Vad gör folk med sina hojar?

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
En sak jag alltid funderat över är hojar till salu och som är 3-5 år gamla. Min hoj bla, bla, säljes för x bla, bla, har gått 800 mil (jä rajt). Fan jag kollade på mätarn idag, 400 mil hittills i år. Är det så att folk köper sina hojar för att ha ngt att titta på, eller åker de och prkerar den utanför ett fik där den får stå hela dagarna?? :va

Många köper nog hojar lite sådär halv seriöst. Har pengar över och köper sig en hoj och börjar köra men upptäcker att de inte har tillräckligt med tid osv. Flickvänner,fruar,barn osv kommer väl ivägen. Har man dessutom ett heltidsjobb och kanske bara 1 månads semester om året så kanske det blir lite för lite tid över för folk som inte brinner för mc.

Joshi skrev:
Många köper nog hojar lite sådär halv seriöst. Har pengar över och köper sig en hoj och börjar köra men upptäcker att de inte har tillräckligt med tid osv. Flickvänner,fruar,barn osv kommer väl ivägen. Har man dessutom ett heltidsjobb och kanske bara 1 månads semester om året så kanske det blir lite för lite tid över för folk som inte brinner för mc.

Och hur många rycker inte ur vajern/givaren till hastighetsmätaren ???

Man har ju sett annonser med typ 500 mil. Nytt drivpaket. nya däck... mm...
Troligt??
Jo jag tror på :tomten med

många posers som köper sporthoj.. inge fel i det iof..

ett gäng "hardcore ghetto thugs (represent!)" här i stan som bara cruisar fram å tebax inne i stan på sina.. köper nyaste modellen varje år..

sen har man ju dom okunniga som köper en endast för att "fan va coooool den e en sån måste jag bara ha kosta vad det vill".. sen märker dom att en ny R1a inte är ett skit bekväm samt att försäkringen kostar en mindre förmögenhet..

sen är det ju dom som byter hoj vartannan månad med..

sist och antagligen störst är ju hojdårarna som kör så det ryker, för att sedan gå lös på mätaren med borrmaskin..

vips.. många mil tappade där :tummenupp

Nuförtiden är det väl inte många hojar det fungerar på?

de flesta nya hojarna har ju digital mätare..

Santo skrev:
En sak jag alltid funderat över är hojar till salu och som är 3-5 år gamla. Min hoj bla, bla, säljes för x bla, bla, har gått 800 mil (jä rajt). Fan jag kollade på mätarn idag, 400 mil hittills i år. Är det så att folk köper sina hojar för att ha ngt att titta på, eller åker de och prkerar den utanför ett fik där den får stå hela dagarna?? :va

De flesta motorcyklar är dyra att försäkra så jag :huvet fattar det inte heller!, har redan slitit ut ett bakdäck (jörgen köpte ett för mjukt som bara räckte 200 mil) och åkt runt 350 mil i år.

Tja, när jag åkte på gatan fortfarande blev det faktiskt inte så många mil per år. Använde inte cykeln till touringturer, eller till och från jobbet, utan det blev oftast korta raceturer á ~10 mil(visserligen helt idiotiska), men sällan mer än 400 mil per år..
Använder man inte hojen som daglig transport eller kör varje dag blir det inte så mycket mil på mätaren.

Alla kanske inte har sina bågar som bruksmaskiner utan de använder de till det man ska? Ska man köra mycket så skulle jag hellre åkt på en touringbåge än på en R1. En R1 t.ex SKA gå hårt när det svänger. Det är ingen pendlingshoj eller åka långt båge (även fast det går). Den är inte byggd för att cruisa i stan och ragga tjejer.

Jag blir mer förvånad över folk som köper racebågar eller motarder (inte 640:n och så iofs men...) och skriver typ "aldrig bankörd". Hur använder DE sina bågar egentligen? Det är ju som att köra en guldvinge och skriva att den aldrig varit utanför stadens gränser....

- Johan

Tror man måste brinna lite för det. För två år sedan strulad det till sig lite i början på sommaren, så det blev inte så mycket åka. När jag sedan kom över en hoj till slut, någon vecka in i Augusti, så han jag med att köra 650 mil på de kvarvarande veckorna. Ställer av första Oktober. Enbart bus och skoj, inget pendlande eller annan transport, utan bara favoritvägarna i favorittempo. :)
Att det sedan blir betydligt mindre åkande som husägare är en annan sak. Men det har blivit 60 mil denna veckan, det får man vara nöjd med bland all målning och annat pyssel som hör till.

// Wip

Det där att man måste brinna för det om det alls skall bli några mil tror jag inte på.
Sådant handlar om prioriteringar. Visst finns det många som har fullt upp men att de inte skulle kunna sticka ut en eller ett par timmar i veckan ens pga. tidsbrist är bara undanflykter. Då har de gjort ett medvetet val och placerat MC så långt ned på prioriteringslistan att man undrar varför de slösat sina surt förvärvade slantar på hoj alls. Visst det är absolut inget fel i att ha andra intressen och prioriteringar och jag klankar inte på dem, men de förlorar ju själva ekonomiskt på det då de betalar värdeminskningen på ett föremål och tillbaka får de inte ens glädjen att använda det.

Jag är ingen fanatiker själv men åtminstone 600 mil eller mer/år brukar det ha varit. Det finns ju folk som knappt hinner med 80 mil Maj-Sep.

Det är sant det du säger! Fattar inte själv hur man kan äga en hoj och bara åka 400mil om året :confused: Har själv kört över 400 mil ihår. Även körtslut ettpar däck mm. Kan tänka mig att en utav anledningarna till att vissa hojar inte har gått så mycket kan nog vara att folk inte har råd att köra med grejorna efter det att dom har köpt dom. Andvänder man en sporthoj till det den är byggd för kostar det ju somsagt lite flis att sköta den. Förs, service, däck och andra slitage delar.

Santo skrev:
Har haft exakt samma tanke faktiskt... Detta är min första hoj säsong så jag är lite nykär, så jag har redan avverkat 600 mil...

Min -98 hade gått 1200 mil när jag köpte den i höstas, nu står mätarn på 2100 o säsongen har knappt börjat. Att köra hoj är bland det roligaste jag nånsin gjort, det är svindyrt men värt varenda öre. :tummenupp

Fattar inte heller vad de pysslar med, många är "solskensknuttar" kör bara i vackert väder, får inte blåsa eller vara under 15 plus...

Ren kapitalförstöring att köpa ny hoj och inte använda den, skulle jag ha råd med att köpa en nyare skulle den få gå mångfalt mer än min gammelhäck...

Själv kör jag mycket, har väl blivit ca 100 mil på ett par veckor bara, sen skiter jag i om det är mulet,blåser är kallt, med snödriver längs vägarna eller regnar, men kör även till och ifrån jobbet, så milen rinner iväg, skall även försöka köra över vintern med i alla fall i pendlingssyfte.

Nej RIKTIGA bikers kör nästan året runt dagligen, de 2 värsta månaderna får man väl sitta på hojjen o torrbryta o filosofera... :banana

För min del så blir det inte heller så extremt många mil per säsong numera, tröttnat lite på gatåkning så det blir nästan bara banåkning...

Loader skrev:
Min -98 hade gått 1200 mil när jag köpte den i höstas, nu står mätarn på 2100 o säsongen har knappt börjat. Att köra hoj är bland det roligaste jag nånsin gjort, det är svindyrt men värt varenda öre. :tummenupp

Se det som att ju mer du kör desto mer sänks milkostnaden :hihi

Alla är berättigade att köpa hojar och göra precis vad de vill med dem. Inget fel med att köpa R1 för att glida i stan om man så vill de!

Tänkte just på att titta på mätaren på XT:n jag köpte förra lördagen. 98 mil står det :D Fortsätter det i den takten hela säsongen så lär den ha gått en heldel. Köpte en ny bil för ca 3 veckor sedan, den har bara rullat 51 mil :tungan

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo