Vad gör bautakranen vid göteborgsoperan????

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Det står en sjuhelvetes kran vid operan som skulle kunna lyfta hela byggnaden. En kran som flyter och som man brukar bärga förlista fartyg med.

Vad gör den där?? För nån timme sen så var det en helikopter och snurrede alldeles i vattenhöjd där med. (Såg ut som på film!)

Nån här måste ju veta vad den gör där, för man drar ju inte in skiten för skojs skull... (Jag var ombord på en bogserbåt i tisdags och då mötte vi den ute på kattegatt.)

juha01 skrev:
Det står en sjuhelvetes kran vid operan som skulle kunna lyfta hela byggnaden. En kran som flyter och som man brukar bärga förlista fartyg med.

Vad gör den där?? För nån timme sen så var det en helikopter och snurrede alldeles i vattenhöjd där med. (Såg ut som på film!)

Nån här måste ju veta vad den gör där, för man drar ju inte in skiten för skojs skull... (Jag var ombord på en bogserbåt i tisdags och då mötte vi den ute på kattegatt.)

Dra ur proppen ur älven?

jag tror den ska göra ett jobb för varvet kan röra sig om att lyfta lastluckor lr att flytta ett bygge

/Gottis the old sailor

Eller så är det så enkelt att ostindiefararen Götheborg ska ut och segla och ja... ni vet kanske vad som hände med dess förlaga... :näsblod

Petrus skrev:
Eller så är det så enkelt att ostindiefararen Götheborg ska ut och segla och ja... ni vet kanske vad som hände med dess förlaga... :näsblod

om du har missat det så är OSF i sthlm och hälsar på våran söta prinsessa :tuttar

Vet iaf att den användes till att döpa Ericssons nya 31-miljonersbåt. Vet också att själva dopspektaklet kostade mer än själva båten.

Sen om den används till nåt annat vet jag inte.

chrilla skrev:
Vet iaf att den användes till att döpa Ericssons nya 31-miljonersbåt. Vet också att själva dopspektaklet kostade mer än själva båten.

e det för någon ocean race tävling då typ eller?

chrilla skrev:

aahhh.

Det borde ju kosta en hel massa makadam att bogsera hit den + all tid vid kaj.

Återstår att se om den används till nåt annat med!

satt å drack kaffe på verandan där nere när fanskapet tutar runt frihamnspiren med ericsson-båten hängandes i kranen... såg ut som den hörde hemma i badbaljan eller nått sånt...ericssonbåten alltså... men frekkt var det! helt hysteriskt vilken jävla apparat det var kring det dopet. Var ner å hälsade på kollegorna som jobbade med det och traskade omkring lite å kika... var sugen på att smyga fram å olla den lite men avstod då den bevakades som om det var victoria själv som hängde i kranen....typ Älven e för grund längst inne vid kajkanten för att få ner den jättekölen, så kranen skulle efter champangeflarran sätta ner henne i mitten av älven som jag förstod det hela. Var inne på jobbet när det hela drog igång och orkade inte gå ut å kolla på dopet sedan.... hoppas alla rika dyra människor hade roligt dock...

bagerah skrev:
var sugen på att smyga fram å olla den lite men avstod då den bevakades som om det var victoria själv som hängde i kranen....

:rolleyes:

Den har legat vid mitt jobb en hel del oxå...jag har nuddat den. Säger inte mer än så! :tungan

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8