Vad gör man nu då?

MrFranklin

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2019
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha MT07
Efter 20 års funderingar kvista jag ner till Yamaha Center på lunchen och köpte en hoj. MT 07. Perfekt att ta körkort med sa försäljaren! Tog kortet 3 månaders senare och han väl gasa runt 80 mil innan minusgraderna kom..

Men, HA-begäret är stort och jag känner att min MT 07 är lite som en plastig leksak..
Till sommaren blir det Europa runt på 2 hjul, då måste man väl ha något vettigare eller?
Jag kan lika mycket om motorcyklar som att föda barn.. Dvs inge-ting! Men har stirrat mig lite blind på Yamaha MT 10 och tänker att det är en "lugnare" hoj..
Vad tycker ni passar en man i 40 åldern som bara gillar att glida, men älskar när det låter samt tycker nakenhojarna är ett måste?

/Mr Franklin
 
En kawasaki z 1000 sx eller en Suzuki gsx 1000 f. Det är två sporthojarar med kåpa och c.a. 150 Hk.
 
Varför inte en Ducati Monster? Torde ju vara ett uppenbart alternativ i naken kategorin och lite roligare än japsare;)
 
Inte måste du ha något vettigare till det egentligen?
Vad upplever och tror du dig sakna är väl en bra fråga att ställa sig, effekt/chassi/packmöjligheter, storlek på bränsletank osv?

MT-10 finns även i en Tourer Edition. Annars har du ju MT-09/Tracer 900.
 
Fundera inte så j-la mycket. Gå på känsla, du kommer ändå vilja byta några gånger. MC är väldigt onödigt men kul.

Om du tänkte ut och resa, köp nåt hyfsat billigt som kan ta väskor. Jag tänkte samma som du men upptäckte att jag inte hade tålamod att sitta och kuska skitlångt. Jag kör principen - det som inte går ner i en ryggsäck tar jag inte med mig och anpassar mina resor efter det. Man kommer väldigt långt på en dagstur, struntar man i att tälta och sånt där dumt behöver man inte så mycket packning heller.
 
Part i målet men kawa z1000sx har jag själv, trevlig hoj som kan utrustas med packväskor.
Jag själv behöver provsitta och provköra för att bestämma mig.

Men stor risk att provköra, det blir lätt att man kommer hem med ny hoj :D
 
Fråga till TS, åker du ensam eller två på hojen?
Finns det vettiga packfickor till det tilltänkta objektet?
Ska du åka lite längre så är en bekväm körställning en fördel. Hästkrafter är inte allt!
Tält eller hotell? Går åt mera packutrymme om du tältar.
 
Dom flesta hojar idag är väl plastiga leksaker :D Tycker det låter perfekt att glida omkring på en MT 07. Funkar säkert alldeles utmärkt på en lång semesterrunda också. Häng på några praktiska väskor och en snygg toppbox och ge dig iväg :tummenupp
 
Du är från Kungsbacka, åk till MC-mässan i år som är i Götet och provsitt och titta runt.

Ska du åka europa är ju en hoj med goda packmöjligheter något att rekomendera. finns en hel del att välja på beroende på tycke och smak :tummenupp

grattis till kortet förresten! ::banana
 
Tycker verkligen du ska besöka mc-mässan i år. Alla tillverkare brukar vara där med stora delar om inte hela sitt sortiment för provsittning. Kanske du seglar in på något helt annat än naket när du är där. Helt klart värt sitt inträde. :tummenupp
 
Tror du är rätt ute med en mt-10! Den har det mesta man kan önska sig om man gillar dess utseende. Passar nog grymt för en Europa tripp om man slänger på lite schyssta packväskor. Men som sagt, besök mc-mässan och känn efter :)
 
Behåll MT-07:an och ev. byt avgas. Den hojen klarar av mer än man tror.
Ska du köra i Europa så behåll org. avgassystem.
 
Vill du köpa en MT-10, provkör, gillar du den, köp !
MT-07 Yamahas billiga insteghoj, två cylindrar, basic fjädring.
MT-09 Yamahas billiga trecylinders, basic fjädring.
MT-09 SP Yamahas trecylinders med bättre inställbar fjädring.
MT-10 Yamaha, 4 cylindrar, bättre inställbar fjädring.
Vad du tjänar med de större motorerna är bättre acceleration.
Både MT-09 och MT-10 är vad jag förstår toppfartsbegränsade.
Någonstans strax över 200km/h tror jag. Av säkerhetskäl.
Yamaha vill inte att förarna helt plötsligt ska se bara himmel framåt.
För luftmotståndet gör att hojen voltar bakåt.
Ifall föraren inte är snabb och slår av gasen. Vilket kan var svårt om man hänger i styret. #
För att inte falla av.

# Inget problem för den erfarne som förankrar sig i tanken med lår och knän och Stompgrips.
Men....
 
Last edited:
Well, beauty before age, gäller även män i 40-årsåldern. Det är bara plånboken och den egna fantasin som sätter gränserna. Här några naket, vällustiga exempel:
 

Bifogat

  • Honda CB1100 RS B.jpg
    Honda CB1100 RS B.jpg
    129.9 KB · Visningar: 57
  • Triumph Thruxton.jpg
    Triumph Thruxton.jpg
    247.3 KB · Visningar: 49
  • BMW R nine T.jpg
    BMW R nine T.jpg
    176.4 KB · Visningar: 54
  • Kawasaki Z900RS.jpg
    Kawasaki Z900RS.jpg
    419.8 KB · Visningar: 58
  • Triumph-Speed Twin.jpg
    Triumph-Speed Twin.jpg
    206.6 KB · Visningar: 56
  • Honda CB1100 EX.jpg
    Honda CB1100 EX.jpg
    293.6 KB · Visningar: 52
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top