Vad gör ett 4-1 system med motorn?

Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
2016-08-06 22.58.48.jpg
Vad gör egentligen ett 4-1 system? Efter mycket skruvade så går den nu bra med nålarna nedflyttade ett steg och luftskruvarna till lågfartmunstycken utskruvade 3 varv, och utan luftfilter. Detta är ju inte normalt eftersom man ska ha luftfilter och luftskruvarna utskruvade ca 1 varv...... Kan det bero på 4-1 systemet att den vill ha så mycket luft?
 
Normalt är att den skall ha mer bränsle. Med de ändringar du gjort så får den mindre bränsle .
 
Du har ju förknasare så du måste byta till större munstycken så att den får lite mer sås!
9 av 10 motorer går för snålt efter det att man har monterat på helsystem.
 
Är du säker på att det är luftskruvar ? Kollar jag på bilder på gsx fuggar så ser skruven ut o vara på insugs sidan, det brukar indikera bränsle o inte luft skruv.
 
Dvs, du har gett den mer luft, o sen skruvat upp bränsle på lågfartskretsen. Hur går den på högfart ?
 
Den går bra på högfart, men det är väll luftskruvar till lågfarten?? skruvar man ut så får den mer luft......eller har jag fel? Jag var tvungen att sänka nålarna ett snäpp från orginal annars går den för fett, den går bäst utan luft filter i alla lägen,

Nålen i orginalläge=aldeles för fett,går ej med luftfilter. ett snäpp ner=Bra. 2 snäpp ner, för snålt svarar inte bra på gasen
 

Bifogat

  • 2016-08-17 18.12.40.jpg
    2016-08-17 18.12.40.jpg
    634.1 KB · Visningar: 55
Last edited:
ursäkta, fel sida av förgasaren på kortet, här kommer rätt2016-08-08 21.38.51.jpg så om ja skruvar ut skruvarna så får den alltså mer bensin? Är ni säkra på det, varför vill den helst inte ha luftfilter isåfall?
 
Last edited:
Den går bra på högfart, men det är väll luftskruvar till lågfarten?? skruvar man ut så får den mer luft......eller har jag fel? Jag var tvungen att sänka nålarna ett snäpp från orginal annars går den för fett, den går bäst utan luft filter i alla lägen,

Nålen i orginalläge=aldeles för fett,går ej med luftfilter. ett snäpp ner=Bra. 2 snäpp ner, för snålt svarar inte bra på gasen

Om bränsle/luftblandningsskruvarna sitter mellan trottel och toppen så är de bränsleskruvar. Sitter de före trottel är de luftskruvar. Ok såg bliden nu och då är de luftskruvar.

Om den går bra ju mer du snålar ut den misstänker jag att trottelnålar och nålmunstycken är slitna alt att den är uppbestyckad i högfart.
 
Last edited:
Den gillar helt enkelt väldigt mycket luft
Eftersom du gjort två luftfiltertrådar tidigare så måste jag fråga vad det är för luftfilter du använder nu? Original eller öppet.

Tvätta pappfilter: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?281108-Tvätta-luftfilter-i-papp
Montera öppet filter: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?281189-Montera-öppna-filter-utan-att-bestycka-om

Om du faktiskt tvättade ditt pappfilter så skulle jag säga att det är för tätt nu. Köp isf nytt innan du lägger mer tid på att skruva med det i.

Och vad jag förstår så har du inte monterat ett 4-1 system själv utan det satt på sedan tidigare? Den potentiella ändringen är luftfiltret. Och det här är en hoj som stått länge och som du fixar iordning nu?

Bra att ha bakgrundsfaktan. Ursäkta stalkerlänkarna. :hihi
 
Hojen har stått ca 25 år, systemet satt på, det ska bli en caferacer när allt funkar bra.
Det är ett orginalfilter, jag damsög det rejällt men tvättade aldrig.
Beställde öppna filter på ebay för en stund sedan, är inte vacumförgasare så jag tror att det blir bra
 
Hojen har stått ca 25 år, systemet satt på, det ska bli en caferacer när allt funkar bra.
Det är ett orginalfilter, jag damsög det rejällt men tvättade aldrig.
Beställde öppna filter på ebay för en stund sedan, är inte vacumförgasare så jag tror att det blir bra

Kan bli bra, kan bli bajs. Funkar inte alls bättre med trottelförgasare har jag upplevt. Ju fler cylindrar ju mer känsligt som det verkar. Men jag håller tummarna
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top