Vad gör man på risktvåan

Kennan423

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2015
Hoj
Ingen
Tjenare, hade tänkt att öva lite risktvåa i helgen men vet ej exakt vad den innebär, bromsa i 90 vet jag iaf.

Saken e den att jag har R2 snart men finns knappt några lediga tider innan kursen så kan ej öva på den via skolan

Ha de gött

Kenny

Man har kul, man pratar och åker hoj. Det är en del säkerhetstänk, bromsa, ta kurvor och väja.

Man åker lite konbanor (inte dom man har vid uppkörningen), kör vänstervarv på en liten bana, och sedan högervarv. Man provar bromsning och man pratar säkerhetstänkt, var men syns och inte syns när man sitter på en hoj! Man bör absolut kunna hantera en hoj innan man anmäler sig! Lycka till!

Se det inte som ett prov. Det är mer en chans att få prova på en del och lär sig. Så länge du har lite vana på en hoj så är det lugnt.

Poängen med risktvåan är att du ska kunna köra ordentligt. Om du inte vet hur normal körning går till, hur ska du då kunna få ut något av tex övningar där man i kontrollerad miljö ska prova att köra över sin förmåga och se vad som händer när man kommer för fort i en kurva och det låser sig i huvudet? Om du inte är van vid att köra kommer du istället använda övningen till att lära dig ta en kurva på normalt vis. När jag gjorde risk2 för tre år sedan var personalen oerhört frustrerad över att folk kom dit utan att kunna köra ordentligt och därmed inte går att undervisa i det som det är meningen att man ska lära sig. Visst, du blir inte underkänd, och det verkar vara det enda folk bryr sig om, men du får inte ut ett jävla jota av körövningarna.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti