Vad gör man när man åker dit en kontroll?

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
Tror att det här har varit uppe innan, men vet inte om vi fick i hop en "bra att göra lista". För er som nu tänker skriva att man ska ta sitt straff kan jag spara er det besväret - det fattar jag själv! Men jag undrar hur många som tycker det när dom själva ska skriva på böterna....

Okej... vi utgår från att man kört för fort eller brutit mot någon annan trafikregel (Typ kört mot rött, haft laserstörare på bilen eller inte släppt förbi fotgångare vid övergångsställe. Eller kanske bakhjulskörning för er som har möjlighet till det! DOCK EJ rattfylla - det är aldrig försvarbart...)

Nåja, punkt 1 är att ALDRIG skriva på några böter! Den kan jag "själv"...
Men sen då? Man ska kolla en massa ang. lasern i alla fall.... (men vet inte vad) Sen är frågan om man ska ha "glömt körkortet hemma" eller inte. När vi satt i hop en lathund för trafikbrott kan ju alla som vill skriva ut den och ha med sig i sommar! (Utom de som då är fullt berädda att ta sina straff utan att ens försöka komma undan! Ni kan helt bortse från detta inlägg!)

Min pojkvän har precis blivit av med körkortet, 123km/h på 90-väg, han skrev på böterna. Idiotiskt kanske en del tycker. Har man bara A-kort så förstår vi men att få sin sak prövad i rätten och riskera att bli av med körkortet en längre tid är värre.

Tofast4Hjo skrev:
Min pojkvän har precis blivit av med körkortet, 123km/h på 90-väg, han skrev på böterna. Idiotiskt kanske en del tycker. Har man bara A-kort så förstår vi men att få sin sak prövad i rätten och riskera att bli av med körkortet en längre tid är värre.

Det är väl ändå länsstyrelsen och inte rätten som avgör hur länge man blir av med kortet? Dvs, det rätten kan besluta om är bötesbelopp/fängelse men inte återkalla körkort om jag fattat det rätt.

Coola Ola skrev:
Det är väl ändå länsstyrelsen och inte rätten som avgör hur länge man blir av med kortet? Dvs, det rätten kan besluta om är bötesbelopp/fängelse men inte återkalla körkort om jag fattat det rätt.

Om du skriver på vilket jörgen gjorde så är det helt riktigt Länsstyrelsen som beslutar "straff" men skriver du inte på så prövas fallet i rätten. Jörgen ska nu skriva sin version av vad som hände (förmildrande omständigheter) och sedan fattar Länsstyrelsen sitt beslut. Kan man motivera varför man är i stort behov av körkortet till t ex arbetet kan Länsstyrelsen nöja sig med endast böter.

Jag ringde anonymt till Länsstyrelsen och ställde mina frågor och tjejen som svarade sa om man bara kan få intyg på att man behöver körkortet i arbetet så kan det räknas som "förmildrande omständigheter", däremot skulle man inte skylla på att hastighetsmätaren var sönder eller att man är tvungen att ha bilen för att skjutsa barnen till dagis.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd