inte ha dom bakom se till att dom hamnar framför.



:fyllisar
:pannkyss

/Nicholas
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top