Vad gör denna sak för nytta/onytta....?

Sweppe

Medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
KTM 1290 super duke -20
Tjena...

Plockade lite med hojen idag!
När jag tog bort bult-onet såg jag denna strutformade sak och undrar vad den gör för nytta/onytta...? :va

Bifogat

• Vad gör denna.jpg
    Vad gör denna.jpg
    38.5 KB · Visningar: 312
Om det inte är ett hål i toppen av den där konen så är det troligen nått sätt att skapa mottryck och minska ljudet.

UrbanTiger skrev:
Läste om någon som tog bort den och då gick hojen sämre.

På något Firebladeforum.

Snackade med en säljare när jag köpte min 02: blade,han sa att om man tog bort den så tappade man en del kraft i bottenregistret men fick ett par extra hästar på topp..

Om det stämmer vet jag inte,jag lät min sitta kvar.

Antagligen är är det en effektljuddämpare du har och grejen du visar på bild är anpassad efter trycket. D.v.s avståndet från avgasporten till den här konen är väldigt viktig för att det hela skall funka.

Jag är inte säker, men jag tror det är så det funkar.

Okey.... Tack för alla svar!
Funderade på att ta bort den men jag låter den sitta kvar...
Kanske lika bra det.

Ozzie skrev:
Det där är väl ändå i tvåtaktscirkusen!

Det är väl så att på en 2-takt är ljuddämparen mycket viktig för att skapa rätt mottryck. När det gäller fyrtakt strävar man alltid efter så lite motstånd som möjligt men oftast måste ju ljudet dämpas...

Exempel ser man i MotoGP. Stora klassen kör med öppna rör och trattar för minsta möjliga motstånd medan 250-klassen har invecklade avgassystem...

Temo skrev:
Det är väl så att på en 2-takt är ljuddämparen mycket viktig för att skapa rätt mottryck. När det gäller fyrtakt strävar man alltid efter så lite motstånd som möjligt men oftast måste ju ljudet dämpas...

Exempel ser man i MotoGP. Stora klassen kör med öppna rör och trattar för minsta möjliga motstånd medan 250-klassen har invecklade avgassystem...

Var det jag menade. Alltså länken handlade om tvåtaktsmaskiner där, precis som du säger, avgassystemet är en väsentlig del i motorkonstruktionen. Tråden handlade ju dock om 4-taktsmaskiner.
mvh
/Oskar

Tjena!

Den sitter där för att skapa lite mottryck, mkt riktigt så kan du ta bort den för att få mera hästar på toppen, men den kommer att kännas mkt slöare i låg/mellan register! så ta inte bort!

mvh/bivvo

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS